27 830 Materieelprojecten

Nr. 240 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 8 juni 2018

De vaste commissie voor Defensie heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Staatssecretaris van Defensie over de brief van 3 mei 2018 inzake de behoeftestelling van het project «Midlife Update Hydrografische Opnemingsvaartuigen» (Kamerstuk 27 830, nr. 222).

De Staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 7 juni 2018. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie, Ten Broeke

De griffier van de commissie, De Lange

1

Wie zal de Midlife Update (MLU) van de Hydrografische Opnemingsvaartuigen gaan uitvoeren?

De MLU wordt uitgevoerd door een commerciële werf.

2

Zijn er landen die een aan het Hydrografisch Opnemingsvaartuig vergelijkbare schepen in hun vloot hebben? Zo ja, heeft u informatie ingewonnen over de kosten van de MLU van deze schepen en hoe deze zich verhouden tot de kosten van de door u voorgenomen MLU? Zo nee, waarom niet?

De Nederlandse Hydrografische Opnemingsvaartuigen zijn ontworpen voor het Nederlandse operatiegebied, primair de Noordzee, en voor het Nederlandse civiele en militaire takenpakket. De schepen zijn gebouwd in Nederland. Hierdoor zijn er verschillen in uitvoering en toerusting van de schepen met vergelijkbare vaartuigen van andere landen. Gezien deze verschillen zou een vergelijking met Midlife Updates die andere landen voor hun schepen uitvoeren, geen relevante informatie opleveren. De kosten van de MLU van de Nederlandse Hydrografische Opnemingsvaartuigen zijn geraamd op basis van de kennis en ervaring die de Defensie Materieel Organisatie heeft met vergelijkbare projecten.

3

Kunt u toelichten waarom geen ander land over dit specifieke type schip beschikt? Vindt u het niet internationaal samenwerken bij de aanschaf van dit type schip bij nader inzien onhandig, bijvoorbeeld in verband met de MLU?

Hydrografische Opnemingsvaartuigen worden ontworpen voor het operatiegebied en het gewenste takenpakket van het desbetreffende land. Hierdoor zijn er per land verschillen in uitvoering en toerusting. De mogelijkheden voor internationale samenwerking komen aan de orde in de onderzoeksfase van een nieuwbouwproject.

4

Zijn de Zr.Ms. Snellius en Zr.Ms. Luymes reeds bij operaties ingezet? Zo ja, welke?

Sinds de indienststelling, ongeveer vijftien jaar geleden, worden Zr.Ms. Snellius en Zr.Ms. Luymes hoofdzakelijk ingezet in het kader van de wettelijke verplichting tot het uitvoeren van hydrografie ten behoeve van de veiligheid van de scheepvaart. Zo worden de elektronische en andere kaarten van het zeegebied van het Koninkrijk gemaakt op basis van de data die door deze schepen worden verzameld. Ook is in 2016 een schip ingezet voor een NAVO-vlootverband.

Naar boven