nr. 54
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 oktober 2006
Hierbij stuur ik u de conceptreactie van Nederland op de voorstellen van
de Europese Commissie voor de herziening van het EU-regelgevingskader voor
de elektronische communicatiesector. Deze reactie zal eind oktober naar de
Europese Commissie worden gezonden.1
Herziening EU-regelgevingskader voor de elektronische
communicatiesector
De Telecommunicatiewet is gebaseerd op een aantal richtlijnen die samen
het EU-regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector vormen.
Het regelgevingskader wordt periodiek herzien. In het kader van de lopende
herziening heeft de Europese Commissie eind juni 2006 een aantal beleidsvoorstellen
gedaan voor wijziging van het regelgevingskader (COM(2006) 334). De voorstellen
hebben betrekking op:
– Een verbeterde aanpak van het spectrumbeheer voor elektronische
communicatie
– Rationaliseren van marktanalyses
– Consolidering van de interne markt
– Versterking van consumenten- en gebruikersrechten
– Verbetering van de veiligheid
– Betere regelgeving: verouderde bepalingen schrappen
Mede op basis van alle reacties zal de Europese Commissie naar verwachting
eind dit jaar nadere voorstellen doen voor wijziging van de teksten van de
richtlijnen die samen het regelgevingskader vormen. Ik zal u informeren over
deze voorstellen en mijn inzet voor de onderhandelingen over de inhoud van
de richtlijnen. Naar verwachting zullen de aangepaste richtlijnen in 2008
definitief worden vastgesteld. Vervolgens zullen deze richtlijnen worden geïmplementeerd
in de Telecommunicatiewet.
Reactie op de Commissievoorstellen
De Nederlandse ervaringen met het huidige regelgevingskader zijn overwegend
positief. De meeste voorstellen van de Europese Commissie worden gesteund.
Het voorstel om de sturingsbevoegdheden van de Europese Commissie ten aanzien
van besluiten van toezichthouders uit te breiden wordt niet gesteund.
De hoofdpunten van het Nederlandse commentaar zijn:
– Instemming met de voorstellen om het gebruik
van spectrum te flexibiliseren
Het is de bedoeling om bedrijven meer ruimte te geven aan bedrijven om
zelf te kunnen bepalen hoe ze gebruik willen maken van spectrum. De voorstellen
van de Europese Commissie zijn in lijn met de nieuwe Nota frequentiebeleid
(2005).
– Harmonisatie voor zover nuttig en nodig
Geharmoniseerde regulering op basisniveau blijft nodig om ervoor te voorkomen
dat marktpartijen elkaar niet teveel storen bij het gebruik van spectrum.
Klassieke harmonisatie van het gebruik van spectrum door middel van het voorschrijven
van bepaalde technieken of het aanbieden van bepaalde diensten zal afnemen
om ruimte te geven voor meer flexibel gebruik van spectrum. Soms zal meer
sturende harmonisatie nodig blijven, bijvoorbeeld om publieke belangen (omroep,
defensie) te waarborgen. Uniforme Europese nummers voor nood- en aanverwante
diensten zijn belangrijk, maar verder is de behoefte aan geharmoniseerde Europese
telefoonnummers beperkt gebleken.
– Snellere uitvoering marktanalyses
Het voorstel van de Europese Commissie om maximumtermijnen in te voeren
voor het nemen van marktreguleringsbesluiten door toezichthouders wordt in
de conceptreactie gesteund, maar er wordt gepleit voor andere termijnen: maximaal
9 maanden als eerder nog geen besluit genomen is in plaats van 24 maanden
zoals de Europese Commissie voorstelt. Als er wel een besluit is genomen moet
dat besluit binnen maximaal 3 jaar worden geëvalueerd.
– Meer ruimte voor toezichthouders
De Europese Commissie stelt voor om zijn bevoegdheden voor aansturing
van toezichthouders te versterken. In de conceptreactie wordt juist gepleit
voor minder zware sturing door de Europese Commissie, zodat toezichthouders
beter rekening kunnen houden met concrete marktomstandigheden. Ook de lijst
met te onderzoeken markten zou een minder dwingend karakter moeten krijgen.
Het blijft belangrijk dat de Europese Commissie de besluiten van toezichthouders
blijft toetsen om een consistente toepassing van het regelgevingskader te
bevorderen.
– Van ex-ante naar ex-post toezicht
In het huidige kader is ingebouwd dat het sectorspecifieke mededingingsbeleid
geleidelijk kan worden uitgefaseerd voor zover de marktwerking in de elektronische
communicatiesector daadwerkelijk verbeterd. Om meer aandacht te vragen voor
dit punt zouden toezichthouders in elke zaak zorgvuldig moeten motiveren of
ex-ante regulering nog steeds nodig is. De toezichthouders moeten daarbij
nauw samenwerken met de algemene mededingingsautoriteiten.
– Open toegang tot internet
Open toegang tot internet is van groot belang. Het is niet uitgesloten
dat aanbieders de toegang tot concurrerende diensten via internet deels zullen
willen blokkeren of belemmeren om hun eigen diensten te beschermen. Het huidige
regelgevingskader biedt mogelijkheden om de open toegang tot internet te beschermen,
maar die zijn wellicht niet afdoende. Daarom wordt aangegeven dat aanvullende
regels nodig kunnen zijn voor het geval het huidige regelgevingskader
tekort zou schieten.
– Steun voor de voorstellen op consumentenbescherming
en veiligheid
De elektronische communicatiesector biedt zeer veel nieuwe mogelijkheden
voor communicatie tussen burgers en het aanbieden van diensten. Deze mogelijkheden
kunnen echter worden bedreigd en ook misbruikt door kwaadwillende partijen.
Alleen door extra inspanningen op het gebied van consumentenbescherming en
veiligheid kan het vertrouwen van gebruikers worden behouden, bijvoorbeeld
door verplichte melding van veiligheidsinbreuken. Voor wat betreft deze onderwerpen
steunt de conceptreactie de voorstellen van de Europese Commissie.
De Minister van Economische Zaken,
J. G. Wijn