Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2002-2003 | 28600-VII nr. 42 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2002-2003 | 28600-VII nr. 42 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 januari 2003
In reactie op de door uw Kamer bij de stemmingen over de begrotingsbehandeling van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aanvaarde motie over de inzet van externe adviseurs en managers (28 600 VII, nr. 30) heb ik toegezegd de gevraagde informatie te verschaffen.
Die toezegging doe ik hierbij gestand. In de bijlage treft u aan het overzicht over het jaar 2001 van de kosten die gemoeid zijn met de inhuur van externe adviseurs en uitbesteding van werkzaamheden, voorzover die drukken op het apparaatbudget van de departementen. Daarin treft u de categorieën aan waar uw motie in het bijzonder naar vraagt; organisatie, automatisering en communicatie.
Het betreft hier de gegevens die ik jaarlijks over het jaar t1 vraag en ontvang van de departementen in mijn kwaliteit van coördinerend minister ten behoeve van het beheer van personele formaties.
In het bijzonder op twee aspecten vestig ik uw aandacht.
Het gaat hier om de kosten die ten laste komen van het apparaatbudget.
Over de uitgaven die ten laste komen van de programmabudgetten zijn geen rijksbrede overzichten beschikbaar. In het kader van het project Professioneel Inkopen en Aanbesteden dat door de minister van Economische Zaken wordt gecoördineerd wordt een inkoopscan ontwikkeld waarin tevens de inkoop van extern advies wordt meegenomen.
Jaar : 2001
| Overzicht 5 : Budget overig personeel (x 1000 EURO) | |||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Extern personeel t.b.v.: | HC's | AZ | BuiZa | Justitie | BZK | OCW | Fin. Dept. | Fin. Bel. | VROM | VWS | LNV | V&W | EZ | SZW | Totaal |
| infovoorziening/automatisering | 1 553 | 272 | 20 263 | 43 511 | 41 | 11 001 | 4 383 | 149 784 | 5 912 | 15 974 | 34 883 | 1 078 | 9 033 | 5 909 | 303 595 |
| uitzendkrachten niet op formatieplaatsen | 1 303 | 281 | 9 999 | 609 | 1 460 | 4 175 | 5 274 | 2 631 | 2 597 | 2 655 | 967 | 31 950 | |||
| scholing/studie eigen personeel | 5 | 333 | 20 | 663 | 108 | 3 441 | 126 | 2 050 | 1 049 | 5 350 | 134 | 13 278 | |||
| organisatie-/formatie-adviezen | 347 | 44 | 310 | 16 244 | 45 | 1 246 | 8 763 | 4 778 | 1 510 | 119 | 4 732 | 933 | 417 | 670 | 40 159 |
| financiën | 23 | 4 004 | 692 | 50 | 1 221 | 949 | 103 | 1 644 | 63 | 522 | 9 271 | ||||
| beleidsonderzoek | 537 | 1 749 | 2 168 | 129 | 4 | 6 643 | 3 191 | 1 075 | 1 362 | 2 250 | 971 | 20 078 | |||
| interimmanagement | 555 | 863 | 1 916 | 2 556 | 143 | 4 089 | 1 101 | 1 192 | 696 | 13 111 | |||||
| voorlichting (niet RVD) | 15 | 195 | 5 463 | 1 354 | 122 | 202 | 2 | 184 | 208 | 7 746 | |||||
| juridische adviezen | 168 | 14 | 218 | 163 | 162 | 15 034 | 397 | 1 330 | 930 | 298 | 17 | 116 | 18 847 | ||
| administratieve organisatie | 81 | 50 | 266 | 413 | 191 | 227 | 1 229 | ||||||||
| administratie | 61 | 19 | 830 | 734 | 273 | 681 | 31 | 2 629 | |||||||
| diversen | 79 | 1 371 | 6 680 | 9 614 | 11 915 | 1 330 | 30 991 | ||||||||
| uitzendkrachten op formatieplaatsen | 36 | 366 | 32 259 | 1 640 | 1 076 | 6 531 | 56 700 | 8 265 | 4 271 | 2 139 | 3 446 | 1 100 | 117 829 | ||
| stagiaires en prak- tikanten | 907 | 37 | 930 | 57 | 27 | 8 | 1 966 | ||||||||
| overig niet ambtelijk personeel | 3 103 | 1 633 | 1 451 | 4 931 | 4 513 | 12 557 | 909 | 1 231 | 30 327 | ||||||
| niet gespecificeerd door KNMI | 2 655 | 2 655 | |||||||||||||
| projecten | 248 | 5 255 | 5 503 | ||||||||||||
| totaal overig personeel | 4 066 | 2 177 | 34 641 | 114 347 | 15 649 | 35 750 | 23 119 | 232 157 | 37 825 | 39 659 | 57 445 | 16 258 | 25 515 | 12 561 | 651 168 |
a. Bijdrage van de Hoge Colleges van Staat: Tweede Kamer, Staten-Generaal Algemeen, Algemene Rekenkamer en de Nationale Ombudsman
Toelichting op tabel uitgaven extern personeel
De cijfers in deze tabel zijn gebaseerd op een opgave die jaarlijks door de ministeries wordt gedaan. BZK verzamelt deze cijfers en presenteert ze in een totaal overzicht. De concrete boeking op de rubrieken vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de departementen.
De definitie van extern personeel zoals die sinds een aantal jaren (1996) door BZK wordt gehanteerd in onderzoek en enquêtering naar de kosten ervan, valt uiteen in twee delen, te weten:
• Inhuur van personeel, zijnde personeel zonder ambtelijk dienstverband, dat wordt ingehuurd voor de uitvoering van werkzaamheden die onder directe verantwoordelijkheid van het departementale management wordt verricht. Voorbeelden hiervan zijn: uitzendkrachten en interim-managers.
• Uitbesteding van werk, zijnde de aankoop van diensten gericht op het functioneren van het ambtelijk apparaat, die worden verricht of tot stand komen buiten de directe verantwoordelijkheid van het departementale management of buiten het departementale werkverband. Voorbeelden zijn: organisatie- en informatieactiviteiten en automatiseringswerkzaamheden.
Bij beide categorieën gaat het om ondersteuning van het ambtelijk apparaat, de uitgaven worden dan ook geboekt op de apparaatuitgaven. Het gaat daarbij dus niet op de inhuur en uitbesteding waarvan de kosten drukken op de programma-uitgaven.
Omschrijving rubrieken in de tabel
De omschrijving van de rubrieken in de tabel wordt reeds een aantal jaren gehanteerd. De meeste categorieën spreken voor zich. De interpretatie van en de verdeling over de rubrieken verschilt per ministerie. Hieronder een korte toelichting op hoofdlijnen met enkele voorbeelden.
• Informatievoorziening en automatisering
Betreft de inzet van extern personeel voor het gehele terrein van informatievoorziening en automatisering. Waaronder de bouw en/of het op maat maken van softwarepakketten en de implementatie daarvan. Het plaatsen en installeren van nieuwe hardware. Ook de kosten voor de opleidingen die gepaard gaan met een nieuw systeem (of versie van Microsoft) worden hierop veelal geboekt (als onderdeel van een automatiseringsproject). Tot slot wordt hierop geboekt de inzet van externe medewerkers op de help-desk e.d.
• Uitzendkrachten niet op formatieplaatsen
Dit betreft uitzendkrachten die worden ingehuurd bij piekwerkzaamheden.
• Scholing/studie eigen personeel Inhuur van instituten en/of docenten ten behoeve van interne opleidingen (invoering nieuwe werkwijze, nieuwe systemen e.d.).
• Organisatie- en formatieadviezen
Betreft adviseurs betrokken bij organisatiewijzigingen en -veranderingen, alsmede de uitvoering van functiewaardering.
• Financiën
Ondersteuning bij financiële administratie, uitbesteding van accountantsonderzoek.
• Beleidsonderzoek
Hieronder worden de uitgaven geboekt die worden besteed aan onderzoek dat wordt verricht voor de beleidsvoorbereiding, doch ook voor de beleidsevaluatie.
• Interim-management
Betreft de inhuur van externe managers ter opvulling van interne vacatures, dan wel de inhuur van verandermanagers die ingezet worden teneinde een organisatieverandering door te voeren.
• Voorlichting (niet RVD)
Dit omvat de uitbesteding van voorlichtingsactiviteiten door de directies voorlichting van de ministeries.
• Juridische adviezen
Betreft voor het grootste deel uitgaven ten behoeve van de Landsadvocaat.
• Administratieve organisatie
Uitgaven voor het wijzigen en up-to-date brengen van de administratieve organisatie.
• Administratie
Uitgaven voor de administratieve verwerking.
• Diversen
Hier worden de uitgaven geboekt die niet binnen de andere rubrieken passen.
• Uitzendkrachten op formatieplaatsen
Dit betreft uitzendkrachten die worden ingehuurd ter vervanging van eigen personeel bij ziekte of afwezigheid.
• Stagiaires en praktikanten
Hieronder wordt geboekt de vergoeding die wordt uitgekeerd aan stagiaires en praktikanten.
• Overig niet ambtelijk personeel
Betreft met name medewerkers met een niet ambtelijke contract (arbeidsovereenkomst).
• Niet gespecificeerd KNMI
Deze categorie is ingevoerd door het KNMI.
• Projecten
Deze categorie is ingevoerd door de Ministeries van BZK en OCW.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28600-VII-42.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.