25 657 Persoonsgebonden Budgetten

Nr. 291 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 juni 2017

Aan de hand van de bijgesloten voortgangsrapportage van de Ketenregisseur informeer ik uw Kamer over de voortgang op de werkagenda 2017. Daarnaast informeer ik u over een aantal ontwikkelingen met betrekking tot het budgethoudersportaal en het tijdelijk beheer hiervan, de ICT-investeringen bij de SVB, het toegezegde BIT-advies en de oprichting van de publieke organisatie. Ten slotte informeer ik u over de stand van zaken met betrekking tot de compensatieregeling.

Voortgangsrapportage Ketenregisseur

De Ketenregisseur heeft mij via bijgevoegde voortgangsrapportage1 geïnformeerd over de voortgang op de werkagenda. De ketenregisseur geeft aan dat de afgelopen maanden de nadruk heeft gelegen op het programmaplan «bouw en implementatie PGB2.0-systeem». Daarnaast constateert de ketenregisseur dat er stappen zijn gezet in realisatie van de werkagenda. Een voorbeeld daarvan is de verplichtstelling van de standaardmodellen voor zorgovereenkomsten.

Ook meldt de Ketenregisseur in de voortgangsrapportage de rechtmatigheidspercentages voor de Wlz, Wmo en Jeugdwet. De onrechtmatigheden zijn ontstaan door het coulancebeleid dat tot in het najaar van 2016 is gevoerd. Nu het coulancebeleid is beëindigd en eind 2016 alle controles op declaraties en zorgovereenkomsten zijn ingevoerd, is het de verwachting dat deze rechtmatigheidscores zullen verbeteren in 2017.

Ten slotte meldt de Ketenregisseur dat de betalingen in de eerste maanden van 2017 wederom grote stabiliteit vertonen. De volgende rapportage over de voortgang op de werkagenda 2017 ontvang ik na de zomer van de Ketenregisseur.

Budgethoudersportaal

In mijn brief van 22 februari jl.2 heb ik u geïnformeerd over het nieuwe budgethoudersportaal dat door DSW, in opdracht van Zorgverzekeraars Nederland (ZN), momenteel gebouwd wordt, evenals de applicaties die hier ondersteunend aan zijn zoals portalen voor SVB-medewerkers, zorgverleners en verstrekkers (gezamenlijk wordt dit het zorgdomein van het PGB2.0-systeem genoemd).

In overleg met de ketenpartners is de bouw van deze applicatie inmiddels opgenomen in een breder programma genaamd «PGB2.0-systeem».

Ik heb met Zorgverzekeraars Nederland (ZN) afspraken gemaakt over de randvoorwaarden waar de bouw van het budgethoudersportaal aan moet voldoen. Onderdeel van het PGB2.0-systeem is ook het vernieuwen van het financiële en administratieve systeem bij en door de SVB (het financiële domein van het PGB2.0-systeem).

Met het PGB2.0-systeem streven partijen naar vereenvoudiging in de systematiek van het trekkingsrecht pgb en naar vermindering van administratieve lasten voor de budgethouder. Met dit systeem worden budgethouders ondersteund in het voeren van eigen regie op hun pgb en worden verstrekkers en zorgverleners ondersteund in hun rol.

Voorop staat een zorgvuldige invoering van het PGB2.0-systeem met als belangrijkste uitgangspunt dat zorgvuldigheid voor snelheid gaat. De dienstverlening aan de budgethouder en uitbetaling aan de zorgverlener mogen uiteraard niet in het geding komen.

Zoals met uw Kamer afgesproken zal het structurele beheer van het door DSW gebouwde budgethoudersportaal inclusief ondersteunende portalen, ondergebracht worden bij een nog op te richten publieke organisatie, met gemeenten en zorgkantoren in een leidende rol. Zoals ik u heb gemeld zal dit proces tijd kosten en hebben ketenpartijen mij verzocht om het beheer tijdelijk bij VWS te beleggen. Op dit moment wordt een due dilligence-onderzoek uitgevoerd waarin wordt onderzocht wat de beheermogelijkheden zijn en of aan de door mij gestelde randvoorwaarden voor de bouw van het budgethoudersportaal wordt voldaan.

ICT-investeringen SVB

Onderdeel van het PGB2.0-systeem is ook het vernieuwen van het financiële en administratieve systeem bij de SVB. In mijn brief van 22 februari jl3. heb ik u geïnformeerd over de instemming van ketenpartners in het bestuurlijk overleg met de top 6 ICT-investeringen bij de SVB en het beschikbaar stellen van de bijbehorende financiële middelen. In het bestuurlijk overleg is de kanttekening geplaatst dat onnodige dubbelingen tussen de ICT-investeringen bij de SVB en de budgethoudersapplicatie voorkomen moeten worden. Na het overleg is gebleken dat de reikwijdte van de budgethoudersapplicatie, die door DSW gebouwd zal worden, groter is dan daarvoor door DSW aan ketenpartijen werd aangegeven. Hierdoor worden de gewenste ICT-verbeteringen (m.u.v. de ontwikkeling van het financiële en administratieve systeem) al in de nieuwe budgethoudersapplicatie gerealiseerd.

Om onwenselijke dubbelingen te voorkomen is met instemming van alle ketenpartijen daarom besloten ICT-investeringen bij de SVB alleen in te zetten op het door de SVB te vernieuwen financiële en administratieve systeem.

BIT-advies

Ik heb besloten – gezien de samenhang en afhankelijkheden – over het gehele PGB2.0-systeem eerst een CIO-oordeel te laten uitvoeren. Op basis van dit oordeel kunnen mogelijke verbeteringen worden doorgevoerd in het programma PGB2.0-systeem. Daarnaast zal er op basis van het CIO-oordeel een adviesaanvraag worden gedaan bij het BIT. Ook de BIT-toets laat ik uitvoeren op het gehele systeem. Het BIT-advies verwacht ik in de loop van de zomer.

Oprichting publieke organisatie

In de brief van 22 februari4 heb ik u mijn voornemen gemeld, om in overleg met verstrekkers, het structureel beheer van het zorgdomein van het PGB 2.0 systeem te beleggen bij een nog op te richten publieke organisatie. De verkenning hiernaar is in volle gang. De contouren van deze organisatie, bijbehorende governance en sturingsrelaties worden momenteel in kaart gebracht. Ik blijf hierbij sturen op het verankeren en verduidelijken van de rollen, taken en verantwoordelijkheden in de keten. Zoals toegezegd zal ik u hier na de zomer over informeren.

Compensatieregeling

Budgethouders en zorgverleners die aanzienlijke kosten hebben gemaakt door te late uitbetalingen uit het pgb als gevolg van de invoering van het trekkingsrecht, konden tot en met 31 mei 2017 een aanvraag voor compensatie indienen. Er zijn 258 aanvragen ingediend.

Tot slot

Alle ketenpartijen werken samen hard aan de totstandkoming van het PGB2.0-systeem met als doel het pgb trekkingsrecht verder te verbeteren, vereenvoudigen en standaardiseren. De komende tijd worden er van alle ketenpartijen nog grote inspanningen verwacht. Ik blijf sturen op het goed verankeren van de rollen, taken en verantwoordelijkheden in de keten. De centrale uitgangspunten hiervoor zijn onverminderd van belang, te weten vereenvoudiging in de uitvoering van het trekkingsrecht pgb, vermindering van de administratieve lasten voor de budgethouders en een fraudebestendige uitvoering van het trekkingsrecht pgb.

Na de zomer zal ik u informeren over de geplande beschikbaarstelling van het PGB2.0 systeem alsmede een daarbij behorend zorgvuldig implementatiepad en de ontwikkelingen met betrekking tot de oprichting en governance van de publieke organisatie.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

Kamerstuk 25 657, nr. 284.

X Noot
3

Kamerstuk 25 657, nr. 284.

X Noot
4

Kamerstuk 25 657, nr. 284.

Naar boven