Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 december 2018
Jaarlijks informeer ik uw Kamer over de ontwikkelingen in het aantal verkeersdoden
en ernstig verkeersgewonden. Al enige jaren stagneert de daling van het aantal verkeersdoden
en stijgt het aantal ernstig verkeersgewonden. Middels deze brief informeer ik uw
Kamer over het aantal verkeersdoden en aantal ernstig verkeersgewonden in 2017. Daarnaast
wordt u geïnformeerd over de vorderingen in de verkeersongevallenregistratie.
Verkeersdoden
Op 25 april 2018 heeft het CBS het aantal verkeersdoden in 2017 gepubliceerd. In totaal
waren 613 dodelijke verkeersslachtoffers in 2017 te betreuren. Dit is een lichte afname
ten opzichte van 2016, toen 629 personen in het verkeer zijn omgekomen. Er zijn dit
jaar meer dodelijke verkeersslachtoffers op de fiets dan in de auto. Bijgaand treft
u enkele tabellen aan met daarin uitsplitsingen naar vervoerswijze, leeftijd, maximumsnelheid
en wegbeheerder (bijlage 1)1.
Ernstig verkeersgewonden
Het aantal ernstig verkeersgewonden in 2017 is geschat op 20.8002. Deze schatting valt daarmee lager uit dan in 2016, toen 21.400 ernstig verkeersgewonden
zijn geteld. Evenals bij het aantal verkeersdoden is er een hoog aandeel ernstig verkeersgewonden
onder fietsers. Nadere analyses over zowel verkeersgewonden als over verkeersdoden
treft u aan in de bijgevoegde Monitor Verkeersveiligheid 2018 van SWOV (bijlage 2)3.
Verbeteringen in de verkeersongevallenregistratie BRON
In eerdere moties van het lid Belhaj4en van de leden Sienot en Van der Graaf5 en de recente motie van het lid Von Martels6 is mij verzocht om met een plan te komen om de verkeersongevallenregistratie te verbeteren.
In mijn brief7 van 12 juli jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek
«Kwaliteitsverbetering Informatieketen Verkeersongevallenregistratie», dat door Rijkswaterstaat
is uitgevoerd.
In bijlage B van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 geef ik aan wat de rol
is van data ter ondersteuning van het verkeersveiligheidsbeleid, welke ongevallendata
momenteel beschikbaar zijn en wat er nodig is om aanvullende databronnen te gebruiken.
Conclusie
In 2017 is het aantal verkeersslachtoffers licht afgenomen ten opzichte van het voorgaande
jaar. Niettemin gaat het nog steeds om veel te hoge aantallen.
Met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 wil ik, samen met de Minister van
Justitie en Veiligheid en de medeoverheden, het aantal verkeersslachtoffers aanzienlijk
verminderen. De komende jaren ga ik met veel maatschappelijke partners aan de slag
om de concrete maatregelen uit het Landelijk Actie Plan Verkeersveiligheid te realiseren.
Beide plannen heb ik tegelijk met deze brief aan uw Kamer gestuurd (Kamerstuk 29 398, nr. 639).
Er is een gedeeld gevoel van urgentie, een gezamenlijke koers met een scherpe ambitie
en nieuwe energie om de verkeersveiligheid te verbeteren. We willen veilig van deur
tot deur.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga