28 851
Wijziging van de Telecommunicatiewet en enkele andere wetten in verband met de implementatie van een nieuw Europees geharmoniseerd regelgevingskader voor elektronische communicatienetwerken en -diensten en de nieuwe dienstenrichtlijn van de Commissie van de Europese Gemeenschappen

nr. 54
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 oktober 2006

Hierbij stuur ik u de conceptreactie van Nederland op de voorstellen van de Europese Commissie voor de herziening van het EU-regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector. Deze reactie zal eind oktober naar de Europese Commissie worden gezonden.1

Herziening EU-regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector

De Telecommunicatiewet is gebaseerd op een aantal richtlijnen die samen het EU-regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector vormen. Het regelgevingskader wordt periodiek herzien. In het kader van de lopende herziening heeft de Europese Commissie eind juni 2006 een aantal beleidsvoorstellen gedaan voor wijziging van het regelgevingskader (COM(2006) 334). De voorstellen hebben betrekking op:

– Een verbeterde aanpak van het spectrumbeheer voor elektronische communicatie

– Rationaliseren van marktanalyses

– Consolidering van de interne markt

– Versterking van consumenten- en gebruikersrechten

– Verbetering van de veiligheid

– Betere regelgeving: verouderde bepalingen schrappen

Mede op basis van alle reacties zal de Europese Commissie naar verwachting eind dit jaar nadere voorstellen doen voor wijziging van de teksten van de richtlijnen die samen het regelgevingskader vormen. Ik zal u informeren over deze voorstellen en mijn inzet voor de onderhandelingen over de inhoud van de richtlijnen. Naar verwachting zullen de aangepaste richtlijnen in 2008 definitief worden vastgesteld. Vervolgens zullen deze richtlijnen worden geïmplementeerd in de Telecommunicatiewet.

Reactie op de Commissievoorstellen

De Nederlandse ervaringen met het huidige regelgevingskader zijn overwegend positief. De meeste voorstellen van de Europese Commissie worden gesteund. Het voorstel om de sturingsbevoegdheden van de Europese Commissie ten aanzien van besluiten van toezichthouders uit te breiden wordt niet gesteund.

De hoofdpunten van het Nederlandse commentaar zijn:

Instemming met de voorstellen om het gebruik van spectrum te flexibiliseren

Het is de bedoeling om bedrijven meer ruimte te geven aan bedrijven om zelf te kunnen bepalen hoe ze gebruik willen maken van spectrum. De voorstellen van de Europese Commissie zijn in lijn met de nieuwe Nota frequentiebeleid (2005).

Harmonisatie voor zover nuttig en nodig

Geharmoniseerde regulering op basisniveau blijft nodig om ervoor te voorkomen dat marktpartijen elkaar niet teveel storen bij het gebruik van spectrum. Klassieke harmonisatie van het gebruik van spectrum door middel van het voorschrijven van bepaalde technieken of het aanbieden van bepaalde diensten zal afnemen om ruimte te geven voor meer flexibel gebruik van spectrum. Soms zal meer sturende harmonisatie nodig blijven, bijvoorbeeld om publieke belangen (omroep, defensie) te waarborgen. Uniforme Europese nummers voor nood- en aanverwante diensten zijn belangrijk, maar verder is de behoefte aan geharmoniseerde Europese telefoonnummers beperkt gebleken.

Snellere uitvoering marktanalyses

Het voorstel van de Europese Commissie om maximumtermijnen in te voeren voor het nemen van marktreguleringsbesluiten door toezichthouders wordt in de conceptreactie gesteund, maar er wordt gepleit voor andere termijnen: maximaal 9 maanden als eerder nog geen besluit genomen is in plaats van 24 maanden zoals de Europese Commissie voorstelt. Als er wel een besluit is genomen moet dat besluit binnen maximaal 3 jaar worden geëvalueerd.

Meer ruimte voor toezichthouders

De Europese Commissie stelt voor om zijn bevoegdheden voor aansturing van toezichthouders te versterken. In de conceptreactie wordt juist gepleit voor minder zware sturing door de Europese Commissie, zodat toezichthouders beter rekening kunnen houden met concrete marktomstandigheden. Ook de lijst met te onderzoeken markten zou een minder dwingend karakter moeten krijgen. Het blijft belangrijk dat de Europese Commissie de besluiten van toezichthouders blijft toetsen om een consistente toepassing van het regelgevingskader te bevorderen.

Van ex-ante naar ex-post toezicht

In het huidige kader is ingebouwd dat het sectorspecifieke mededingingsbeleid geleidelijk kan worden uitgefaseerd voor zover de marktwerking in de elektronische communicatiesector daadwerkelijk verbeterd. Om meer aandacht te vragen voor dit punt zouden toezichthouders in elke zaak zorgvuldig moeten motiveren of ex-ante regulering nog steeds nodig is. De toezichthouders moeten daarbij nauw samenwerken met de algemene mededingingsautoriteiten.

Open toegang tot internet

Open toegang tot internet is van groot belang. Het is niet uitgesloten dat aanbieders de toegang tot concurrerende diensten via internet deels zullen willen blokkeren of belemmeren om hun eigen diensten te beschermen. Het huidige regelgevingskader biedt mogelijkheden om de open toegang tot internet te beschermen, maar die zijn wellicht niet afdoende. Daarom wordt aangegeven dat aanvullende regels nodig kunnen zijn voor het geval het huidige regelgevingskader tekort zou schieten.

Steun voor de voorstellen op consumentenbescherming en veiligheid

De elektronische communicatiesector biedt zeer veel nieuwe mogelijkheden voor communicatie tussen burgers en het aanbieden van diensten. Deze mogelijkheden kunnen echter worden bedreigd en ook misbruikt door kwaadwillende partijen. Alleen door extra inspanningen op het gebied van consumentenbescherming en veiligheid kan het vertrouwen van gebruikers worden behouden, bijvoorbeeld door verplichte melding van veiligheidsinbreuken. Voor wat betreft deze onderwerpen steunt de conceptreactie de voorstellen van de Europese Commissie.

De Minister van Economische Zaken,

J. G. Wijn


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven