27 830 Materieelprojecten

Nr. 222 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 mei 2018

Inleiding

Het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) beschikt over twee Hydrografische Opnemingsvaartuigen: Zr.Ms. Snellius en Zr.Ms. Luymes. De schepen zijn respectievelijk in 2003 en in 2004 in dienst gesteld en zij hebben een geplande levensduur van dertig jaar. Halverwege de levensduur is een Midlife Update (MLU) noodzakelijk. Met deze A-brief informeer ik u over de behoeftestelling van het project «Midlife Update Hydrografische Opnemingsvaartuigen», dat deel uitmaakt van het investeringsprogramma van de «Defensienota 2018 – Investeren in onze mensen, slagkracht en zichtbaarheid» (Kamerstuk 34 919, nr. 1).

Behoefte

Hydrografie betreft het verzamelen van gegevens over waterdiepte, getij, stroming, golven en de vorm en samenstelling van de zeebodem. Met het oog op de veiligheid op zee voert Defensie met de Hydrografische Opnemingsvaartuigen civiel-hydrografische taken uit die zijn vastgelegd in de wet en in internationale verdragen. De schepen kunnen bovendien in voorkomend geval worden ingezet bij expeditionair optreden zoals een amfibische operatie.

Defensie voert op gezette tijden onderhoud uit, maar dit voorkomt niet dat componenten en installaties verouderen. Reeds bij het ontwerp van de schepen is rekening gehouden met de uitvoering van een MLU halverwege de levensduur. De technische staat van de schepen maakt op dit moment een MLU noodzakelijk. Zonder MLU zullen de instandhoudingskosten in de loop der jaren fors toenemen en zal de inzetbaarheid van het schip als gevolg van defecte componenten verminderen. De MLU stelt Defensie in staat om de schepen beschikbaar en de exploitatiekosten beheersbaar te houden.

Kenmerken

De MLU betreft de technische instandhouding van de Hydrografische Opnemingsvaartuigen. Het betreft aanpassingen aan systemen die verouderd of aan het einde van hun levensduur zijn, of aanpassingen die noodzakelijk zijn om het materieel aan de wettelijke eisen te laten voldoen. Zo moet het systeem voor navigatie en hydrografie worden gemoderniseerd, is een vervanging van de hydrografische sensoren noodzakelijk en moeten het centrale managementsysteem en diverse subsystemen daarvan worden verbeterd.

Internationale samenwerking

De Dienst der Hydrografie werkt bij zijn taakuitoefening nauw samen met internationale partners. Omdat geen ander land over dit specifieke type schip beschikt, is bij de uitvoering van de MLU geen internationale samenwerking aan de orde.

Relatie met andere projecten

Het project heeft relaties met andere projecten waaronder «Vervanging Mijnenbestrijdingscapaciteit».

Financiële aspecten

Met dit project is een investering gemoeid tussen de € 25 miljoen en € 100 miljoen. Deze investering komt in de periode 2018–2022 ten laste van het investeringsbudget van Defensie.

Vooruitblik

Defensie zal de MLU uitvoeren in combinatie met regulier groot onderhoud. Dit zorgt ervoor dat de periode waarin een schip niet kan worden ingezet zo kort mogelijk is. De uitvoering van het onderhoud, met inbegrip van de MLU, zal voor het eerste schip beginnen in het laatste kwartaal van 2019. De uitvoering van de MLU en het groot onderhoud duurt ongeveer een half jaar. In het eerste kwartaal van 2021 zullen de MLU en het groot onderhoud van het tweede schip zijn voltooid.

Gezien het projectvolume van minder dan € 100 miljoen ben ik voornemens de Defensie Materieel Organisatie te mandateren het project uit te voeren. De Tweede Kamer zal over de voortgang van dit project worden geïnformeerd door middel van de begroting, het departementale jaarverslag en het Materieelprojectenoverzicht.

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser

Naar boven