Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2003-2004 | 29035 nr. 7 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2003-2004 | 29035 nr. 7 |
Ontvangen 28 oktober 2003
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
ARTIKEL VII wordt als volgt gewijzigd:
Na onderdeel B wordt ingevoegd:
Ba. In artikel 18, eerste lid, wordt «artikel 8, eerste tot en met het zesde, achtste, tiende en twaalfde lid» vervangen door: artikel 8, eerste tot en met het zesde, negende en elfde lid.
Artikel VIII komt te luiden:
De Wet op de dividendbelasting 1965 wordt als volgt gewijzigd:
A. Aan artikel 1, derde lid, wordt toegevoegd: Een Europese naamloze vennootschap die bij haar oprichting werd beheerst door Nederlands recht, wordt voor de toepassing van de eerste volzin geacht te zijn opgericht naar Nederlands recht.
B. Artikel 4c wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel b, wordt de puntkomma vervangen door: , en.
2. Het eerste lid, onderdeel c, vervalt onder verlettering van onderdeel d tot onderdeel c.
ARTIKEL X komt te luiden:
De Wet op de accijns wordt als volgt gewijzigd:
A. Na artikel 2g wordt ingevoegd:
Artikel 2h: Als uitslag wordt mede aangemerkt het onttrekken van accijnsgoederen aan schorsing van accijns in de situaties, bedoeld in artikel 86a, eerste lid.
B. Na artikel 35 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
1. Bij ministeriële regeling worden de in artikel 35, eerste lid, onderdelen b en c, vermelde tarieven aangepast bij wijziging van de meest gevraagde prijsklasse van sigaretten onderscheidenlijk rooktabak.
2. Onder de meest gevraagde prijsklasse wordt verstaan de combinatie van de verpakkingseenheid waarin en de kleinhandelsprijs waartegen in een kalenderjaar de meeste sigaretten of grammen rooktabak worden verkocht.
3. De meest gevraagde prijsklasse wordt jaarlijks bepaald aan de hand van de in een kalenderjaar aangevraagde accijnszegels. Hierbij wordt een verpakkingseenheid waarvan in het kalenderjaar de kleinhandelsprijs een of meer keren is gewijzigd, met die verschillende prijzen tezamen als één combinatie in de zin van het tweede lid aangemerkt.
4. Indien de meest gevraagde prijsklasse is gewijzigd treedt de in het eerste lid bedoelde ministeriële regeling tot aanpassing van de tarieven in werking met ingang van 1 april van het jaar volgend op het jaar waarop de vaststelling van de meest gevraagde prijsklasse is gebaseerd.
5. De aanpassing van de tarieven geschiedt zodanig dat het tarief van het specifieke gedeelte van de accijns voor de gewijzigde meest gevraagde prijsklasse wordt gebracht op 50 percent van de som van het bedrag van de accijns en het bedrag van de omzetbelasting van die prijsklasse.
6. Bij de aanpassing van de tarieven voor rooktabak dient het totale bedrag van de accijns voor de gewijzigde meest gevraagde prijsklasse na de aanpassing gelijk te blijven aan het totale bedrag van de accijns dat zonder aanpassing verschuldigd zou zijn voor die prijsklasse.
7. Bij de aanpassing van de tarieven voor sigaretten dient het totale bedrag van de accijns van sigaretten van de meest gevraagde prijsklasse na de aanpassing ten minste 57 percent van de kleinhandelsprijs van die prijsklasse te bedragen.
8. Bij de aanpassing wordt het tarief van het percentuele gedeelte van de accijns op honderdsten van een percent afgerond.
9. Indien krachtens dit artikel de accijns op sigaretten wordt verhoogd, wordt bij ministeriële regeling tevens de accijns op rooktabak verhoogd. De verhoging van de accijns op rooktabak is per pakje van de meest gevraagde prijsklasse gelijk aan de verhoging van de accijns voor sigaretten van de meest gevraagde prijsklasse zoals die van toepassing was op 31 december van het jaar voorafgaande aan de wijziging van de meest gevraagde prijsklasse.
C. In artikel 51a wordt, onder vervanging van de punt aan het slot door een puntkomma, na onderdeel f ingevoegd:
g. bij toepassing van artikel 2h: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon, bedoeld in artikel 86a, eerste lid.
D. In artikel 52a wordt, onder vervanging van de punt aan het slot door een puntkomma, na onderdeel d ingevoegd:
e. bij toepassing van artikel 2h: de vaststelling van de in artikel 86a, eerste lid, bedoelde onregelmatigheid of overtreding.
E. Artikel 53a wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de bestaande tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst.
2. Na het eerste lid wordt toegevoegd:
2. In afwijking in zoverre van het eerste lid dient bij toepassing van artikel 52a, onderdeel e, binnen één maand na het in artikel 52a, onderdeel e, bedoelde tijdstip, aangifte te worden gedaan en de accijns op aangifte te worden voldaan.
Aan ARTIKEL XII wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
C. Artikel 36l, elfde lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. Na de eerste volzin wordt een nieuwe volzin ingevoegd, luidende:
Een statuut als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek wordt gelijkgesteld met notarieel verleden statuten als bedoeld in de eerste volzin, aanhef en onderdeel a, indien dit statuut schriftelijk is vastgelegd.
2. De laatste volzin wordt vervangen door:
De teruggaafregeling, bedoeld in de eerste volzin, is onder bij regeling van Onze Minister te stellen nadere voorwaarden en beperkingen, eveneens van toepassing met betrekking tot aardgas en elektriciteit, gebruikt in onroerende zaken die hoofdzakelijk in gebruik zijn bij instellingen die een sociaal belang behartigen.
Artikel XIV wordt als volgt gewijzigd:
In artikel XIV, onderdeel B, wordt het in het tweede lid opgenomen artikel 14, tweede lid, eerste volzin, van de Invorderingswet 1990 vervangen door:
Tenuitvoerlegging op grond van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering van een dwangbevel, dat op de voet van artikel 13, derde lid, is betekend, geschiedt niet dan na betekening van een hernieuwd bevel tot betaling.
Na artikel XX wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
1. Voor het kalenderjaar 2004 blijven voor de willekeurige afschrijving op films en filminvesteringsaftrek de artikelen 3.33, eerste tot en met vierde lid, 3.36, 3.37, 3.40, 3.42b, eerste tot en met het zevende lid, 3.44, 3.47a, 3.52 en 10.10 van de Wet inkomstenbelasting 2001, en de artikelen 8 en 18 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, alsmede de daarop berustende bepalingen, zoals die artikelen en bepalingen luidden op 31 december 2003, van toepassing met betrekking tot voortbrengingskosten gemaakt voor 1 januari 2005.
2. Het eerste lid is slechts van toepassing indien een verzoek om een verklaring als bedoeld in artikel 3.37, eerste lid, respectievelijk 3.42b, eerste lid, van de Wet inkomstenbelasting 2001 voor 1 januari 2004 is ingediend.
Artikel XXII wordt als volgt gewijzigd:
A. In artikel XXII, eerste lid, onderdeel c, wordt «artikel X» vervangen door: artikel X, onderdeel B,.
B. In het eerste lid van ARTIKEL XXII wordt onderdeel d vervangen door twee onderdelen, luidende:
d. artikel XII, onderdeel C, eerste lid, terugwerkt tot en met 1 januari 2002;
e. artikel XII, onderdeel C, tweede lid, en artikel XVIII terugwerken tot en met 1 januari 2003.
C. Aan artikel XXII wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:
3. In afwijking in zoverre van het eerste lid treedt artikel XXa in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat zo nodig terugwerkende kracht heeft tot 1 januari 2004.
Abusievelijk is de voorgestelde wijziging van artikel 8, achtste lid, van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 niet doorgetrokken naar artikel 18 van dezelfde wet. De onderhavige wijziging voorziet alsnog hierin.
De in onderdeel A opgenomen wijziging van artikel 1, derde lid, Wet op de dividendbelasting 1965 betreft een herformulering van de wijziging van artikel 1, in verband met de invoeging van de wijzigingen opgenomen in onderdeel B.
Onderdeel B betreft de volgende wijziging.
In artikel 4c van de Wet op de dividendbelasting 1965 is een regeling opgenomen op grond waarvan beursgenoteerde vennootschappen onder voorwaarden tot een bepaalde omvang eigen aandelen kunnen inkopen zonder dat ter zake dividendbelasting behoeft te worden ingehouden. De voorwaarden hebben vooral tot doel te voorkomen dat onbelaste inkoop van eigen aandelen in de plaats komt van aan de inhouding van dividendbelasting onderworpen dividenduitkeringen. Een van de voorwaarde is dat het bedrag dat met de inkoop is gemoeid in een kalenderjaar ten minste een kwart moet bedragen van het contante dividend dat in dat jaar wordt uitgekeerd. Naar inmiddels is gebleken kan deze voorwaarde in de praktijk echter tot onredelijke uitkomsten leiden. Inkopen van een dergelijke omvang van eigen aandelen vinden vaak gespreid over het jaar plaats. In de loop van het jaar kan blijken dat de geplande omvang van inkopen in dat jaar door onvoorziene omstandigheden niet wordt gehaald, bijvoorbeeld als gevolg van tegenvallende bedrijfsresultaten of omdat de liquiditeiten die bestemd waren voor de inkoop benodigd zijn voor een onvoorziene uitgave. Het gevolg kan dan zijn dat onverwacht niet wordt voldaan aan de drempel van 25% van het contante dividend. Er zou dan alsnog dividendbelasting moeten worden afgedragen over hetgeen ter gelegenheid van de gepleegde inkopen van eigen aandelen in dat kalenderjaar is uitgekeerd. Voorgesteld wordt de minimum inkoopdrempel te laten vervallen, zodat ook bij inkopen van een relatief geringere omvang voortaan van de faciliteit gebruik kan worden gemaakt.
Op 17 oktober 2003 heeft de Hoge Raad arrest gewezen (nr. 38 220) op het terrein van de accijns. Het arrest heeft betrekking op het constateren van onregelmatigheden tijdens het vervoer van accijnsgoederen van een andere lidstaat naar Nederland (artikel 86a, eerste lid, van de Wet op de accijns). Volgens de Hoge Raad kan op grond van de wet niet worden nageheven in dit soort gevallen, omdat de rechtsgrond daarvoor ontbreekt. Het arrest noopt tot snelle reparatie van de Wet op de accijns. Voorgesteld wordt om het door de Hoge Raad geconstateerde gebrek van formeelrechtelijke aard te herstellen in lijn met de in de Wet op de accijns gekozen systematiek voor heffing van accijns in andere «bijzondere»gevallen. Met de onderhavige wijzigingen worden daartoe specifieke bepalingen opgenomen met betrekking tot het belastbare feit, de belastingplichtige, het tijdstip waarop de accijns wordt verschuldigd, en de plicht tot het op aangifte voldoen van de accijns (onderdelen A, C, D en E van artikel X). Deze specifieke bepalingen zien op de in artikel 86a, eerste lid, bedoelde situaties. Zij treden in werking met ingang van 1 januari 2004.
Het in het oorspronkelijke wetsvoorstel voorgestelde nieuwe artikel 35a van de Wet op de accijns (nu onderdeel B van artikel X) vindt voor het eerst toepassing met ingang van 2005. De overige in artikel X opgenomen wijzigingen in de Wet op de accijns treden in werking met ingang van 1 januari 2004.
Met de wijziging worden twee aanpassingen van de met ingang van 2003 aangepaste teruggaafregeling REB voor non-profitinstellingen gerealiseerd.
De eerste aanpassing van artikel 36l, elfde lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag, voorkomt dat kerkgenootschappen alleen voor de teruggaafregeling hun statuut in de zin van het Burgerlijk Wetboek notarieel zouden moeten vastleggen. Deze wijziging is toegezegd in het besluit van 12 november 2002, nr. DGB 2002/1858M en heeft terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2002.
De tweede aanpassing betreft de in de brief van 20 oktober 2003 aangekondigde wijziging van de teruggaafregeling van regulerende energiebelasting voor charitatieve, culturele, wetenschappelijke of het algemeen nut beogende instellingen (artikel 36l, elfde lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag). Aanleiding voor deze wijziging is het feit dat instellingen, die niet algemeen nut beogend zijn, maar wel een sociaal belang behartigen en daarbij nagenoeg uitsluitend gebruik maken van vrijwilligers, in de praktijk geen gebruik maken van de mogelijkheid om zich te laten aanwijzen bij ministeriële regeling waardoor ze gelijkgesteld kunnen worden met algemeen nut beogende instellingen. Deze aanwijzingsmogelijkheid is met ingang van 1 januari 2003 bij amendement in de wet opgenomen. De voorgestelde wijziging past de delegatie zodanig aan dat geen aanwijzing nodig is als aan bij ministeriële regeling te stellen voorwaarden wordt voldaan. Voor de invulling van de in deze ministeriële regeling te stellen aanvullende voorwaarden wordt onder meer gedacht aan de eis dat de werkzaamheden nagenoeg geheel worden verricht door natuurlijke personen om niet of naar een loon dat in belangrijke mate lager is dan hetgeen in het economisch verkeer gebruikelijk is. Voor de invulling van het begrip sociaal belang wordt voorshands geen andere beperking opgenomen dan de beperking die de eerste volzin, aanhef en onderdeel c, van artikel 36l, elfde lid, meebrengt. Dit betekent dat jeugdwerk, welzijnswerk, maatschappelijke hulpverlening als sociaal belang kwalificeren, maar overige vergelijkbare activiteiten niet diskwalificeren. Deze wijziging treedt in werking met ingang van 1 januari 2004 met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2003.
Deze nota van wijziging bevat een voorstel dat in de nota naar aanleiding van het verslag is aangekondigd.
In het oorspronkelijke wetsvoorstel is voorgesteld dat betekening van een hernieuwd bevel tot betaling door de belastingdeurwaarder alleen geschiedt in die gevallen waarin het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering betekening van een bevel tot betaling voorschrijft. Derhalve zou bij een beslag onder derden of een beslag onder de schuldeiser zelf (in casu de ontvanger) geen hernieuwd bevel tot betaling hoeven te worden gedaan.
De wijziging strekt ertoe dat in alle gevallen waarin een «per post betekend» dwangbevel ten uitvoer wordt gelegd op grond van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering de belastingdeurwaarder een hernieuwd bevel tot betaling zal moeten betekenen: dus ook in het geval van een beslag onder derden of een beslag onder de schuldeiser zelf. Betekening van het hernieuwd bevel tot betaling geschiedt door de belastingdeurwaarder volgens de voorschriften van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering: aan de belastingschuldige in persoon, aan zijn of haar huisgenoot of door achterlating door de belastingdeurwaarder van het hernieuwd bevel in een gesloten envelop op het adres van de belastingschuldige.
Het in het oorspronkelijke wetsvoorstel voorgestelde nieuwe artikel 35a van de Wet op de accijns (nu onderdeel B van artikel X) vindt voor het eerst toepassing met ingang van 2005. De overige in artikel X opgenomen wijzigingen in de Wet op de accijns treden in werking met ingang van 1 januari 2004.
Zoals in het algemene deel van de memorie is aangegeven, zijn de filminvesteringsaftrek en de willekeurige afschrijving film van toepassing op voortbrengingskosten gemaakt voor 1 januari 2004.
Op 9 oktober 2003 is de motie Bakker/De Grave (Kamerstukken II, 2003/2004, 29 200, nr. 49) aangenomen. Daarin wordt gevraagd de bestaande regeling eenmalig effectief te verlengen tot 1 januari 2005 waarbij de financiering wordt gevonden binnen het budget 2003 voorzover dit nog ruimte biedt.
Met de onderhavige wijziging wordt aan deze motie uitvoering gegeven. Deze wijziging houdt het volgende in. De bepalingen in de Wet inkomstenbelasting 2001 en de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 die zien op filminvesteringen, blijven nog van toepassing op voortbrengingskosten van films gemaakt in het kalenderjaar 2004. Op grond van artikel 3.42b, eerste lid, van de Wet inkomstenbelasting 2001 en gelet op de financiering die in de motie is aangedragen, kan dit alleen films betreffen waarvoor de Minister van Economische Zaken een verklaring afgeeft dat toekenning van de filminvesteringsaftrek past binnen het hiervoor in de begroting 2003 opgenomen bedrag. Dat betekent dat de aanvraag voor de verklaring moet zijn gedaan in 2003. Een mogelijkheid om bijvoorbeeld in 2004 nog een aanvraag bij Senter te kunnen indienen, zou -los van het punt van de financiering – vanuit een praktisch oogpunt weinig toegevoegde waarde hebben. Eind september 2003 is namelijk reeds voor ruim € 41 mln. aan aanvragen ingediend, terwijl Senter zoals bekend voor maximaal € 23 mln. aan verklaringen kan afgeven. Indien men nog aanspraak wil maken op een eventueel vrijvallend budget 2003 is het dus zaak om zo spoedig mogelijk bij Senter een aanvraag in te dienen. Dat laatste geldt dan uiteraard ook voor de willekeurige afschrijving. Voor alle duidelijkheid is die voorwaarde in het tweede lid van het voorgestelde artikel XXa geëxpliciteerd.
Volledigheidshalve kan worden opgemerkt dat er door deze verlenging in 2004 ook nog voortbrengingskosten kunnen worden gefacilieerd van films waarvoor reeds ten laste van het budget 2002 een verklaring is afgegeven, bijvoorbeeld indien het maken van een film is uitgelopen.
De onderhavige wijziging zal worden voorgelegd aan de Europese Commissie ter goedkeuring en zal daarom pas na goedkeuring door de Europese Commissie in werking kunnen treden op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip waarbij zonodig sprake is van terugwerkende kracht tot 1 januari 2004.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29035-7-h1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.