29 362 Modernisering van de overheid

Nr. 259 VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 7 maart 2017

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen en opmerkingen voorgelegd aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de brief van 14 december 2016 over het inspectierapport Webarchivering bij de centrale overheid van de Erfgoed-inspectie (Kamerstuk 29 362, nr. 257).

De vragen en opmerkingen zijn op 30 januari 2017 aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voorgelegd. Bij brief van 3 maart 2017 zijn de vragen beantwoord.

De voorzitter van de commissie, Wolbert

De adjunct-griffier van de commissie, Bosnjakovic-van Bemmel

I Vragen en opmerkingen uit de fracties

De leden van de PvdA-fractie hebben kennisgenomen van het inspectierapport Webarchivering bij de centrale overheid van de Erfgoedinspectie. Websites nemen een steeds centralere rol in bij het contact tussen overheid en burger, en vallen daarom onder de Archiefwet. Toch wordt deze wet ten aanzien van websites en sociale media momenteel nog niet of niet voldoende nageleefd. Slechts twee procent van de organisaties binnen de centrale overheid archiveert deze informatie. Dit is een probleem, omdat burgers op overheidscommunicatie moeten kunnen vertrouwen, het kan bijvoorbeeld als bewijs dienen in een juridische procedure. Daarnaast kunnen uitingen op overheidswebsites en sociale media in de toekomst van belang zijn voor historisch en cultureel onderzoek. De leden beamen daarom het belang van een verbetering van de webarchivering bij de centrale overheid. Net als de Minister onderschrijven zij de aanbevelingen uit het rapport. Echter, deze leden vragen hoe de Minister concreet van plan is deze aanbevelingen te implementeren. Wat komt er bijvoorbeeld precies in de handreiking en het voorstel te staan en welke prioriteiten worden gelegd? Hoe is de Minister voornemens een duidelijker beleidskader te scheppen en hoe denkt de Minister de inherente vluchtigheid van elektronische communicatie effectief samen te brengen met de duurzaamheid van archivering? Op wat voor termijn streeft de Minister ernaar dat alle overheidsorganisaties hun webarchivering op orde hebben en waarom is deze termijn haalbaar? Kortom, wat zijn de doelen en ambities om de aanbevelingen van het rapport te implementeren, zo vragen de genoemde leden.

II Reactie van de Minister

Onder dankzegging voor uw vragen en opmerkingen bij het inspectierapport Webarchivering bij de centrale overheid doe ik u hierbij mijn antwoorden toekomen. Hierbij ga ik eerst in op de vragen over de inhoud en de insteek van de toegezegde handreiking webarchivering en vervolgens op de vragen over de implementatie ervan.

De leden vragen hoe de inherente vluchtigheid van elektronische communicatie effectief samengebracht kan worden met de duurzaamheid van archivering en welke prioriteiten er in de handreiking gelegd zullen worden.

Prioriteit zal in de toegezegde handreiking gelegd worden op het formuleren van een praktijk van archiveren van websites en sociale media die het vertrouwen van burgers in overheidscommunicatie voorop stelt. Daartoe zal onderzocht worden hoe een website en de daarop gepubliceerde overheidsinformatie na archivering haar informatiewaarde voor de bedrijfsvoering, bewijsvoering en verantwoording kan behouden. Verder dient de handreiking te leiden tot een effectieve en transparante archiveringspraktijk. De centrale overheid dient zichzelf niet ten doel te stellen elke versie van elke webpagina voor altijd te bewaren. Ook voor elektronische communicatie geldt dat deze op basis van de Archiefwet vernietigd moet kunnen worden. Het is hierbij van belang dat de gehanteerde archiveringspraktijk voldoende helder is beschreven zodat de centrale overheid er verantwoording over af kan leggen. Het dient voor burgers inzichtelijk te zijn welke informatie op een website achteraf nog te raadplegen is.

De leden vragen wat de doelen en ambities zijn om de aanbevelingen van de inspectie te implementeren; hoe deze implementatie ter hand genomen zal worden; en per wanneer verwacht wordt dat alle overheden hun webarchivering op orde hebben.

Het is mijn ambitie om organisaties binnen de centrale overheid te ondersteunen met een beleidskader waaruit blijkt met welke kwaliteitscriteria men rekening moet houden bij het archiveren van websites en hoe men daar verantwoording over af kan leggen, onder meer in een selectiebesluit. Deze organisaties zijn zelf verantwoordelijk om hier invulling aan te geven. Zij zullen hierbij ondersteund worden door de CIO Rijk en de Algemeen Rijksarchivaris middels een voorstel voor implementatie dat in de tweede helft van 2017 opgeleverd zal worden, zodat deze organisaties hun eigen planning voor de inrichting van hun webarchivering kunnen maken. De handreiking zal gepubliceerd worden zodat alle overheden er gebruik van kunnen maken. De handreiking en het voorstel voor implementatie zullen aansluiten bij DUTO, het algemene kader van kwaliteitseisen om de duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie te kunnen verbeteren.

Naar boven