Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 28089 nr. 97 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 28089 nr. 97 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 november 2018
Tijdens het Algemeen Overleg Leefomgeving van 18 oktober jl. heb ik u toegezegd om toe te lichten hoe de verantwoordelijkheden van gemeenten, provincie en de ILT ten aanzien van afvalbedrijven, op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn verdeeld (Kamerstuk 28 089, nr. 96). Tevens heb ik toegezegd een aanvullende toelichting te geven op het optreden van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ten aanzien van het bedrijf TUF recycling. Met deze brief geef ik invulling aan deze toezeggingen.
Verantwoordelijkheden bestuurslagen ten aanzien van afvalbedrijven
Aan de opslag en verwerking van afvalstoffen door bedrijven zijn diverse eisen verbonden. Deze eisen zijn voor afvalbedrijven opgenomen in een vergunning. Voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn burgemeester en wethouders of gedeputeerde staten het bevoegd gezag. Bij de vergunningverlening aan afvalverwerkers moet rekening worden gehouden met het Landelijk Afvalbeheerplan (LAP3). Daarnaast gelden er eisen die zijn opgenomen in het Activiteitenbesluit, bijvoorbeeld de verplichting om ervoor te zorgen dat er geen nadelige gevolgen voor het milieu zijn of komen door handelingen met afvalstoffen, en de maximale opslagtermijn van drie jaar voor afvalstoffen. Voor toezicht op en handhaving van deze voorschriften zijn afhankelijk van het type bedrijf burgemeester en wethouders of gedeputeerde staten het bevoegd gezag. Zowel vergunningverlening als toezicht en handhaving vallen onder het basistakenpakket. Deze taken moet het bevoegd gezag laten uitvoeren door Omgevingsdiensten.
De taakverdeling met betrekking tot vergunningverlening, toezicht en handhaving ten aanzien van afvalbedrijven is conform mijn toezegging aan u in een tabel nader uiteengezet.
Bevoegd gezag |
Taak |
Wettelijk kader |
---|---|---|
Burgemeester en Wethouders |
Verlening omgevingsvergunning, toezicht en handhaving met betrekking tot opslag en verwerking van afvalstoffen.1 |
– Wet milieubeheer – Activiteitenbesluit – Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) – Landelijk Afvalbeheerplan (LAP3). |
Gedeputeerde staten (Wanneer sprake is van bepaalde complexe industriële bedrijven (Rie 4- en Brzo-bedrijven) en gesloten stortplaatsen.2) |
Verlening omgevingsvergunning, toezicht en handhaving met betrekking tot opslag en verwerking van afvalstoffen.1 |
|
ILT |
Toezicht op grensoverschrijdend transport van afvalstoffen. |
Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA) |
Toelichting optreden van de ILT ten aanzien van TUF recycling
Het toezicht van de ILT ten aanzien van afvalbedrijven is beperkt tot het grensoverschrijdend transport van afvalstoffen. De basis hiervoor is de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA). Voordat ik over ga tot de acties van de ILT ten aanzien van TUF recycling schets ik kort de werking van de EVOA.
Toelichting EVOA
De EVOA gaat over de in-, uit-, en doorvoer van afvalstoffen van en naar het buitenland. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen «kennisgevingsplichtige afvalstoffen» en «groene lijst afvalstoffen voor nuttige toepassing». Voor de eerste is bij grensoverschrijdend transport vooraf toestemming vereist van de ILT. Voor de tweede is geen toestemming vereist, maar is er wel een informatieplicht bij het transport van de afvalstof. De exporteur moet dus bepaalde informatie meeleveren met het transport.
Acties ILT bij Tuf – Dongen
In augustus 2015 ontving de ILT een signaal van de Noorse milieuautoriteiten over TUF recycling uit Dongen. TUF zou oude kunstgrasvelden uit Noorwegen in Zweden verwerken en het kunstgras exporteren naar Nederland en daarna België. Een (concurrerende) Deense firma had hierover in Noorwegen aan de bel getrokken. Hierop is in 2015 een EVOA-inspectie uitgevoerd bij de TUF recycling. Uit de inspectie kwam naar voren dat TUF volgens de EVOA-regels handelde. Het bedrijf had diverse opdrachten om in Zweden en Noorwegen oude kunstgrasvelden te verwijderen. Daarbij werden de velden op locatie in Zweden uitgeschud waarna het resterende kunstgras naar Nederland werd overgebracht. De conclusie van de ILT was dat het transport van uitgeschudde matten als groene lijst afvalstoffen mogelijk was.
In september 2016 ontving de ILT een signaal van de Vlaamse autoriteiten over illegaal transport van kunstgras van Nederland naar België. Hierop is opnieuw een inspectie uitgevoerd bij TUF recycling. Daarbij is vastgesteld dat TUF uitgeklopte kunstgrasmatten heeft overgebracht van Dongen naar België ter recycling zonder de juiste EVOA informatie te verstrekken bij het vervoer. In 2015 is vastgesteld dat uitgeklopte matten als een groene lijst afvalstof mogen worden geëxporteerd. Het bedrijf had echter wel moeten beschikken over de juiste vervoersdocumentatie. Hiervoor heeft de ILT op 13 oktober 2016 een waarschuwing aan TUF gestuurd. Bij een hercontrole in datzelfde jaar heeft de ILT geconstateerd dat het bedrijf zich aan de regels hield. De ILT heeft bij deze inspectie in ook gecontroleerd of de kunstgrasmatten daadwerkelijk goed uitgeklopt waren en of ze voldeden aan de groene lijst vereisten.
Acties ILT en gemeente Dongen na 2016
Uitgeklopt kunstgras betreft een groene lijst afvalstof met beperkte milieurisico’s. Bij TUF zijn voor wat betreft het grensoverschrijdend transport van dit kunstgras bij de laatste controle geen EVOA overtredingen geconstateerd. Ook zijn er sinds 2016 bij de ILT geen signalen meer binnen gekomen van EVOA overtredingen bij TUF. Om deze redenen heeft sinds 2016 geen hercontrole door de ILT plaatsgevonden. Er was – vanuit risicogericht toezicht – geen aanleiding om dit bedrijf in 2017 en 2018 nogmaals te controleren op de naleving van de EVOA-regelgeving.
Bij de controles van de ILT bij TUF recycling in 2016 vielen de grote hoeveelheden opgerolde kunstgrasmatten op. De ILT heeft zelf geen bevoegdheid om hierop te handhaven. Het bevoegd gezag voor toezicht en handhaving ten aanzien van de opslag van afvalstoffen bij TUF is de gemeente Dongen. De ILT heeft haar waarnemingen met betrekking tot de opslag daarom doorgegeven aan de gemeente. De gemeente heeft dit signaal opgepakt. Tussen 2016 en 2018 hebben hiertoe meerdere controles door de Omgevingsdienst bij het bedrijf plaatsgevonden. De gemeente heeft over haar acties ten aanzien van TUF raadsinformatiebrieven verstuurd, met een chronologisch overzicht vanaf 20161. Op dit moment loopt er een last onder bestuursdwang procedure ten aanzien van de overtredingen bij TUF, onder meer met betrekking tot de opslag van opgerolde kunstgrasmatten. De voortgang zal ik nauwlettend volgen in mijn contact met de gemeente.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28089-97.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.