29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur

Nr. 103 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 augustus 2019

Op 1 juli 2019 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de ontwikkelingen rond de renovatie van de Wantijbrug (Kamerstuk 29 385, nr. 102). Ik heb daarbij aangegeven dat de werkzaamheden aan de brug naar verwachting eind augustus 2019 zullen starten en dat deze gepaard zullen gaan met veel hinder voor het vrachtverkeer. De afgelopen weken is de handhaving op het verbod op vrachtverkeer uitgewerkt en zijn de benodigde verkeersmaatregelen uitgewerkt. In overleg met de regionale overheden en de veiligheidsregio is duidelijk geworden dat de verschillende maatregelen om het vrachtverkeer op de Wantijbrug te reguleren tijdens de werkzaamheden dusdanige consequenties hebben voor de bereikbaarheid van de regio, dat aanvang van de werkzaamheden per eind augustus voor de regio niet wenselijk is. Door meer tijd te nemen, kunnen de benodigde verkeersmaatregelen beter worden uitgewerkt en afgestemd met de stakeholders. De renovatie van de brug zal hierdoor extra vertraging oplopen. Ik informeer u met deze brief over de consequenties hiervan.

Achtergrond

De renovatie van de Wantijbrug is onderdeel van het programma Vervanging en Renovatie Hoofdwegen. In deze renovatie worden de kleppen en installaties van de brug vervangen en worden uniforme bouwblokken toegepast voor de bediening, besturing en bewaking van de brug. De nieuwe kleppen worden zwaarder als gevolg van het toegenomen gewicht van het verkeer en vanwege geluidswerende voorzieningen die worden aangebracht. De basculekelder van de brug moet daarvoor worden versterkt. Om de versterking te kunnen uitvoeren moet een deel van de wanden van de kelder worden verwijderd, waardoor de constructie tijdelijk zwakker is. Een veilige werkwijze is alleen mogelijk gebleken als er in die versterkingsperiode gedurende twee maanden geen vrachtverkeer over de brug rijdt en in de maanden daarna een inhaalverbod voor vrachtverkeer wordt ingesteld.

Ontwikkelingen

De afgelopen weken zijn deze maatregelen voor het vrachtverkeer uitgewerkt met de bestuurlijke omgeving en de veiligheidsregio. Er is vastgesteld dat in de periode waarin de verboden voor het vrachtverkeer gelden een aantal maatregelen nodig is om een veilige en effectieve handhaving te realizeren. Deze komen er op neer dat bij de aansluiting van de A15 een rijstrook op de N3 zal worden afgesloten om een vrije doorgang te creëren voor hulpdiensten en aan beide zijden van de brug een fuik gecreëerd wordt om het vrachtverkeer van de N3 te halen. In deze fuik zal al het verkeer over een rijstrook geleid worden en wordt het vrachtverkeer naar een alternatieve route geleid. Het overige verkeer kan na de fuik weer over twee rijstroken haar weg vervolgen over de N3.

Ook in de periode erna, wanneer er een inhaalverbod voor het vrachtverkeer geldt, is handhaving een punt van aandacht. Vrachtverkeer op de linkerrijstrook van de N3 is niet toegestaan met het oog op de veiligheid van de werklieden in de kelder van de brug en de (vaar)weggebruikers. Mogelijk moet, om inhalen door vrachtverkeer te voorkomen, ook in deze periode de linkerrijstrook op de brug worden afgesloten voor al het verkeer.

Met de bestuurlijke omgeving en de veiligheidsregio ben ik tot de conclusie gekomen dat start van de werkzaamheden per eind augustus onverstandig is. De partners wijzen op de grote impact die de aanpak heeft op de bereikbaarheid van de regio in algemene zin en op de bereikbaarheid voor hulpdiensten specifiek (nabijgelegen ziekenhuis). Uitstel van de werkzaamheden geeft Rijkswaterstaat en de regio de tijd om een werkwijze te ontwikkelen die veilig is te handhaven en de verkeershinder beperkt.

De constructieve veiligheid van de brug is bij een uitstel van maximaal 2 jaar niet in het geding. De brug wordt intensief gemonitord en schade die mogelijk optreedt kan tijdig worden vastgesteld en gerepareerd.

Consequenties uitstel

Uitstel van de werkzaamheden brengt extra kosten met zich mee en er zal sprake zijn van interferentie met andere projecten, specifiek met het groot onderhoud aan de N3. Ik streef er naar om de Wantijbrug zo spoedig mogelijk te renoveren en bezie of werkzaamheden kunnen worden gecombineerd om de hinderperiode te beperken. Rijkswaterstaat heeft opdracht gekregen het uitstel te beperken tot maximaal 2 jaar.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven