Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 25834 nr. 174 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 25834 nr. 174 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 november 2020
Op grond van artikel 4:24 van de Algemene Wet bestuursrecht (Awb) dienen subsidieregelingen geëvalueerd te worden op doeltreffendheid en de effecten van de subsidie in de praktijk. Ik heb de subsidieregeling verwijderen asbestdaken, die liep van 2016 tot 2019, laten evalueren door Sira. Ik informeer u in deze brief over de resultaten van dit evaluatieonderzoek1. Ik zal in deze brief ingaan op de conclusies die Sira trekt op basis van het onderzoek.
Conclusies/aanbevelingen Sira
Sira trekt positieve conclusies over de doelmatigheid en doeltreffendheid van de regeling. Met betrekking tot doeltreffendheid wordt geconcludeerd dat de subsidieregeling het saneren van asbestdaken heeft aangejaagd, hetgeen ook was beoogd met de subsidieregeling. Met betrekking tot doelmatigheid concludeert Sira dat de subsidieregeling op het niveau van output (aantal m2 gesaneerd asbestdak) doel treft. De subsidiedoelstelling voor het verwijderen van asbestdaken draagt daarom herleidbaar bij aan de beleidsdoelstellingen van het Ministerie van IenW. Over het proces van subsidieaanvraag- en verantwoording stelt Sira dat het lastenluw is ingeregeld, maar de toegankelijkheid niet altijd optimaal was. Bij deze conclusies benoemt Sira een aantal geleerde lessen, die ook kunnen worden meegenomen in het opstellen van toekomstige financiële regelingen, waaronder:
− Het bedrag van € 75 miljoen werd ervaren als onvoldoende, met een lager maximaal subsidiebedrag dan € 25.000 hadden meer eigenaren gebruik kunnen maken van de subsidieregeling.
− Er had meer duidelijkheid kunnen worden gegeven over het bereiken van het subsidieplafond.
− De aanvraagprocedure had efficiënter en gebruiksvriendelijker kunnen worden ingericht.
Ten slotte noemt Sira ook nog een drietal mogelijkheden om asbestsanering nu en in de toekomst te blijven stimuleren:
1. Stimuleren van legaal saneren van asbest: de rijksoverheid, brancheorganisaties en andere partijen zouden met één stem moeten communiceren over het belang van het legaal saneren van asbestdaken.
2. Koppelkansen: asbestsanering kan worden gekoppeld aan andere subsidieregelingen zoals zonnepanelen, verduurzaming of innovatieve marktinitiatieven.
3. Andere financiële regelingen: er zijn andere financiële regelingen voorhanden die het saneren van asbestdaken kunnen (blijven) stimuleren ondanks het ontbreken van een wettelijk verbod of een nieuwe subsidieregeling.
Genoemde stimuleringsmaatregelen maken onderdeel uit van de activiteiten die zijn opgenomen in de Samenwerkingsverklaring Aanpak van asbestdaken (Kamerstuk 25 834, nr. 167). Over de voortgang van deze activiteiten informeer ik Uw Kamer voor het einde van het jaar.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25834-174.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.