25 268 Zelfstandige bestuursorganen

Nr. 77 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 maart 2012

De Nederlandsche Bank (DNB) is op grond van artikel 26 van de Wet op de toegang tot ziektekostenverzekeringen 1998 (WTZ) belast met het toezicht op de Stichting uitvoering omslagregelingen (Suo). Van haar bevindingen over de uitvoering van de WTZ-omslagregeling dient de DNB op grond van artikel 31 van de WTZ 1998 jaarlijks een verslag op te stellen. Daarnaast behoeft de jaarrekening van de Suo op grond van artikel 27 van de WTZ de goedkeuring van DNB.

In december 2011 heeft de DNB de verslagen van bevindingen uitgebracht over de jaren 2007 en 2008. Hierbij bied ik u deze verslagen aan. Het gaat vergezeld van de verslagen van werkzaamheden van 2007 en 2008 die de Suo zelf conform artikel 27 van de WTZ uitbracht. Beide verslagen zijn ter informatie bijgevoegd.1

Het verslag van DNB is later verschenen dan gepland. De vertraging is veroorzaakt door de problematiek rond de invoering van de Diagnose Behandel Combinaties (DBC’s) en de vertraging in het besluitvormingstraject aangaande de goedkeuring van de begrotingsoverschrijding. Hierdoor is vertraging ontstaan in de gehele verantwoordingsketen.

Overigens is het boekjaar 2008 het laatste jaar dat DNB haar wettelijke toezichtstaak over de Suo heeft uitgevoerd, omdat per 1 januari 2009 de wettelijke taak van de Suo is vervallen.

Controleaanpak

Vanaf het controlejaar 2003 wordt in de controle-aanpak van de Suo rekening gehouden met de single-auditsystematiek. Hierbij steunt de Suo zoveel mogelijk op de werkzaamheden die de accountant van de betrokken ziektekostenverzekeraar reeds heeft uitgevoerd zoals beschreven in het verantwoordingsprotocol 2007 en 2008.

De externe accountant van de Suo heeft de uitvoering van de review- en controlewerkzaamheden bij de ziektekostenverzekeraars door de controleafdeling van de Suo onderworpen aan een kwaliteitstoets.

Op basis hiervan oordeelt de externe accountant dat de reviewwerkzaamheden van de Suo na invoering van de single-auditsystematiek voldoen aan de daaraan te stellen eisen.

De externe accountant rapporteert zijn bevindingen over de getrouwheid van de financiële verantwoording, de rechtmatigheid van de daarin opgenomen posten en de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financiële beheer.

DNB op zijn beurt bouwt weer verder op de bevindingen van de externe accountant van de Suo.

Oordeel DNB

DNB kan, evenals over het jaar 2005 en 2006, wegens het ontbreken van een daartoe benodigde goedkeurende accountantsverklaring geen totaaloordeel inzake de jaarrekeningen 2007 en 2008 van de Suo geven.

Reden hiervoor is dat de accountant van de Suo vanwege onzekerheid omtrent de getrouwheid en de rechtmatigheid van de ingediende DBC-schadeopgaven met betrekking tot de gepoolde verzekerden in de accountantsverklaring geen oordeel kan geven over de getrouwheid en de rechtmatigheid van de schadelast over 2007 en 2008.

Toelichting

De invoering van de DBC-systematiek heeft geleid tot een gewijzigde controle-systematiek bij ziekenhuizen (en Universitaire Medische Centra (UMC’s)). Hierdoor zijn de ziekenhuizen niet in staat geweest om bestuursverklaringen te verstrekken, danwel niet tijdig te verstrekken of zijn de bestuursverklaringen geclausuleerd verstrekt. Als gevolg hiervan had een groot deel van de externe accountants van de ziekenhuizen problemen met het vaststellen van de rechtmatigheid van de schadebedragen. Dit heeft uiteindelijk zijn weerslag gehad op de accountantsverklaringen van de accountants van de ziektekostenverzekeraars. Het merendeel kon voor wat betreft de schadeopgaven geen accountantsoordeel geven over de rechtmatigheid van de DBC-schades. Deze onzekerheid kon niet door aanvullende controles van de accountant van Suo worden weggenomen.

DNB is dan ook van oordeel dat door de onzekerheid in de schade van gepoolde verzekerden op basis van de nu voorliggende informatie geen uitspraak mogelijk is over de vraag of de financiële verwerking van de omslagregeling in overeenstemming met de daarvoor geldende regels is uitgevoerd.

DNB merkt in haar verslag over 2008 op dat de overdekking DBC’s over 2005 en 2006 nog niet formeel is afgewikkeld. Het CVZ als rechtsopvolger van de Suo zal eventuele verrekeningen (vermoedelijk € 1,2 miljoen ten gunste van de Suo) die uit deze afwikkeling voortvloeien uitvoeren.

Ten aanzien van de ontvangsten in de baten en lastenrekening en ten aanzien van de uitvoeringskosten is DNB, in overeenstemming met hetgeen de accountant van de Suo daarover zegt, van mening dat de financiële verwerking in overeenstemming met de daarvoor geldende regels is uitgevoerd.

Beëindigingsvoorziening Wtz 1998

In het verslag van bevindingen rapporteert DNB voorts over de beëindigingsvoorziening Wtz 1998. In art. 16 van de Wtz 1998 is opgenomen dat de Suo een voorziening dient aan te houden die strekt tot de financiering van bedragen die bij beëindiging van de omslagregeling aan de ziektekostenverzekeraars per saldo verschuldigd zijn.

DNB geeft in haar verslag over 2008 aan dat de hoogte van de voorziening prudent vastgesteld lijkt te zijn gezien de hoogte van de schades in 2006, 2007 en 2008. Over het boekjaar 2008 is het saldo van de omslagregeling Wtz € 9,1 miljoen. Dit saldo is toegevoegd aan de voorziening omslagregeling Wtz die hiermee stijgt naar € 477,2 miljoen.

Baten en lasten in verband met de afwikkeling Wtz worden na 1 januari 2009 ten gunste of ten laste gebracht aan de Algemene Kas van de Ziekenfondswet, na opheffing van de laatstgenoemde per 2010 aan ’s Rijks schatkist. Uit het jaarverslag 2009 van de SUO is gebleken dat de voorziening omslagregeling Wtz uiteindelijk € 476,2 miljoen bedroeg, dit bedrag is door de SUO overgemaakt aan het CVZ ten behoeve van de Algemene Kas van de Ziekenfondswet.

Wet MOOZ

De uitvoering van de MOOZ is door de Suo in 2006 afgerond. Het saldo macroverschillen MOOZ ultimo 2006 ad € 20,6 miljoen is eind 2007 volledig aan het CVZ afgedragen.

Einde werkzaamheden SUO

In de Invoerings- en aanpassingswet zorgverzekeringswet is bepaald dat de Suo de afwikkeling van de Wtz 1998 begeleidt tot 1 januari 2009. Vanaf 2009 is deze taak overgenomen door het CVZ. De Suo heeft de werkzaamheden in het kader van de Wtz 1998 in 2008 nagenoeg geheel afgerond, waardoor de overdracht naar het CVZ beperkt is gebleven.

Voorziening discontinuïteit

De Suo heeft na 1 januari 2009 nog de verantwoordelijkheid voor de wachtgeld- en vutregeling voor de voormalig werknemers van de SUO. Ten behoeve hiervan is in de jaarrekening 2008 een voorziening discontinuïteit opgenomen ter hoogte van € 7,6 miljoen (inclusief het bestemmingsfonds gevormd voor onvoorziene verplichtingen).

De hoogte van de discontinuïteitsvoorziening is door mij goedgekeurd. Het eventuele batig saldo komt na afwikkeling van de Stichting ten goede aan ‘s Rijks schatkist.

Conclusie

Het verslag van bevindingen geeft een goed inzicht in het door de DNB uitgeoefende toezicht op de Suo. Ik heb de DNB laten weten met het verslag van bevindingen over de jaren 2007 en 2008 in te stemmen.

Ik constateer, mede namens mijn ambtgenoot van Financiën, dat de DNB zich van zijn taak als toezichthouder op een correcte manier en met grote inzet heeft gekweten.

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E. I. Schippers


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven