Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 april 2022
Via deze weg bied ik u het Nederlands risicoparaatheidsplan Elektriciteit aan1. Dit plan is opgesteld naar aanleiding van artikel 10 van de Europese verordening
betreffende risicoparaatheid in de elektriciteitssector (2019/941) – hierna: verordening.
De Minister voor Klimaat en Energie is ingevolge de Elektriciteitswet 1998 aangewezen
als verantwoordelijke autoriteit voor de uitvoering van de verordening.
Het Nederlands risicoparaatheidsplan is gebaseerd op het Nationaal Crisisplan – Elektriciteit
(NCP-E), welke onderdeel uitmaakt van de Nederlandse crisisstructuur, zoals omschreven
in de nationale veiligheidsstrategie2. Dit Nationaal Crisisplan Elektriciteit is u op 14 maart 20223 toegezonden samen met de brief «Plan van aanpak inzake gasleveringszekerheid komende
winter en verder». Ik deel dit risicoparaatheidsplan in navolging op het Nationaal
Crisisplan Elektriciteit.
Naast het Nationaal Crisisplan Elektriciteit is er ook een Nationaal Crisisplan Gas,
welke u ook op 14 maart 2022 is toegezonden. Beide crisisplannen zijn onderdeel van
een langlopend traject en zijn opgesteld voorafgaand aan de Russische invasie in Oekraïne.
Het Nationaal Crisisplan Gas is een aanvulling op het eerder gepubliceerde Bescherm-
en Herstelplan Gas (BH-G). Het BH-G beschrijft de maatregelen die de overheid kan
nemen om de effecten van een gascrisis op het gassysteem zoveel mogelijk te beperken
en beschermde afnemers zo lang mogelijk van gas te blijven voorzien. Het risicoparaatheidsplan
Elektriciteit, alsmede het Nationaal Crisisplan Elektriciteit, beschrijven crisisvoorbereidingsprocessen
en scenario’s die onderbouwing vinden in het Bescherm- en Herstelplan Elektriciteit
(BH-E). De landelijk netbeheerder TenneT heeft dit plan opgesteld mede op basis van
de netcode voor de noodtoestand en het herstel van het elektriciteitsnet4. TenneT heeft een openbare versie gepubliceerd van het Systeembeschermings- en Herstelplan5. Hierin staan de maatregelen, en de voorwaarden voor het inzetten daarvan, omschreven
voor het geval er in een zeer uitzonderlijke situatie een wijdverbreide storing of
black-outtoestand dreigt te ontstaan. Het BH-G dient daarmee een ander doel dan het
BH-E.
Het risicoparaatheidsplan heeft als doel om de nationale, regionale en waar van toepassing
bilaterale maatregelen te omschrijven die Nederland treft om elektriciteitscrises
te voorkomen en waar deze toch voorkomen de gevolgen te mitigeren op nationaal en
regionaal niveau6, conform de voorschriften betreffende de interne markt en het beheer van systemen7.
Om invulling te geven aan het regionale component heeft Nederland samen met de overige
landen van het Pentalateraal energieforum een gezamenlijk «Penta-hoofdstuk» opgenomen
in het risicoparaatheidsplan. Daarnaast hebben de Pentalanden in december van dit
jaar in een Memorandum of Understanding over risicoparaatheid afgesproken samen te
werken in de verdere uitvoering van de risicoparaatheidsverordening. Dit houdt onder
andere in dat er zal worden gewerkt aan gezamenlijke communicatieafspraken, en het
houden van gezamenlijke crisisoefeningen.
In Nederland is landelijk netbeheerder voor elektriciteit TenneT verantwoordelijk
voor de veiligheid en de betrouwbaarheid van het hoogspanningsnet. Daarom is het risicoparaatheidsplan
in nauwe samenwerking met TenneT opgesteld. Daarnaast is het plan ter consultatie
voorgelegd aan de overige EU lidstaten, brancheorganisaties, van producenten en grootverbruikers,
en de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten