Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 januari 2014
De Inspectie SZW heeft onderzocht hoe certificerende en keurende instellingen (cki’s)
nieuwe sanctiebepalingen toepassen bij de certificering van bedrijven die asbest verwijderen.
Hierbij bied ik u de rapportage aan1.
Aanleiding
Om asbest te mogen verwijderen, moet een bedrijf in het bezit zijn van een certificaat
dat is afgegeven door een cki. Het certificaat is een bewijs dat het bedrijf in staat
is om asbest op een veilige manier te kunnen saneren. Een organisatie die als cki
certificaten wil afgeven, kan een verzoek hiertoe indienen bij SZW. De Minister van
SZW wijst vervolgens die organisatie als certificerende instelling aan wanneer deze
voldoet aan een aantal voorwaarden. Maatregelen die de certificerende instelling moet
treffen richting certificaathouders zijn neergelegd in de certificatieschema’s.
Het nieuwe certificatieschema asbestverwijdering SC-530, van kracht sinds 1 februari
2012, geeft de door de Minister van SZW aangewezen certificerende en keurende instellingen
meer instrumenten om op te treden tegen certificaat-houders die niet volgens de regels
asbest verwijderen. De Inspectie SZW houdt toezicht op de werking van het stelsel
en heeft vanaf maart 2013 onderzocht hoe de cki’s de nieuwe sanctiebepalingen toepassen.
Onderzoeksbevindingen
De onderzochte cki’s scoren op een aantal uitvoeringsaspecten onvoldoende. Uit het
onderzoek blijkt dat na invoering van de nieuwe sanctiebepalingen in 2012 het aantal
door cki’s opgelegde sancties gehalveerd is. Dit staat haaks op de waarneming van
de Inspectie SZW dat het aantal overtredingen door bedrijven die asbest verwijderen
in 2012 op een vergelijkbaar niveau ligt als in 2011.
De Inspectie SZW brengt dit in verband met de invoering van de escalatieladder. Deze
escalatieladder is een systematiek waarbij meerdere overtredingen die een certificaathouder
begaat in een korte tijd kunnen leiden tot een verzwaring van een op te leggen sanctie.
Het kan uiteindelijk leiden tot intrekking van certificaten. Cki’s schrikken waarschijnlijk
terug voor de consequenties van de escalatieladder. Naast deze daling van het aantal
sancties, is ook de sanctiemaat in 20% van de opgelegde sancties te laag. De Inspectie
SZW vermoedt dat cki’s willen voorkomen dat certificaten moeten worden ingetrokken.
Ook zijn er verschillen tussen de onderzochte cki’s: cki’s die het sanctiebeleid in
eerste instantie wel op een correcte manier hebben toegepast, zijn, deels door druk
vanuit de markt, voorzichtiger geworden.
Aanpak
Ik ben van mening dat het stelsel van certificatie op het gebied van asbest-verwijdering,
waarvan de sanctietoepassing een belangrijk onderdeel is, in opzet goed kan werken,
maar door de opstelling van de cki’s nog niet functioneert zoals zou moeten. Doortastend
handelen van de cki’s is belangrijk voor het bereiken van het door mij gewenste effect,
namelijk het optimaal functioneren van een stelsel van gecertificeerde bedrijven die
op een veilige manier asbest verwijderen.
De onderzoeksresultaten zijn voor mij aanleiding om op korte termijn maatregelen te
nemen richting de cki’s. De Beleidsregel maatregelenbeleid certificering Arbeidsomstandighedenwet
en Warenwet biedt handvatten voor het treffen van maatregelen wanneer een cki niet
heeft voldaan aan criteria die zijn gesteld bij de aanwijzing. Een aanwijzing kan
bijvoorbeeld worden bijgesteld, geschorst of ingetrokken. De Inspectie SZW neemt de
uitvoering van de maatregelen, conform de beleidsregel, op zich. Nadat de maatregelen
opgelegd zijn, zal ik u hierover informeren.
Naast het treffen van maatregelen blijft SZW in gesprek met betrokken partijen in
de sector en met de cki’s om betere naleving van de certificatieschema’s en de werking
van het stelsel te bereiken.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
L.F. Asscher