Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 29515 nr. 368 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 29515 nr. 368 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 oktober 2015
Hierbij bied ik u de rapportage «Regeldruk in de curatieve zorg: Regels die eenvoudiger kunnen of als overbodig worden ervaren» aan1. Vermindering van de regeldruk heeft voor de Staatssecretaris en mij grote prioriteit. Eén van de maatregelen om de regeldruk in de zorg merkbaar minder te maken is het schrappen van overbodige regels waarvan het doel achterhaald is.2
TNS Nipo heeft afgelopen zomer een enquête gehouden onder zorgprofessionals naar welke concrete overheidsregels binnen de curatieve zorg volgens hen overbodig zijn of eenvoudiger kunnen. Ook is gevraagd welke alternatieve oplossingen zij zien. In totaal hebben 1.282 zorgprofessionals en (staf)medewerkers werkzaam binnen de curatieve zorg gereageerd. Voor de analyse van welke onderwerpen het meest genoemd zijn, is er gebruik gemaakt van «text mining». Deze methode analyseert welke combinaties van woorden (woordclusters) het meest voorkwamen in de antwoorden. Op basis hiervan is vervolgens per sector de vertaling gemaakt naar een aantal concrete regels of thema’s. Denk aan bepaalde eisen aan verwijsbriefjes of aan machtigingen om middelen vergoed te krijgen.
De resultaten van de enquête van TNS Nipo bieden goede handvatten voor het verminderen van de regeldruk in de curatieve zorg. Samen met de sector ga ik hiermee aan de slag om aan de hand van de meldingen te komen tot concrete oplossingen voor de ervaren knelpunten. Dat is een intensief proces omdat steeds heel precies moet worden gekeken naar wat heel concreet de (ervaren) regeldruk veroorzaakt en hoe dat het best aangepakt kan worden. Dat deze aanpak werkt is de afgelopen periode bewezen door het traject met de huisartsen, waar de gezamenlijke aanpak van de ervaren regeldruk heeft geleid tot het afschaffen van overbodige formulieren, dubbele verwijzingen en machtigingen. Bijvoorbeeld door het vervallen van formulieren bij het voorschrijven van incontinentiemateriaal of medicatie om te stoppen met roken.3
Deze aanpak, waarbij partijen gezamenlijk verantwoordelijkheid hebben genomen, de knelpunten hebben geïnventariseerd en aangepakt, wordt verbreed naar andere eerstelijns sectoren. Hier zal ik ook 28 oktober, op de actiedag «Merkbaar minder regeldruk» bij stilstaan. Maar er gebeurt veel meer, ik noem, naast de verschillende initiatieven vanuit veldpartijen zelf, onder andere:
– het «Kafka-traject» bij het Zaans Medisch Centrum waar de regeldruk vanaf een individuele casus wordt onderzocht. Uit de analyse en het zoveel mogelijk oplossen van een probleem op individueel niveau worden lessen getrokken voor een bredere aanpak van de regeldruk;
– de lancering van de Innovatieplaats Cure. In het kader van dit experiment wil ik zorgaanbieders in de curatieve zorg of die domeinoverstijgend werken de ruimte bieden om innovatieve, regelarme werkwijzen in de praktijk te brengen;
– de twee adviezen die Actal heeft uitgebracht over de regeldruk in de genees- en medische hulpmiddelensector en het aankomende vervolgadvies over de toelating van nieuwe geneesmiddelen tot het verzekerde pakket;
– het wetsvoorstel waarmee het verstrekken van een digitale zorgpolis door de zorgverzekeraar de standaard wordt, tenzij de verzekeringnemer hiermee uitdrukkelijk niet instemt; en
– het opstellen van een gezamenlijk toezichtskader door de IGZ en de NZa. Ik vind het belangrijk dat er op het terrein van goed bestuur niet teveel regels komen. De IGZ en de NZa bezien daarom gezamenlijk hoe zij door een goede maatvoering, differentiatie en risicogestuurd toezicht de bestuurlijke verantwoordelijkheden kunnen aanscherpen en de lasten zo laag mogelijk kunnen houden.
Dit is slechts een greep uit de trajecten die vanuit het Ministerie van VWS lopen om, vaak samen met de zorgsector, de (ervaren) regeldruk in de zorg te verminderen. Voor een uitgebreider overzicht verwijs ik u naar de bijlage bij de Kamerbrief Merkbaar minder regeldruk (Bijlage bij Kamerstuk 29 515, nr. 364).
Door gezamenlijk blijvend te werken aan het concrete schrappen van overbodige regels, valide regels te vereenvoudigen, samenwerking tussen partijen te versterken en het ontstaan van nieuwe regeldruk te voorkomen, zetten wij ons ervoor in de ervaren regeldruk voor zorgprofessionals te verminderen. Zo wordt het werkplezier van onze zorgprofessionals vergroot en kunnen ze primair het werk doen waarvoor ze gekozen hebben: zorgen voor de patiënt. Uiteraard zal ik uw Kamer nauwgezet op de hoogte houden van de verdere stappen op het terrein van het verminderen van de administratieve lasten.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29515-368.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.