nr. 9
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN
MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 oktober 2006
Met deze brief bied ik u het jaarverslag 2005 van de Huurcommissie1 aan. Tevens informeer ik u over de huidige stand van
zaken omtrent de behandeltermijnen van huurgeschillen.
Jaarverslag 2005
Ik constateer met tevredenheid dat de Huurcommissie er in 2005 in is geslaagd
om binnen de afgesproken behandeltermijnen, uitspraken te doen in geschillen
tussen huurders en verhuurders. Dit betekent dat structurele problemen rond
oplopende voorraden en werklastbeheersing als gevolg van de reorganisatie
in 2001, verleden tijd zijn.
De Huurcommissie heeft bovendien initiatieven voor de verdere kwaliteitsverbetering
van de dienstverlening ontwikkeld en slaagt er meer en meer in om het uitvoeringsbeleid
te uniformeren.
Behandeltermijnen 2006
Gezien de achterstanden waarmee de Huurcommissie lange tijd heeft gekampt
en de kritiek die dat van uw zijde maar ook van bijvoorbeeld de Nationale
ombudsman heeft opgeleverd, heb ik verscherpte aandacht voor het monitoren
en realiseren van de afgesproken behandeltermijnen. Uit de cijfers over medio
2006, blijkt dat voor de huurverhogingszaken de percentages nog steeds ruim
worden gehaald. Bij deze zaken worden zelfs ruim 16% meer zaken dan
het in de VROM-begroting 2006 opgenomen percentage binnen de gestelde behandeltijd
afgedaan. Bij de servicekostenzaken wordt de afgesproken norm bij 7,1%
van de zaken niet gehaald. Dit kan worden verklaard door de instroom van servicekostenzaken
in de voorafliggende periode die meer dan 50% hoger was dan geraamd.
Door betere afstemming van de processen binnen de behandelingsketen van
de huurgeschillen en inzet van extra capaciteit verwacht ik dat in 2007 de afgesproken percentages van het aantal geschillen weer binnen de
afgesproken termijnen zullen worden behandeld.
Bovendien zal in 2007, conform het daarvoor vastgestelde investeringsplan,
een aanvang worden gemaakt met de optimalisering van de automatisering en
de digitalisering van de processen. Ik verwacht dat hierdoor de behandeling
van de geschillen efficiënter zal gaan verlopen.
Tot slot
Over de doorlooptijden van de behandeling van huurgeschillen over het
gehele jaar 2006 zult u middels het jaarverslag 2006 nader worden geïnformeerd.
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
P. Winsemius