29 517 Veiligheidsregio’s

Nr. 108 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 januari 2016

In het regeerakkoord Rutte I (Kamerstuk 32 417, nr. 15) was opgenomen dat er één landelijke meldkamerorganisatie zal komen (LMO). Met betrokken partijen is dit doel verder uitgewerkt. Dit heeft geleid tot het Transitieakkoord «Meldkamer van de Toekomst» (Kamerstuk 29 517, nr. 75) waarin de ambities van de betrokken partijen collectief zijn onderschreven. Snel daarna is de kwartiermakersorganisatie aan de slag gegaan. Deze zomer is bij mij het Plan van Aanpak en Ontwerpplan voor de realisatie van de LMO opgeleverd.

Voor besluitvorming over de verdere realisatie heb ik de opdracht gegeven om een gateway review te laten uitvoeren naar de vorming van de LMO. Dit is een beproefde methode voor grote projecten in de publieke sector, waarbij in een week tijd een review wordt uitgevoerd. Aan het einde volgt een rapportage met bevindingen en aanbevelingen. Over de uitkomsten heb ik u al kort geïnformeerd in mijn Kamerbrief «Tussenbericht herijking realisatie Nationale Politie» (23 november 2015 met Kamerstuk 29 628, nr. 591). In de bijlage treft u het gehele rapport aan1.

De uitkomst van de review is kritisch maar helder: betrokken partijen hebben het met elkaar niet zo georganiseerd, dat de opdracht om te komen tot een LMO binnen de huidige afspraken van tijd en geld gerealiseerd kan worden. We moeten een aantal zaken beter organiseren om onze gemeenschappelijke doelstellingen te behalen; er is een heroriëntatie nodig.

Hoofdlijnen heroriëntatie

De komende weken zal met de betrokken partijen verder worden uitgewerkt hoe invulling gegeven kan worden aan de aanbevelingen, zodat begin dit jaar deze heroriëntatie definitief kan worden vastgesteld. Het einddoel blijft overeind staan. De realisatie van één landelijke meldkamerorganisatie op maximaal 10 locaties. De transitiestrategie wordt bijgesteld naar een meer realistische aanpak.

Prioriteit bij samenvoegingen en landelijke ICT

De aanpak van de transitie moet hierbij duidelijker worden gefaseerd. De prioriteit moet liggen bij de regionale samenvoegingstrajecten en het vormen van de landelijke ICT die noodzakelijk is om de 10 meldkamers als één virtuele organisatie te laten samenwerken. De gateway review stelt voor om de verantwoordelijkheid voor de samenvoegingen regionaal te beleggen. Dit sluit aan bij de reeds ontstane praktijk. In alle regio’s zijn stuurgroepen aan de slag om de samenvoegingen vorm te geven. Het voorstel is om de «going concern» in deze periode ook conform het huidige wettelijke regime voort te zetten. Het borgen van de continuïteit tijdens de transitiefase is voor mij de belangrijkste randvoorwaarde.

We nemen meer tijd voor het uitwerken van de samenwerkingsmogelijkheden in de meldkamers en de multidisciplinaire taakuitvoering. Dit moet uiteindelijk leiden tot duidelijkheid over een aantal onderwerpen die het eindbeeld bepalen, bijvoorbeeld de nieuwe manier van werken, waarbij de burger in het eerste contact wordt geholpen. De organisatorische vormgeving van de LMO zal in een later stadium plaatsvinden. Het wetsvoorstel dat ik in voorbereiding heb zal hierop worden aangepast.

Sturing en coördinatie

De sturing op de vorming en voortgang van de LMO moet worden verbeterd. De korpschef wordt hierbij duidelijk als de opdrachtnemer gepositioneerd die zorg draagt voor de aansturing en het behalen van de doelstellingen van de programma-organisatie. Vanuit de hierboven genoemde doelstelling om te komen tot één landelijke meldkamerorganisatie staan deze samenvoegingen niet op zichzelf. De samenvoegingen moeten in goede samenwerking plaatsvinden met de politie als opdrachtnemer van de vorming van de LMO die het totale proces van samenvoegingen coördineert en faciliteert. Hiertoe zal een mijlpalenplanning worden opgesteld, waarbij per locatie, rekening houdend met de mogelijkheden van politie, in beeld wordt gebracht wanneer wat opgeleverd zal worden.

Financiën

De ambitie om te komen tot een landelijke meldkamerorganisatie gaat gepaard met een taakstelling oplopend tot structureel € 50 mln. in 2021. De conclusies van gateway geven wel aanleiding om te bezien in hoeverre tijdelijke besparingsverliezen onoverkomelijk zijn en hoe deze binnen de betrokken staande begrotingen van dekking worden voorzien. Daarnaast tref ik momenteel samen met alle veiligheidsregio’s de voorbereidingen voor de in het transitieakkoord afgesproken financiële overdrachtsdocumenten.

Tot slot

Ik vertrouw erop dat we op basis van onze gemeenschappelijke belangen met deze heroriëntatie de transitie op een doeltreffende wijze kunnen voortzetten. Ik zal u de heroriëntatie doen toekomen, als ik met betrokken partijen deze definitief heb vastgesteld.

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven