29 362 Modernisering van de overheid

Nr. 257 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 december 2016

Hierbij bied ik u aan het inspectierapport Webarchivering bij de centrale overheid van de Erfgoedinspectie1. De focus van het rapport ligt op het duurzaam toegankelijk bewaren van websites en uitingen op sociale media door de archiefvormende organisaties van de centrale overheid.2

Nut en noodzaak van webarchivering

De Erfgoedinspectie constateert terecht dat websites een centrale rol innemen in het contact tussen overheden en burgers. Alle overheden hebben websites en burgers maken hier in toenemende mate gebruik van. Als zodanig vallen websites maar ook uitingen op sociale media van de overheid onder de werking van de Archiefwet. De digitalisering van de overheid heeft grote invloed gehad op het gebied van overheidscommunicatie. Websites zijn technisch veel complexer en veel veranderlijker dan de papieren brochures van vroeger. Toch moeten burgers ervan op aankunnen dat zij deze vorm van overheidscommunicatie kunnen vertrouwen. Daarnaast zijn deze uitingen van belang voor toekomstig historisch onderzoek en zijn ze een waardevol onderdeel van ons cultureel erfgoed. Voor dit alles is een deugdelijke archiveringspraktijk onmisbaar.

Bevindingen

De Erfgoedinspectie constateert dat organisaties binnen de centrale overheid, een enkele uitzondering daargelaten, hun websites niet of onvoldoende archiveren en dat van het archiveren van sociale media binnen de centrale overheid hoegenaamd geen sprake is. De reden hiervoor ligt in een gebrek aan beleid en specificaties op dit terrein. Mede daardoor hebben overheidsorganisaties onvoldoende handvatten voor het archiveren van hun websites en hun uitingen op sociale media.

Het gaat hierbij om de volgende vragen:

  • Welk doel of doelen dient het archiveren van websites en sociale media?

  • Welke stakeholders zijn erbij betrokken?

  • Welke verplichtingen volgen er op dit gebied uit de Archiefwet?

  • Hoe kan de archivering van deze media aangepakt worden, met andere woorden: welke kwaliteitsnormen en technieken zijn geëigend om toe te passen?

  • Welke organisaties binnen en buiten de overheid kunnen hierbij ondersteuning bieden?

  • Hoe kan de gehanteerde praktijk geïmplementeerd worden in de selectielijsten waarin overheden de grondslag creëren voor het bewaren en vernietigen hun informatie?

Ter verbetering van de huidige situatie doet de Erfgoedinspectie aanbevelingen aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en aan de overheden binnen de centrale overheid. Ik onderschrijf deze aanbevelingen.

Ik zal de Algemene rijksarchivaris vragen een handreiking op te stellen en in beheer te nemen gericht op de archivering van websites en uitingen op sociale media. In samenwerking met CIO-Rijk zal hij tevens een voorstel doen ten behoeve van implementatie van een archiveringspraktijk voor deze media bij organisaties binnen de centrale overheid. De handreiking en het voorstel voor implementatie zullen in de tweede helft van 2017 opgeleverd worden, zodat deze organisaties reeds in 2017 kunnen beginnen met de verbetering van hun archiveringspraktijk.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Onder centrale overheid wordt verstaan: Ministeries, diensten en agentschappen, adviesraden, de rechterlijke macht, publiek- en privaatrechtelijke zbo’s en publiekrechtelijke organisaties.

Naar boven