27 923 Werken in het onderwijs

29 240 Veiligheid op school

Nr. 196 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 december 2014

In het Algemeen Overleg over het Lerarenbeleid van 13 november jl. heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over het onderzoek van de Stichting School en Veiligheid over de wijze waarop pabo’s en tweedegraads lerarenopleidingen aandacht besteden aan sociale veiligheid in het algemeen en seksuele diversiteit in het bijzonder. Op 25 maart 2013 heeft de Staatssecretaris van OCW een plan van aanpak tegen pesten naar uw Kamer gestuurd (Kamerstuk 29 240, nr. 52). Dit onderzoek is de uitwerking van een maatregel uit dit plan van aanpak. Met deze brief bied ik u, mede namens de Staatssecretaris, de rapportage «Aandacht voor sociale veiligheid in pabo’s en tweedegraads lerarenopleidingen» aan1.

Een belangrijke bevinding in dit onderzoek is dat het thema sociale veiligheid en onderliggende thema’s vaak wel aan bod komen op de opleidingen, maar te oppervlakkig en te weinig structureel. Er zijn grote verschillen tussen opleidingen. De meeste opleidingen gebruiken geen eenduidig uitgewerkt kader op basis waarvan de kennis en vaardigheden van studenten op het gebied van sociale veiligheid gemonitord en beoordeeld kunnen worden. In het praktijkgedeelte van de opleiding, met name de stages, wordt veelal weinig aandacht besteed aan het omgaan met sociale veiligheid.

Stichting school en Veiligheid doet drie aanbevelingen om de aandacht voor sociale veiligheid in de opleidingen te versterken. Deze zijn als volgt:

  • 1. Expliciteer de aandacht voor sociale veiligheid in het curriculum van de opleidingen.

  • 2. Benoem over welke kennis startbekwame leraren moeten beschikken en welke vaardigheden startbekwame leraren moeten laten zien om voldoende toegerust te zijn op het terrein van sociale veiligheid. De generieke kennisbasis en uitgewerkte competentieprofielen bieden hiervoor belangrijke aanknopingspunten.

  • 3. Maak gerichte aandacht voor sociale veiligheid, pesten, seksualiteit en seksuele diversiteit een vast onderdeel van de stages van studenten.

Op basis van het onderzoek zullen de pabo’s en tweedegraads lerarenopleidingen in 2015, met ondersteuning van Stichting School en Veiligheid, de aandacht voor sociale veiligheid in de opleiding versterken. Wij overleggen met de opleidingen en Stichting School en Veiligheid over de nadere uitwerking hiervan. Dit traject zal in januari 2015 van start gaan. In april 2015 vindt een conferentie plaats over de toerusting leraren op het gebied van sociale veiligheid. Daar worden de eerste resultaten van dit traject gepresenteerd.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven