29 296 Tunnelveiligheid

Nr. 25 BRIEF VAN MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 oktober 2011

Op 29 november 2010 heb ik per brief toegezegd dat ik uw Kamer per kwartaal informeer over de stand van zaken bij de A2 Leidsche Rijn Tunnel (A2 LRT) en de tijdelijke bypass (Kamerstuk 29 296, nr. 17). Deze rapportage geeft de stand van zaken met als peildatum 28 september 2011.

A2 Leidsche Rijn Tunnel

Ten opzichte van de vorige rapportage is de openstellingsdatum van de gehele tunnel (medio 2012) niet gewijzigd.

Op hoofdlijnen zijn er twee typen/soorten activiteiten te onderkennen om de tunnel veilig en betrouwbaar open te kunnen stellen. In de eerste plaats de werkzaamheden voor het afbouwen van de tunnel, inclusief de werkzaamheden ten behoeve van het borgen van de integrale werking van de systemen. In de tweede plaats activiteiten voor opleiding en training van medewerkers van regionale hulpdiensten en Rijkswaterstaat. Deze training en oefening zijn belangrijk om de tunnel in de gebruiksfase op de juiste wijze te bedienen, te beheren en om bij eventuele calamiteiten te handelen. Beide activiteiten worden extern beoordeeld.

1. Werkzaamheden en planning

Op dit moment worden conform planning de systemen van de tunnel met de beschikbare software getest. Het uitvoeren van de testen vergt een aanzienlijke inspanning en is (zoals bij alle tunnelprojecten) kritisch in de planning omdat de testfase een van de laatste activiteiten is voor de openstelling. Verbeteringen die uit de testfase naar voren komen, kunnen daarom leiden tot aanpassing van de planning zonder dat er altijd mogelijkheden zijn om deze op een later moment in te passen.

De mijlpaal «eindtest op integrale werking van de systemen» (SIT-gereed) staat gepland voor oktober 2011. Ook vindt eind oktober de gezamenlijke eindoefening van Rijkswaterstaat en de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) plaats. Deze eindoefening wordt voorafgegaan door een generale repetitie in begin oktober. Vervolgens kan de openstellingsvergunning aangevraagd worden bij de gemeente Utrecht. Nadat de openstellingsvergunning is verleend, kan de tunnel in een periode van een half jaar gefaseerd in gebruik worden genomen.

Tijdens het testen van de individuele systemen en daaropvolgend het testen van de integrale werking van de systemen, is gebleken dat er verdere verbeteringen nodig zijn om een de tunnel veilig en betrouwbaar open te kunnen stellen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt worden tussen verbeteringen die noodzakelijk zijn om de tunnel veilig te kunnen openstellen en verbeteringen die op een later moment kunnen worden doorgevoerd. Dit zal in afstemming met de gemeente Utrecht plaatsvinden. De (tijds)consequenties van het doorvoeren van verbeteringen worden momenteel onderzocht. Bekeken wordt wanneer de eerste tunnelbuis geopend kan worden. Op basis van de eerste beelden verwacht ik dat de gehele tunnel – zoals in eerdere brieven gemeld – medio 2012 opengesteld zal worden. De openstelling zal in ieder geval plaatsvinden binnen de bestuurlijke afspraak dat uiterlijk eind 2012 de tunnel geheel in gebruik is.

2. Opleidingen en training

Zowel Rijkswaterstaat als de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) leiden het personeel op en voeren oefeningen uit. Daarmee is Rijkswaterstaat in staat de tunnel te bedienen en te beheren en is de VRU bij eventuele calamiteiten in staat op een goede wijze te handelen.

RWS en de VRU hebben het opleidings-, trainings- en oefentraject in gang gezet. Dit is momenteel grotendeels voltooid. In september 2011 is gestart met een intensief en omvangrijk gezamenlijk programma waarin beide organisaties (RWS en de VRU) hun opgeleide personeel met elkaar laten samenwerken. Dit programma wordt afgesloten met een tweetal grootschalige oefeningen in oktober van dit jaar. De Radboud Universiteit monitort het gehele proces van opleiden, trainen en oefenen vanuit het oogpunt van kwaliteitsborging.

Raming

In het MIRT 2012 (prijspeil 2011) is als taakstellend budget voor het project A2 Holendrecht-Oudenrijn € 1199 mln. opgenomen. Dit is een wijziging ten opzichte van het MIRT 2011 (het taakstellend budget van € 1365 mln is gecorrigeerd voor BLD-bijdrage, IBOI en € 26 mln aan ontvangsten). Onderdeel van het budget is de A2 LRT. De prognose van de kosten voor de tunnel bedraagt € 238 mln. (prijspeil 2010). Dit is ongewijzigd ten opzichte van de vorige kwartaalrapportage. Opgemerkt wordt dat er in het budget voor de tunnel geen risicomarge meer aanwezig is om mogelijk aanvullende tegenvallers op te vangen.

Tijdelijke Bypass

De status is dezelfde als bij de vorige rapportage in mei 2011 (Kamerstuk 29 296, nr. 22). De openstelling van de bypass heeft tot nu toe het gewenste effect op de doorstroming op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht gehad. Over dit onderwerp zal vanaf heden alleen nog in geval van bijzonderheden en bij de eindafrekening (na het verwijderen van de tijdelijke bypass) gerapporteerd worden.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven