25 268 Zelfstandige bestuursorganen

Nr. 205 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 mei 2022

Op grond van artikel 39 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen (Kaderwet) ontvangen de beide Kamers der Staten-Generaal elke vijf jaar een verslag ten behoeve van de beoordeling van de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het functioneren van een zelfstandig bestuursorgaan. De basis voor dit verslag wordt gevormd door een evaluatieonderzoek. Hierbij bied ik u het rapport aan inzake de vijfde wettelijke evaluatie van de Dienst Wegverkeer (hierna: RDW). De evaluatie is uitgevoerd door het onafhankelijke adviesbureau PwC. Het rapport treft u als bijlage bij deze brief aan1.

De evaluatie laat een positief beeld zien over het functioneren van de RDW. PwC constateert dat «de RDW in de evaluatieperiode een consistent positief beeld laat zien met de vorige wettelijke evaluaties. De organisatie is tussen 2016 en 2020 doelmatiger geworden vanuit het oogpunt van tariefontwikkeling en kostendekkendheid afgezet tegen de kwaliteit van de dienstverlening. Ook is de RDW doeltreffender geworden afgemeten aan de ontwikkeling van de dienstverlening en de klantgerichtheid daarvan. De RDW wordt door de geïnterviewde stakeholders gezien als een kundige en betrouwbare organisatie die open staat voor input en ideeën van buiten en zijn best doet om de goede dienstverlening te leveren. De inrichting van de organisatie als een zelfstandig bestuursorgaan en een 100% tariefgefinancierde organisatie zorgt voor onafhankelijkheid in de uitvoering en in de inrichting van de interne bedrijfsvoering. Tegelijkertijd zijn er, in de vorige evaluatie benoemde, aandachtspunten die blijvend de aandacht van de RDW behoeven zoals het HR-beleid, ICT-beleid, onderlinge samenwerking tussen de verschillende RDW-afdelingen en de afstemming met IenW ten behoeve van standpuntbepaling in internationale fora. Daarbij komen nieuwe aandachtspunten zoals de weging van (impact van) nieuwe taken inclusief de gevolgen voor de governance en het optimaliseren van de (gestructureerde) informatievoorziening tussen de betrokkenen bij meervoudig en/of externe opdrachtgeverschap.»

De evaluatie bestond uit twee onderdelen. Naast de, op basis van de Kaderwet verplichte terugblik m.b.t. de doelmatigheid en doeltreffendheid van het functioneren van de RDW, heeft PwC ook bezien of de RDW toegerust is voor de uitvoering van taken in de toekomst.

PwC constateert bij de terugblik onder meer dat de bedrijfsvoering en organisatie van de RDW op orde zijn, de tarieven gemiddeld nauwelijks gestegen zijn, de kwaliteit van dienstverlening is toegenomen, burgers, bedrijven en omgevingspartners tevreden zijn, de governance op orde is en het systeem van checks and balances goed werkt. De door PwC geformuleerde aandachtspunten zijn gericht op de inbedding van het personeelsbeleid, de herijking van het afwegingsmodel van de RDW voor nieuwe taken, en de werking van de driehoek opdrachtgever(s), eigenaar en RDW.

Ik deel het belang van deze aandachtspunten evenals het beeld van de onderzoekers dat er een steeds groter beroep wordt gedaan op de RDW voor nieuwe taken. PWC adviseert het huidige afwegingsmodel van de RDW hiertoe te herijken en de instemmingstoets van de eigenaar structureel te gebruiken, zeker bij grote nieuwe taken.

PwC constateert daarnaast dat een aantal aandachtspunten die uit de vorige evaluatie voortvloeiden ook de komende periode de aandacht behoeven. Deze constatering wordt gedeeld. De punten zijn wel door de RDW opgepakt en de organisatie heeft hierover aan IenW gerapporteerd. Dit behoeft nog een vervolgaanpak. Voor de aanbevelingen uit de voorgaande en de voorliggende evaluatie zal een plan van aanpak worden opgesteld. De voortgang van de acties zal in de overleggen tussen IenW en de RDW worden gemonitord en beoordeeld.

In de blik naar de toekomst wordt door PwC vooral aandacht gevraagd voor een goede verankering van de strategische koers in de organisatie zowel generiek als op personeelsgebied, de verbinding met Werk aan Uitvoering, de samenwerking tussen IenW en RDW bij beleidsontwikkeling en de uitdagingen waar de RDW voor staat vanwege technologische ontwikkelingen.

Op grond van artikel 18 van de Beleidsregels sturing van en toezicht op de Dienst Wegverkeer is de RDW verzocht om een reactie op het rapport.

De RDW omarmt de conclusies van PwC en is blij met de positieve resultaten van het onderzoek. RDW beschouwt de door PwC geconstateerde positieve ontwikkelingen als een compliment voor organisatie, medewerkers en omgeving. De aandachtspunten en aanbevelingen voor de toekomst zoals PwC deze heeft verwoord, zijn voor de RDW herkenbaar en goed te plaatsen in de ontwikkeling van zijn dienstverlening, de RDW-organisatie en de externe samenwerking zoals de RDW deze voor de komende jaren voor ogen heeft.

Meerdere aandachtspunten, zoals die met betrekking tot het HR-beleid, ICT-beleid, onderlinge samenwerking tussen de verschillende RDW-afdelingen en de weging van nieuwe taken zijn reeds in beeld of pakt de RDW op in samenhang met de implementatie van de onlangs herijkte strategie. De aandachtspunten met betrekking tot de interactie met IenW zoals de afstemming rondom internationale fora en nieuwe taken, de capaciteitsproblematiek, het opdrachtgeverschap en de informatievoorziening in de driehoek pakt de RDW gezamenlijk met IenW op in de samenwerking tussen beleid, eigenaar en RDW. De hiermee verband houdende aanbevelingen sluiten goed aan bij bredere initiatieven zoals Werk aan Uitvoering, inclusief het thema werken in de driehoek.

Het geheel overziend ben ik zeer tevreden over de conclusie van PwC dat de RDW een doelmatig en doeltreffend opererende organisatie is, waarvan ook de governance op orde is. Zelf ervaar ik de RDW ook als een goede uitvoeringsorganisatie. De aanbevelingen die PwC doet zijn voor IenW en RDW herkenbaar. De daaruit volgende acties en de monitoring daarvan worden in samenwerking opgepakt.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven