Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 november 2013
Hierbij zend ik u het onderzoeksrapport over effectieve interventies met het oog op
werkhervatting voor zieke werknemers en arbeidsongeschikten1. De opdracht tot dit rapport is gegeven door het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid samen met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan
onderzoeksbureau Panteia.
Snelle werkhervatting van werknemers is van groot belang voor de duurzame inzetbaarheid
van de beroepsbevolking, één van de doelstellingen van het Kabinet.
Dit rapport geeft ten eerste een overzicht van de kosten van een viertal veel voorkomende
gezondheidsaandoeningen. Dit zijn psychische klachten, hart- en vaatziekten, klachten
aan het bewegingsapparaat en longaandoeningen. Daarbij zijn de kosten voor werkgevers
(loondoorbetaling bij ziekte), de kosten voor uitkeringen (arbeidsongeschiktheid,
ziektewet) en de zorgkosten inzichtelijk gemaakt. Ten tweede beschrijft het rapport
een aantal interventies dat op de meest effectieve en snelle wijze de werkhervatting
bevordert bij zieke werknemers met deze aandoeningen. Ten derde gaat dit rapport in
op de kostenbesparingen die zouden optreden wanneer deze effectieve interventies volledig
worden toegepast. Tot slot beschrijft het rapport de knelpunten in zowel de bedrijfsgezondheidszorg
als in de reguliere zorg die de toepassing van deze interventies in de weg kunnen
staan.
Er zijn vier effectieve interventies gevonden waarbij nauw wordt samengewerkt vanuit
de domeinen werk en gezondheidszorg en er zowel gezondheidswinst- als participatiewinst
wordt bereikt. Daarnaast zijn er vier veelbelovende interventies gevonden die werkhervatting
bespoedigen. De gevonden interventies zijn onder te verdelen in interventies met invloed
op het verminderen van het aantal zieke werknemers en interventies met invloed op
het verminderen van het aantal personen in uitkeringen.
De effectieve en veelbelovende interventies zijn gericht op werknemers met psychische
klachten en werknemers met klachten aan het bewegingsapparaat. Voor de aandoeningen
hart- en vaatziekten en longaandoeningen zijn geen onderbenutte effectieve interventies
gericht op werkhervatting gevonden.
Naar verwachting kunnen de eerste vier interventies uit het rapport aanzienlijke besparingen
opleveren wanneer deze op grote schaal worden toegepast. Dit berekende bedrag is een
ruwe schatting. Het maatschappelijk belang is er in gelegen dat er belangrijke baten
zijn door betere afstemming tussen de werelden van zorg en werk. Het betreft niet
alleen gezondheids- en participatiewinst, maar ook financiële baten. Met name werkgevers
zullen hier voordeel van kunnen ondervinden vanwege verminderende loondoorbetaling.
De onderzoekers constateren dat er belangrijke culturele, structurele, en praktische
obstakels zijn die samenwerking tussen bedrijfsgeneeskundige en curatieve zorg bemoeilijken.
Een hogere mate van toepassing van de interventies vereist goede samenwerking tussen
bedrijfsgezondheidszorg en de reguliere zorg. De huidige knelpunten dragen eraan bij
dat werknemers niet direct de behandeling krijgen die mede gericht is op werkhervatting
waardoor het proces tot werkhervatting langer duurt. De genoemde knelpunten in dit
rapport zijn in lijn met het onderzoek van Astri naar de positie van de bedrijfsarts2 en het SER advies over het stelsel van gezond en veilig werken.
Vermeldenswaard is dat de Staatssecretaris van SZW en de staatsecretaris van VWS een
project zijn gestart om de participatie te bevorderen van mensen met psychische aandoeningen.
Binnen dit project, waarin onder meer de gemeenten, UWV, zorg- en ziekteverzuimverzekeraars,
GGZ-Nederland, VNO/NCW en verschillende beroepsgroepen zijn vertegenwoordigd, worden
acties geïnitieerd om belemmeringen weg te nemen voor mensen met psychische problemen
om te participeren. Onderdeel is het monitoren van een vijftal voorbeeldprojecten
waarin verzekeraars, gemeenten/UWV en de GGZsector samenwerken, met als doel hiervan
te leren en de inzichten te verspreiden. Eén van de bewezen effectieve instrumenten
uit het bijgevoegde onderzoek wordt in deze voorbeeldprojecten toegepast.
Gezondheid is naast mobiliteit en scholing, één van de pijlers voor duurzame inzetbaarheid
van de beroepsbevolking. In dat kader zal ik dit rapport ter informatie ook aanbieden
aan de SER, mede in verband met de SER adviesaanvraag van de toekomst van de arbeidsgerelateerde
zorg. Ik verwacht maart 2014 het advies van de SER te ontvangen.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
L.F. Asscher