Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 maart 2021
Mevrouw Ouwehand verzoekt de regering per motie d.d. 4 november 2020 een meldplicht
in te stellen voor bedrijven met COVID-19-clusters onder medewerkers (Kamerstuk 25 295, nr. 701). De Kamer heeft deze motie aangenomen (Handelingen II 2020/21, nr. 22, item 16). De motie ziet met name op bedrijven waar arbeidsmigranten werken. Arbeidsmigranten
blijven volgens het OMT in het advies van 3 november 2020 een risicogroep voor uitbraken
van COVID-19. Een meldplicht voor bedrijven met een COVID-19-cluster onder medewerkers
kan volgens het OMT de GGD’en belangrijk helpen om goed zicht op deze risicogroep
te houden.
U heeft per brief d.d. 10 november het verzoek van het lid Wassenberg (PvdD), namens
mevrouw Ouwehand, overgebracht zoals dat is gedaan in het ordedebat van 10 november
jl. Het verzoek houdt in dat mevrouw Ouwehand graag een brief van het kabinet zou
krijgen over hoe de motie wordt uitgevoerd. Met deze brief voorzie ik in dit verzoek.
Ik zie in het beoogde wetsvoorstel sluiting locaties ter uitvoering van de motie van
de leden Klaver en Ouwehand* de mogelijkheid om de strekking van de motie van mevrouw Ouwehand van 4 november
jl. tot uitvoering te brengen. De motie van de leden Klaver en Ouwehand is erop gericht
om een wettelijke grondslag te creëren om bij het niet naleven van coronamaatregelen,
waardoor een bronbesmetting ontstaat, te kunnen reageren met een tijdelijke sluiting
van een bedrijfspand.
Een meldplicht voor bedrijven (d.w.z. de werkgever) stuit op de beperking voor de
werkgever wanneer het om medische informatie over werknemers gaat. Een werknemer hoeft
de werkgever namelijk, vanwege privacyregels, niet te vertellen dat hij of zij corona
heeft. De mededeling kan beperkt blijven tot een melding van afwezigheid vanwege ziekte.
Een werkgever mag geen medische gegevens van werknemers verwerken. Een werkgever mag
werknemers dus niet vragen naar hun gezondheid. Alleen een (bedrijfs)arts mag hierop
werknemers bevragen en controleren. De arts deelt de uitslag vervolgens alleen met
de werknemer. De werkgever kan daardoor niet uit eigen initiatief weten of er positief
geteste medewerkers in het bedrijf zijn. COVID-19 is een meldingsplichtige Groep A
ziekte zoals vermeld in de Wet publieke gezondheid (Wpg). De bedrijfsarts is dus wel
verplicht een eventuele melding aan de GGD door de te geven Als er meerdere meldingen
zijn bij eenzelfde bedrijf worden deze (door het bron- en contactonderzoek) door de
GGD met elkaar in verband gebracht. Daarmee wordt een COVID-19 cluster bij een bedrijf
herkend.
Al kan de werkgever dus niet zelf de clusterbesmetting melden, materieel wordt met
het beoogde wetsvoorstel sluiting locaties invulling gegeven aan de motie Ouwehand.
Dit wetsvoorstel introduceert in een nieuw artikel in de Wet publieke gezondheid (Wpg)
de bevoegdheid voor de burgemeester om direct in te kunnen grijpen met sluiting op
het moment dat de GGD een clusteruitbraak heeft geconstateerd. Het aantonen van een
oorzakelijk verband tussen het niet-naleven van de coronamaatregelen en het ontstaan
van een uitbraak is niet noodzakelijk. De ernstige vrees voor de onmiddellijke verspreiding
van het virus dat van de feitelijke situatie uitgaat, is al voldoende om de sluiting
te bevelen.
Naast de inzet van het Samenwerkingsplatform Arbeidsmigranten en COVID-19, dat sinds
september 2020 preventief en reactief operationeel is, en de bevoegdheid van de Inspectie
SZW om het werk stil te leggen bij gebrek aan coronamaatregelen, kan met het beoogde
wetsvoorstel na een clustermelding ook het bedrijfspand tijdelijk worden gesloten.
Met deze belangrijke aanvulling op de reeds bestaande instrumenten wordt bereikt dat
ook bij bedrijven waar veel arbeidsmigranten werkzaam zijn, wordt ingegrepen en dat
handhaving van de coronamaatregelen plaatsvindt in geval van een COVID-19 clusterbesmetting
onder de medewerkers.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge