Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 mei 2019
Ik heb kennisgenomen van de motie van het lid Van Kooten-Arissen (PvdD) (Kamerstuk
28 286, nr. 1051) waarmee de Kamer op 16 mei heeft ingestemd en mijn best gedaan u zo spoedig mogelijk
van een reactie te voorzien. De Kamer verzoekt de regering om tijdens de World Health
Assembly (20-28 mei) tegen het huidige voorstel van ICD-11 te stemmen. Voorts verzoekt
de Kamer de regering «om met gelijkgestemde landen te pleiten voor een nieuw voorstel
tot opname van Traditional Chinese Medicine (TCM) tot ICD met uitzondering van producten
en geneesmiddelen waarvan niet kan worden uitgesloten dat er gebruik gemaakt is van
bedreigde diersoorten en bedreigde plantensoorten, en hier de volgende World Health
Assembly over te stemmen».
Zoals in eerdere communicatie over dit onderwerp1, waaronder mijn antwoorden op vragen van het lid Van Gerven2 (SP), is de International Classification of Diseases and Related Health Problems
(ICD) het wereldwijde standaard classificatiesysteem voor mortaliteit en morbiditeit
en daarmee het instrument om data over ziekte en sterfte internationaal vergelijkbaar
te maken. Zo is ook in Nederland de huidige ICD, de ICD-10, het regulier gehanteerde
instrument voor registratie van aandoeningen, bijvoorbeeld in de landelijke basisregistratie
ziekenhuiszorg of in de statistieken van het CBS. De ICD schrijft op geen enkele wijze
een vorm van medische behandeling voor, bijvoorbeeld via voorgestelde medische producten
en/of geneesmiddelen.
Om de ICD zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de huidige stand van de medische
wetenschap wordt deze met enige regelmaat herzien. De elfde revisie van de ICD, waarover
tijdens de komende World Health Assembly (WHA) gestemd wordt, kent inderdaad een optioneel
hoofdstuk Traditional Medicine Conditions (TMC). Traditionele medische condities zijn
afkomstig uit het oude China en worden veel gebruikt in bijvoorbeeld China, Japan
en Korea. Landen kunnen ervoor kiezen om naast de reguliere registratie, ook een registratie
op basis van traditionele medische condities op te nemen. Nederland zal hier geen
gebruik van gaan maken. Ik hecht eraan nogmaals te benadrukken dat ook dit hoofdstuk,
net als de ICD in algemene zin, op geen enkele wijze een vorm van medische behandeling
al dan niet in de vorm van (traditionele) medische producten en/of geneesmiddelen
voorschrijft.
Oordeel motie
Ik interpreteer uw motie zo dat u van mening bent dat met het aannemen van ICD-11
het gebruik van geneesmiddelen en producten op basis van bedreigde dieren-en plantensoorten
op enigerlei wijze gelegitimeerd zou kunnen worden. Zoals ik hierboven heb aangegeven
berust dat idee op een misverstand. Nog een keer ten overvloede, er is geen relatie
tussen de ICD classificaties en het gebruik van medische producten en/of geneesmiddelen.
Het doel dat u nastreeft kan dan ook niet bereikt worden met het tegengaan van de
totstandkoming van ICD-11. Desalniettemin zal Nederland tijdens de WHA bij de behandeling
van de ICD-11 een stemverklaring afleggen waarin zij het belang van het tegengaan
van gebruik van bedreigde dier- en plantensoorten in traditionele medische producten
en/of geneesmiddelen nogmaals benadrukt. De regering beoogt op deze wijze in de geest
van de motie te handelen.
Tenslotte wil ik nogmaals benadrukken dat de regering de bescherming van bedreigde
dier- en plantensoorten belangrijk vindt en dat de regering veel sympathie heeft voor
de achterliggende gedachte achter de motie, namelijk bescherming van bedreigde dier-
en plantensoorten. Nederland is partij bij de «Convention on International Trade in
Endangered Species of Wild Fauna and Flora» (CITES). Dit verdrag reguleert de handel
in beschermde wilde dieren en planten. Via dit verdrag zal mijn collega van LNV zich
in blijven zetten tegen de handel hierin. Daarnaast zal de Nederlandse douane actief
blijven controleren op deze illegale middelen om zodoende de Nederlandse markt hiertegen
te beschermen.
De Minister voor Medische Zorg,
B.J. Bruins