25 883 Arbeidsomstandigheden

Nr. 382 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 april 2020

Op 1 juli 2019 stelde ik de commissie Vergemakkelijking Schadeafhandeling bij Beroepsziekten in onder leiding van de heer A.J.M. Heerts, toen nog voorzitter van de MBO-raad, inmiddels burgemeester van de gemeente Apeldoorn (Kamerstuk 25 883, nr. 352). Ik heb de commissie gevraagd advies uit te brengen over een betere organisatie van schadeafhandeling bij beroepsziekten.

Eerder heb ik u laten weten dat de commissie uiterlijk 31 maart a.s. zijn advies zou uitbrengen (Kamerstuk 25 883, nr. 367). Vanwege de ontwikkelingen in de strijd tegen de verdere verspreiding van het coronavirus is, in overleg met de voorzitter van de commissie, besloten om de aanbieding van het advies voorlopig uit te stellen. Zodra de situatie het toelaat hiervoor een nieuw moment te vinden, zal het advies zo spoedig mogelijk worden aangeboden en vervolgens doorgeleid naar uw Kamer. Over dit nieuwe moment zal ik uw Kamer uiteraard informeren.

Ik merk nog op dat ik, tijdens het Algemeen Overleg over Arbeidsomstandigheden van donderdag 20 februari, uw Kamer uiterlijk in de tweede helft van 2020 een Kabinetsreactie op het advies heb toegezegd. Gezien het grote belang van het onderwerp is het evenwel mijn bedoeling om, nadat het advies is aangeboden, zo snel mogelijk met de Kabinetsreactie te komen. Ik streef ernaar en doe mijn uiterste best u deze reactie voor het zomerreces toe te sturen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, T. van Ark

Naar boven