Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 juni 2024
Hierbij bied ik u aan de conceptregeling, houdende wijziging van de Subsidieregeling
Opleidingen in een Jeugd ggz-instelling 2024–2025 (hierna: de Subsidieregeling) in
verband met verlenging van de werkingsduur. Ik acht het van belang dat de huidige
subsidiëring vanaf 2025 wordt voortgezet om het opleiden in de jeugd-ggz te borgen.
De voorlegging geschiedt in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure
(artikel 4.10, zevende lid, van de Comptabiliteitswet 2016) en biedt uw Kamer de mogelijkheid
zich uit te spreken over de wijziging voordat ik deze zal ondertekenen en ter publicatie
aan de Staatscourant zend.
Op grond van de aangehaalde bepaling onderteken ik de conceptregeling niet eerder
dan 30 dagen nadat het ontwerpbesluit aan uw Kamer is voorgelegd. Daarbij moet worden
aangetekend dat de voorhangtermijn wordt verlengd totdat drie vierde deel van de voorhangtermijn
buiten het reces valt.
Een conceptversie van de beoogde regeling is als bijlage toegevoegd (bijlage 1). Er
wordt gestreefd naar inwerkingtreding van het ontwerpbesluit niet later dan
30 september 2024. Dit met het oog op de subsidieaanvragen ten behoeve van 2025, die
uiterlijk 1 oktober 2024 moeten zijn ontvangen, en in verband met de aanpassing van
de subsidiebedragen.
Aanleiding
De Subsidieregeling voorziet in een tegemoetkoming in de kosten van het opleiden van
ggz-zorgverleners, specifiek in een jeugd ggz-instelling die uitsluitend zorg biedt
aan jeugdigen tot 18 jaar. Tot aan 1 januari 2015 verliep de financiering van deze
opleidingen door middel van een beschikbaarheidbijdrage op grond van het Besluit beschikbaarheidbijdrage
WMG. De Subsidieregeling fungeert als vangnet, omdat de jeugd-ggz per 2015 onder de
Jeugdwet is gebracht en de jeugd-ggz-instellingen daardoor niet meer in aanmerking
konden komen voor een beschikbaarheidsbijdrage.
De Subsidieregeling kent als vervaldatum 1 januari 2025. De conceptregeling ziet op
de verlenging van de werkingsduur van de Subsidieregeling met drie jaar.
De subsidieregeling wordt in 2024 geëvalueerd. Uit de eerste evaluatie van de Subsidieregeling,
afgerond in april 2019, blijkt dat de Subsidieregeling effectief is.
De Subsidieregeling accommodeert het opleiden in de jeugd-ggz en is daarmee doeltreffend
te noemen. Zonder de Subsidieregeling zou er minder of zelfs mogelijk niet worden
opgeleid in de jeugd-ggz. Ook geeft de evaluatie aan dat er geen gevallen zich hebben
voorgedaan van fraude, misbruik of oneigenlijk gebruik. De evaluatie ondersteunt het
gevoerde beleid en pleit voor voortzetting. Uit de evaluatie blijkt daarnaast dat
er vragen zijn over de doelmatigheid van de regeling, omdat de regeling voor slechts
1% bijdraagt aan de realisatie van de benodigde opleidingscapaciteit. Op dit moment
loopt er een onderzoek om het opleiden voor jeugd-ggz via het instrument van de opleidingsregelgeving
te borgen in plaats van via de onderhavige Subsidieregeling.
Voortzetting van de Subsidieregeling tot en met 2027 wordt zeer wenselijk geacht om
te borgen dat in de komende jaren ggz zorgverleners worden opgeleid in de jeugd-ggz.
Voorkomen dient te worden dat er in de jaren 2025 tot en met 2027 geen instroom is
door het ontbreken van een subsidiegrondslag. De Subsidieregeling wordt verder inhoudelijk
niet gewijzigd. Wel zijn de subsidiebedragen in bijlage 1 geactualiseerd in verband
met de ontwikkeling van de arbeidskosten (ova) en de materiële kosten van opleidingen
in 2024.
Met de conceptregeling wordt de werkingsduur van de Subsidieregeling verlengd met
drie jaar. Dit betekent dat de Subsidieregeling per 1 januari 2028 zal komen te vervallen.
Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd over de beoogde verlenging van de Subsidieregeling.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
C. Helder