Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 augustus 2019
Op 1 juli 2019 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de ontwikkelingen rond de renovatie
van de Wantijbrug (Kamerstuk 29 385, nr. 102). Ik heb daarbij aangegeven dat de werkzaamheden aan de brug naar verwachting eind
augustus 2019 zullen starten en dat deze gepaard zullen gaan met veel hinder voor
het vrachtverkeer. De afgelopen weken is de handhaving op het verbod op vrachtverkeer
uitgewerkt en zijn de benodigde verkeersmaatregelen uitgewerkt. In overleg met de
regionale overheden en de veiligheidsregio is duidelijk geworden dat de verschillende
maatregelen om het vrachtverkeer op de Wantijbrug te reguleren tijdens de werkzaamheden
dusdanige consequenties hebben voor de bereikbaarheid van de regio, dat aanvang van
de werkzaamheden per eind augustus voor de regio niet wenselijk is. Door meer tijd
te nemen, kunnen de benodigde verkeersmaatregelen beter worden uitgewerkt en afgestemd
met de stakeholders. De renovatie van de brug zal hierdoor extra vertraging oplopen.
Ik informeer u met deze brief over de consequenties hiervan.
Achtergrond
De renovatie van de Wantijbrug is onderdeel van het programma Vervanging en Renovatie
Hoofdwegen. In deze renovatie worden de kleppen en installaties van de brug vervangen
en worden uniforme bouwblokken toegepast voor de bediening, besturing en bewaking
van de brug. De nieuwe kleppen worden zwaarder als gevolg van het toegenomen gewicht
van het verkeer en vanwege geluidswerende voorzieningen die worden aangebracht. De
basculekelder van de brug moet daarvoor worden versterkt. Om de versterking te kunnen
uitvoeren moet een deel van de wanden van de kelder worden verwijderd, waardoor de
constructie tijdelijk zwakker is. Een veilige werkwijze is alleen mogelijk gebleken
als er in die versterkingsperiode gedurende twee maanden geen vrachtverkeer over de
brug rijdt en in de maanden daarna een inhaalverbod voor vrachtverkeer wordt ingesteld.
Ontwikkelingen
De afgelopen weken zijn deze maatregelen voor het vrachtverkeer uitgewerkt met de
bestuurlijke omgeving en de veiligheidsregio. Er is vastgesteld dat in de periode
waarin de verboden voor het vrachtverkeer gelden een aantal maatregelen nodig is om
een veilige en effectieve handhaving te realizeren. Deze komen er op neer dat bij
de aansluiting van de A15 een rijstrook op de N3 zal worden afgesloten om een vrije
doorgang te creëren voor hulpdiensten en aan beide zijden van de brug een fuik gecreëerd
wordt om het vrachtverkeer van de N3 te halen. In deze fuik zal al het verkeer over
een rijstrook geleid worden en wordt het vrachtverkeer naar een alternatieve route
geleid. Het overige verkeer kan na de fuik weer over twee rijstroken haar weg vervolgen
over de N3.
Ook in de periode erna, wanneer er een inhaalverbod voor het vrachtverkeer geldt,
is handhaving een punt van aandacht. Vrachtverkeer op de linkerrijstrook van de N3
is niet toegestaan met het oog op de veiligheid van de werklieden in de kelder van
de brug en de (vaar)weggebruikers. Mogelijk moet, om inhalen door vrachtverkeer te
voorkomen, ook in deze periode de linkerrijstrook op de brug worden afgesloten voor
al het verkeer.
Met de bestuurlijke omgeving en de veiligheidsregio ben ik tot de conclusie gekomen
dat start van de werkzaamheden per eind augustus onverstandig is. De partners wijzen
op de grote impact die de aanpak heeft op de bereikbaarheid van de regio in algemene
zin en op de bereikbaarheid voor hulpdiensten specifiek (nabijgelegen ziekenhuis).
Uitstel van de werkzaamheden geeft Rijkswaterstaat en de regio de tijd om een werkwijze
te ontwikkelen die veilig is te handhaven en de verkeershinder beperkt.
De constructieve veiligheid van de brug is bij een uitstel van maximaal 2 jaar niet
in het geding. De brug wordt intensief gemonitord en schade die mogelijk optreedt
kan tijdig worden vastgesteld en gerepareerd.
Consequenties uitstel
Uitstel van de werkzaamheden brengt extra kosten met zich mee en er zal sprake zijn
van interferentie met andere projecten, specifiek met het groot onderhoud aan de N3.
Ik streef er naar om de Wantijbrug zo spoedig mogelijk te renoveren en bezie of werkzaamheden
kunnen worden gecombineerd om de hinderperiode te beperken. Rijkswaterstaat heeft
opdracht gekregen het uitstel te beperken tot maximaal 2 jaar.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga