27 830 Materieelprojecten

Nr. 174 BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 juni 2016

Inleiding

Met deze brief informeer ik u over de voortgang van het project Instandhoudingsprogramma Luchtverdedigings- en Commandofregatten (IP LC-fregatten). Deze fregatten zijn ontworpen voor een levensduur van ten minste 25 jaar. Om de inzetbaarheid en de doelmatige exploitatie van deze marineschepen tot het einde van de geplande levensduur te waarborgen, zijn diverse tussentijdse aanpassingen en maatregelen nodig op het gebied van ARBO, milieu, zeewaardigheid en instandhouding. Ik heb u hierover geïnformeerd op 4 februari 2014 in de DMP A-brief over dit project (Kamerstuk 27 830, nr. 123). In deze brief heb ik u tevens geïnformeerd over mijn voornemen om de B, C en D-fase van dit project te combineren.

Stand van zaken en vervolg

Het project bevindt zich thans in de gecombineerde (voor)studie- en verwervingsvoorbereidingsfase (BCD-fase). Van de tientallen contracten die worden voorbereid – het IP LC-fregatten bestaat thans uit vier hoofdcontracten en 311 relatief kleine contracten – zal een groot deel dit najaar gereed zijn voor ondertekening. De overige contracten zullen in het voorjaar van 2017 gereed zijn voor ondertekening. Om de werkzaamheden tijdig te kunnen doen uitvoeren, zal ik de Kamer twee (deel)brievensturen, de eerste in het najaar van 2016 en de tweede in het voorjaar van 2017. De instandhoudingsactiviteiten aan boord van de LC-fregatten zullen vervolgens worden uitgevoerd aansluitend aan het eerstvolgende groot onderhoud van elk LC-fregat. Voor het eerste schip zal dit starten in juli 2017.

Herijking project

De (voor)studiefase (BC-fase) van het project IP LC-fregatten gaf aanleiding om dit project te herijken. Er is namelijk vastgesteld dat de budgettaire ramingen uit de behoeftestellingsfase voor een aantal deelprojecten lager zijn dan de voorlopige cijfers die voortkomen uit de (voor)studiefase.

Hernieuwd inzicht met betrekking tot verschillende aspecten per deelproject (financiën, veiligheid en instandhouding) heeft Defensie ertoe gebracht de behoeftestelling, zoals verwoord in de DMP A-brief (Kamerstuk 27 830, nr. 123), op drie punten bij te stellen:

  • 1. Kanon 127 mm. De deelprojecten voor de instandhouding van het boordkanon en voor het aanpassen van de bijbehorende munitiebergplaats worden niet uitgevoerd. De kosten van deze drie deelprojecten zijn dermate hoog dat het instandhouden van het kanon niet doelmatig wordt geacht ten opzichte van het vervangen van het kanon. Tijdens de nieuwbouw van de LC-fregatten zijn destijds gebruikte kanons geïnstalleerd en deze zijn inmiddels gemiddeld 49 jaar oud.

  • 2. Operationele werkplekken. Dit deelproject behelst de modificatie en instandhouding van werkplekken ten behoeve van de operationele informatiesystemen in de commandocentrale, de stafruimte en het network operations centre. De omvang van dit deelproject is uitgebreid met werkstations van de navigatiebrug, de technische centrale, het bedrijfsbureau en de sectieposten. Het verhogen van de veiligheid en het verlagen van de werkdruk hebben hiertoe mede aanleiding gegeven.

  • 3. Brandveiligheid, scheepsnetwerken en verfsysteem. Van deze drie relatief kleine deelprojecten worden op basis van hernieuwd inzicht de instandhoudingsactiviteiten uitgebreid. Het betreft het vervangen van de brandmeldinstallatie en twee netwerksystemen en het uitbreiden van de werkzaamheden aan het verfsysteem.

Het stopzetten van de deelprojecten voor het kanon zal in toenemende mate consequenties hebben voor de beschikbaarheid van het kanon. Het risico van een verminderde inzetbaarheid van het kanon leidt tot beperktere escalatiemogelijkheden tussen het niveau van klein kaliber wapens en dat van raketsystemen.

Bij de herijking van het project IP LC-fregatten hebben twee aspecten een belangrijke rol gespeeld. Ten eerste is het financiële projectvolume nagenoeg gelijk gebleven. Wel worden zes deelprojecten niet uitgevoerd, waarvan drie voor het kanon. Voor een deel zijn deze deelprojecten geschrapt om de uitbreidingen mogelijk te maken van de deelprojecten zoals hierboven beschreven onder 2 en 3. Na afloop van de gecombineerde (voor)studie en verwervingsvoorbereiding (BCD-fase) kan ik u gedetailleerd inzicht geven in de financiële aspecten van het herijkte project. Ik zal dat doen in de commercieel vertrouwelijke bijlagen bij de twee DMP BCD-(deel)brieven. Ten tweede is het, uit een oogpunt van doelmatigheid en risicobeheersing, van belang vast te houden aan de voorziene planning en het IP LC-fregatten uit te voeren aansluitend aan het eerstvolgende groot onderhoud van deze schepen. De volgende gelegenheid voor de uitvoering van het IP LC-fregatten doet zich pas vijf jaar later voor, wat tot te grote risico’s leidt voor de operationele inzetbaarheid en materiële exploitatie.

Ten slotte

Ik ben voornemens dit najaar te starten met de realisatiefase van het project IP LC-fregatten. Daartoe zal ik u tijdig de resultaten van de (voor)studie- en verwervingsvoorbereidingsfase van het eerste deel van het project aanbieden in een DMP BCD-(deel)brief.

De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert


X Noot
1

Oorspronkelijk bestond het IP LC-fregatten uit 41 deelprojecten. In de eerstvolgende DMP BCD-brief zal worden uiteengezet welke deelprojecten zijn vervallen en wat de redenen daarvan zijn.

Naar boven