Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 april 2023
Met deze brief informeer ik uw Kamer over het aantal aangesloten organisaties op MijnOverheid,
zoals toegezegd door de Minister van BZK tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel
Modernisering Elektronisch Berichtenverkeer (WMEBV) (Kamerstuk 35 261) op 6 april 2022 (Handelingen II 2021/22, nr. 6, item 9).
69% overheidsorganisaties aangesloten op MijnOverheid
Nederland kent een divers landschap van organisaties met een publieke taak. In deze
voortgangsbrief richt ik me op de organisaties waarbij sprake is van bestuurlijk verkeer
met burgers: waarbij er een wettelijke grondslag is voor het verwerken van het burgerservicenummer
voor het uitvoeren van een wettelijke en/of publieke taak. Bij elkaar zijn dit 577
overheidsorganisaties; eind vorig jaar hadden hiervan er 396 (69%) een aansluiting
op MijnOverheid.
-
• Bijna alle gemeenten zijn aangesloten: 335 van de 344.
-
• Gemeentelijke taken zoals belasting, regiovervoer of sociale dienstverlening kunnen
zijn ondergebracht bij een of meer van de 129 regionale samenwerkingsorganen; hiervan
is 16% aangesloten.
-
• Waterschappen zijn goed vertegenwoordigd: 100% is aangesloten.
-
• Provincies kennen beperkt bestuurlijk verkeer met burgers; 2 zijn aangesloten.
-
• Van de ruim 50 landelijke organisaties met burgercontact (ZBO’s, agentschappen, ministeries)
is 1/3 aangesloten, waaronder grote organisaties zoals de Belastingdienst, UWV, CJIB,
IND, RDW, CIZ en SVB.
-
• Organisaties binnen het rechtspraakdomein zijn niet aangesloten.
Hiernaast kent Nederland private organisaties met een publieke taak, zoals pensioenfondsen
waarvan er 43 het uniform pensioenoverzicht versturen aan hun deelnemers via MijnOverheid.
Hiermee komt het totaal aantal aansluitingen MijnOverheid op 439, zie ook de tabel
in de bijlage. Jaarlijks versturen deze organisaties gezamenlijk ruim 80 miljoen berichten
aan burgers via MijnOverheid.
Structurele verbetering stimuleert aansluiten
Afgelopen jaar zijn structurele verbeteringen aangebracht waarmee het voor organisaties
aantrekkelijker is geworden om hun elektronische berichten via MijnOverheid aan hun
doelgroepen kenbaar te maken.
Financiële drempel weggenomen
Waar organisaties voorheen per bericht moesten betalen, is dit inmiddels gewijzigd
in een centrale financiering waarmee een belangrijke financiële drempel is verlaagd.
Ook voor de private partijen met een publieke taak zijn de financiële afspraken gunstiger.
Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de verhoogde interesse bij pensioenfondsen. Ook
andere sectoren tonen interesse.
Groter bereik via MijnOverheid
De doorontwikkeling van MijnOverheid draagt ertoe bij dat een groot aantal gebruikers
dit centrale overheidsportaal weten te vinden en te waarderen c.q. dat een organisatie
die aansluit in één keer een groot aantal gebruikers digitaal kan bereiken: inmiddels
bijna 10 miljoen.
Verhoogd authenticatieniveau maakt bredere toepassing mogelijk
Sinds 30 januari 2023 is het informatiebeveiligingsniveau van MijnOverheid verhoogd.
Gebruikers kunnen alleen nog inloggen met de DigiD-app of met sms-controle wat oneigenlijk
gebruik bemoeilijkt. Hiermee is de berichtenbox ook geschikt geworden voor de organisaties
die berichten van meer vertrouwelijke aard versturen, zoals in het zorg- en het justitiële
domein.
Dit jaar benut ik om de typen organisaties die reeds in beeld zijn te benaderen en
om nieuwe groepen organisaties te wijzen op de mogelijkheden die MijnOverheid – inmiddels
– voor hen kan betekenen. Zodoende verwacht ik het aantal aansluitingen verder te
verhogen en daarmee voor de burger de plek te creëren waar deze zijn digitale post
overzichtelijk op één plek aantreft.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A.C. van Huffelen