29 477 Geneesmiddelenbeleid

28 286 Dierenwelzijn

Nr. 572 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR MEDISCHE ZORG

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 mei 2019

Ik heb kennisgenomen van de motie van het lid Van Kooten-Arissen (PvdD) (Kamerstuk 28 286, nr. 1051) waarmee de Kamer op 16 mei heeft ingestemd en mijn best gedaan u zo spoedig mogelijk van een reactie te voorzien. De Kamer verzoekt de regering om tijdens de World Health Assembly (20-28 mei) tegen het huidige voorstel van ICD-11 te stemmen. Voorts verzoekt de Kamer de regering «om met gelijkgestemde landen te pleiten voor een nieuw voorstel tot opname van Traditional Chinese Medicine (TCM) tot ICD met uitzondering van producten en geneesmiddelen waarvan niet kan worden uitgesloten dat er gebruik gemaakt is van bedreigde diersoorten en bedreigde plantensoorten, en hier de volgende World Health Assembly over te stemmen».

Zoals in eerdere communicatie over dit onderwerp1, waaronder mijn antwoorden op vragen van het lid Van Gerven2 (SP), is de International Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD) het wereldwijde standaard classificatiesysteem voor mortaliteit en morbiditeit en daarmee het instrument om data over ziekte en sterfte internationaal vergelijkbaar te maken. Zo is ook in Nederland de huidige ICD, de ICD-10, het regulier gehanteerde instrument voor registratie van aandoeningen, bijvoorbeeld in de landelijke basisregistratie ziekenhuiszorg of in de statistieken van het CBS. De ICD schrijft op geen enkele wijze een vorm van medische behandeling voor, bijvoorbeeld via voorgestelde medische producten en/of geneesmiddelen.

Om de ICD zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de huidige stand van de medische wetenschap wordt deze met enige regelmaat herzien. De elfde revisie van de ICD, waarover tijdens de komende World Health Assembly (WHA) gestemd wordt, kent inderdaad een optioneel hoofdstuk Traditional Medicine Conditions (TMC). Traditionele medische condities zijn afkomstig uit het oude China en worden veel gebruikt in bijvoorbeeld China, Japan en Korea. Landen kunnen ervoor kiezen om naast de reguliere registratie, ook een registratie op basis van traditionele medische condities op te nemen. Nederland zal hier geen gebruik van gaan maken. Ik hecht eraan nogmaals te benadrukken dat ook dit hoofdstuk, net als de ICD in algemene zin, op geen enkele wijze een vorm van medische behandeling al dan niet in de vorm van (traditionele) medische producten en/of geneesmiddelen voorschrijft.

Oordeel motie

Ik interpreteer uw motie zo dat u van mening bent dat met het aannemen van ICD-11 het gebruik van geneesmiddelen en producten op basis van bedreigde dieren-en plantensoorten op enigerlei wijze gelegitimeerd zou kunnen worden. Zoals ik hierboven heb aangegeven berust dat idee op een misverstand. Nog een keer ten overvloede, er is geen relatie tussen de ICD classificaties en het gebruik van medische producten en/of geneesmiddelen. Het doel dat u nastreeft kan dan ook niet bereikt worden met het tegengaan van de totstandkoming van ICD-11. Desalniettemin zal Nederland tijdens de WHA bij de behandeling van de ICD-11 een stemverklaring afleggen waarin zij het belang van het tegengaan van gebruik van bedreigde dier- en plantensoorten in traditionele medische producten en/of geneesmiddelen nogmaals benadrukt. De regering beoogt op deze wijze in de geest van de motie te handelen.

Tenslotte wil ik nogmaals benadrukken dat de regering de bescherming van bedreigde dier- en plantensoorten belangrijk vindt en dat de regering veel sympathie heeft voor de achterliggende gedachte achter de motie, namelijk bescherming van bedreigde dier- en plantensoorten. Nederland is partij bij de «Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora» (CITES). Dit verdrag reguleert de handel in beschermde wilde dieren en planten. Via dit verdrag zal mijn collega van LNV zich in blijven zetten tegen de handel hierin. Daarnaast zal de Nederlandse douane actief blijven controleren op deze illegale middelen om zodoende de Nederlandse markt hiertegen te beschermen.

De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins


X Noot
1

Kamerstukken 29 477 en 28 286, nr. 571

X Noot
2

Aanhangsel Handelingen II 2018/19, nr. 2059

Naar boven