27 081
Nieuwe regels voor de financiering van de Algemene bijstandswet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Wet financiering Abw, IOAW en IOAZ)

nr. 18
Brief van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 april 2001

Medio 2000 informeerde ik uw Kamer door middel van een brief over mijn voornemens betreffende deregulering van het werkdeel van het Fonds voor Werk en Inkomen (FWI).1 Daarin werd ook melding gemaakt van het feit dat voor het jaar 2001 nog geen nieuwe verdeelsleutels voor de middelen in het werkdeel van FWI zouden worden ingevoerd.

Inmiddels heb ik besloten om ook voor het jaar 2002 de verdeelsleutels nog niet te wijzigen.

Het gaat om het volgende:

In totaal wordt jaarlijks ongeveer f 2,2 miljard over de gemeenten verdeeld voor uitvoering van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW). Sinds 1 januari 2001 zijn deze middelen ondergebracht in het Fonds voor Werk en Inkomen (in het zogenaamde W-deel; ook wel het gemeentelijk werkfonds genoemd).

Een deel van deze middelen wordt via een vaste verdeelsleutel over de gemeenten verdeeld. Het gaat daarbij om een historische sleutel, die grotendeels is gebaseerd op het aandeel van de gemeente in het tot en met 1996 gerealiseerde aantal voorlopers van WIW-banen. Voor deze historische verdeling is bij het ingaan van de WIW gekozen om een soepele overgang zonder rigoureuze herverdeeleffecten mogelijk te maken. Wel werd toen afgesproken om op termijn de systematiek te herzien en de verdeling te baseren op de «geobjectiveerde behoefte» van gemeenten.

Vorig jaar is echter besloten om nog niet met ingang van 2001 over te gaan tot wijziging van de verdeelsystematiek. Dit om samenloop te voorkomen met de herverdeeleffecten in het Inkomensdeel als gevolg van de invoering van het Fonds voor Werk en Inkomen.

Ook voor het jaar 2002 wil ik nog niet overgaan tot herziening van de verdeelsleutels. Naar mijn mening is herziening op dit moment ongewenst en onnodig:

• Er loopt een Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) naar de werking van het arbeidsmarktinstrumentarium; in het najaar van 2001 zullen de uitkomsten daarvan bekend zijn. Het is raadzaam om eventuele wijzigingen die hieruit zouden voortvloeien gelijk op te laten lopen met wijziging van de verdeelsleutel van de WIW-budgetten over de gemeenten. Gezien het tijdpad van IBO zal dit niet per 2002 al van kracht kunnen zijn.

• Per 2002 vindt in het I-deel van het FWI een herziening van de verdeelsystematiek plaats omdat het de bedoeling is dat het zogenaamde objectief verdeelmodel – gedeeltelijk – wordt ingevoerd. Bij gelijktijdige wijziging van de verdeelsystematiek in het W-deel zou in 2002 een samenloop optreden van herverdeeleffecten.

• Het is nog onzeker wat de precieze impact zal zijn van de experimenten FWI, zoals die naar aanleiding van de aangenomen motie Schimmel/Snijder-Hazelhoff1 thans in overleg met de VNG worden uitgewerkt in het kader van de intentieverklaring «Een gezamenlijke agenda voor de toekomst» die ik met de VNG heb gesloten. In dat verband worden o.a. mogelijkheden bekeken om te komen tot verdere ontschotting van budgetten in het W-deel.

• Wijziging per 1 januari 2002 is niet per sé nodig. De huidige verdeelsystematiek leidt bij gemeenten niet tot knelpunten.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

W. A. F. G. Vermeend


XNoot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 1999–2000, 27 081, nr. 8.

XNoot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 1999–2000, 27 081, nr. 15.

Naar boven