Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 april 2020
In maart 2019 heb ik NL DIGITAAL: Data Agenda Overheid1 aan uw Kamer aangeboden. De agenda bevat concrete acties voor de jaren 2019–2021
en heeft tot doel om de analyse en het combineren van gegevens beter ten goede te
laten komen aan beleidsvorming en het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
Hierbij bied ik u de update voor deze agenda aan NL DIGITAAL: Data Agenda Overheid
20202.
Deze Data Agenda Overheid is tot stand gekomen in samenwerking met vertegenwoordigers
uit alle lagen van het openbaar bestuur. Het is een interbestuurlijke agenda waaraan
de verschillende overheden zich hebben gecommitteerd.
Update NL DIGITAAL: Data Agenda Overheid 2020
Deze update beoogt nadrukkelijker dan in voorgaande agenda het belang naar voren te
brengen van data voor belangrijke maatschappelijke opgaven. De beschikbaarheid van
data, de kwaliteit van die data en het beter benutten ervan ten behoeve van deze maatschappelijke
opgaven staan meer centraal.
Het gaat daarbij om maatschappelijke opgaven als klimaat en de energietransitie, het
werken aan (de menselijke maat in) de uitvoering van overheidsorganisaties, het vertrouwen
in het openbaar bestuur3 en aan ondermijning/ veiligheid.
De beleidsdoelen van de Data Agenda Overheid blijven onveranderd: het borgen van publieke
waarden en wetgeving, het beter op orde brengen van overheidsdata, het meer delen
en beter benutten van overheidsdata, het delen van kennis en investeren in mensen
en organisaties om datagedreven werken binnen de publieke sector een stap verder te
brengen.
COVID-19
De Corona-crisis maakt duidelijk hoe belangrijk het is dat organisaties kunnen werken
met actuele en accurate informatie (data op orde). Het open maken en beschikbaar stellen
van data aan alle relevante partijen (met in achtneming van de wettelijke waarborgen
voor privacy en dergelijke) is juist nu van groot belang.
Door slimmer gebruik te maken van beschikbare overheidsinformatie en deze waar mogelijk
beschikbaar te stellen, is het mogelijk om meer denk- en rekenkracht te mobiliseren.
Om die reden heeft het Ministerie van BZK een overzicht gemaakt van alle relevante
beschikbare databronnen en data-initiatieven4.
De agenda is geen blauwdruk. Zoals toegezegd bekijk ik jaarlijks, op basis van de
voortgang en in samenspraak met de interbestuurlijke partners, wat nodig is op het
brede terrein van data in het openbaar bestuur en de impact van data op de samenleving.
Het resultaat ervan is de aanbieding van deze update van de Data Agenda Overheid aan
uw Kamer met een voortgangsrapportage over 20195.
Het Ministerie van BZK vervult bij de realisatie van de nieuwe agenda de coördinerende
rol vanuit zijn verantwoordelijkheid voor digitale overheid en het borgen van grondrechten.
De besturing van de agenda ligt in handen van een eigen stuurgroep en klankbordgroep,
waaraan ook vertegenwoordigers vanuit alle lagen van het openbaar bestuur deelnemen.
Voortgangsrapportage Data Agenda Overheid 2019
Met de start van de eerste Data Agenda Overheid, maart 2019, is het algemeen beeld
dat de uitvoering van de Data Agenda Overheid op schema ligt. Een aantal van de activiteiten
lopen nog (voorzien) door in 2020, en zullen volgens afspraak worden afgerond.
Ik constateer met deze voortgang dat de resultaten bijdragen aan een publieke sector
die in toenemende mate aandacht heeft voor de kwaliteit van haar data, de kansen die
het gebruik ervan biedt en oog heeft voor het in acht nemen van de publieke waarden
bij het gebruik van die data. In de bijlage bij deze brief is een voortgangsrapportage
opgenomen waarin ik de gerealiseerde resultaten van de Data Agenda Overheid nader
toelicht.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops