25 124 Nieuwe infrastructuur mobiele communicatie (C2000)

Nr. 78 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 januari 2016

In mijn brief van 16 oktober jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over de definitieve gunning van de vernieuwing van het communicatienetwerk C2000 (Kamerstuk 25 124, nr. 77). Ik hecht er aan u te informeren over de voortgang van het programma en de gekozen wijze van migratie van het oude naar het nieuwe systeem. Ik zal deze informatie eveneens laten verwerken in het Rijks ICT-dashboard, conform de toezegging aan uw Kamer.

Inrichting programma

Inmiddels is de implementatie van de vernieuwing onder regie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie gestart. Het programma Implementatie Vernieuwing C2000 (IVC) wordt uitgevoerd in nauwe afstemming met de gebruikers: de politie, de brandweer, de ambulancediensten en onderdelen van het Ministerie van Defensie, waaronder de Koninklijke Marechaussee.

De implementatie van het vernieuwde C2000 is opgedeeld in een viertal projecten, waarvan drie project worden uitgevoerd door de leveranciers:

  • T2000 – het spraaknetwerk door Hytera Mobilfunk GmbH

  • P2000 – het alarmeringsnetwerk door 2-Way B.V.

  • RABS – het radio alarmeringsbediensysteem (RABS) door Eurofunk Kappacher GmbH

Het vierde project, Implementatie meldkamers, verbindt de drie bovengenoemde projecten en is gericht op het begeleiden van de meldkamers bij het doorvoeren van de benodigde technische aanpassingen om het vernieuwde C2000 systeem te kunnen implementeren. Daarnaast ziet dit project toe op het opleiden van de centralisten en beheerders.

Fases in het implementatietraject

De vier projecten van het programma IVC kennen de volgende fases:

  • De ontwerpfase: in deze fase worden alle ontwerpplannen van de vier projecten uitgewerkt;

  • De bouw- en testfase: in deze fase worden alle producten volgens de ontwerpplannen gebouwd en getest; tevens worden in deze fase de benodigde aanpassingen in de meldkamers uitgevoerd;

  • De migratiefase: het uitvoeren van alle activiteiten die nodig zijn in verband met de overgang van het oude naar het nieuwe netwerk, waaronder een proef en het opleiden van de centralisten en de beheerders;

  • De acceptatiefase, hierin worden de opgeleverde en in gebruik genomen producten geaccepteerd, waarna de leveranciers de producten formeel overdragen; in deze fase wordt bovendien het oude netwerk ontmanteld;

  • De nazorgfase, waarin de leveranciers de beheerder en de gebruikers begeleiden in het gebruik van het netwerk, en waar nodig verbeteringen aanbrengen.

Stand van zaken implementatie

Thans bevindt het programma zich in de overgang van de ontwerpfase naar de bouw- en testfase. In de doorlopen ontwerpfase is de wijze van migreren van het oude naar het nieuwe netwerk nader uitgewerkt binnen de kaders van de aanbesteding en de overeenkomsten met de leveranciers. Bij de nadere uitwerking van de migratie zijn de veiligheid, de mogelijke impact op gebruikers, de planning van het traject en de kosten belangrijke criteria geweest.

In de gekozen wijze van migreren wordt het nieuwe netwerk parallel aan het oude netwerk opgebouwd, operationeel gemaakt en voor ingebruikname uitgebreid getest. Het nieuwe netwerk en het daaraan gekoppelde nieuwe radiobediensysteem zijn een aantal weken voor de feitelijke ingebruikname in alle meldkamers beschikbaar. Het voordeel hiervan is dat centralisten in de eigen omgeving kunnen worden opgeleid en kunnen oefenen met het vernieuwde netwerk, los van het oude nog in gebruik zijnde netwerk. Met deze uitwerking blijft het tijdens de migratie mogelijk om in geval van een calamiteit terug te schakelen naar het oude netwerk. In overleg met de gebruikers worden de daarvoor benodigde procedures nader uitgewerkt.

Deze uitwerking van de migratie is tot stand gekomen door een intensieve samenwerking met de gebruikers en heeft de instemming van de betrokken operationele en bestuurlijke gremia. De keuze voor dit migratiescenario leidt er toe dat wordt afgezien van het eerder voorziene migratiescenario om tijdelijk het nieuwe radiobediensysteem te koppelen aan het oude netwerk en pas daarna aan het nieuwe netwerk. Hiervoor heeft conform de daarvoor ingerichte procedure en ook binnen de grenzen van de aanbesteding een «change» in de contractuele afspraken plaatsgevonden.

Naast de migratie is in de ontwerpfase in het bijzonder aandacht geweest voor het vormgeven van de opleiding voor de centralisten, conform de aanbevelingen uit het Inspectierapport over het Verbetertraject C20001.

De gekozen uitwerking heeft geen gevolgen voor de planning van de oplevering van het vernieuwde C2000 die medio 2017 wordt voorzien. Inmiddels is de voorbereiding voor de aanbesteding van het onderhoud voor het vernieuwde C2000 gestart.

Sturing op C2000

Ik heb aangegeven de vernieuwing van C2000 aan te grijpen om de in gang gezette strakke sturing en regie op de vernieuwing van C2000 te continueren en verder te versterken. Het departement voert dit onder andere uit door het continu monitoren van risico’s ten aanzien van C2000 en het sturen op hieruit voortvloeiende beheersmaatregelen. Ook eventuele risico’s in de aansluiting van de in gebruik zijnde randapparatuur, zoals portofoons, op het vernieuwde C2000 zijn hierin begrepen.

Daarnaast maakt het ministerie gebruik van de diensten van een door een Europese aanbesteding geselecteerde externe en onafhankelijke testinstantie (P3). Deze testinstantie staat het ministerie, de gebruikers en de beheerder gedurende de duur van het gehele programma bij.

Ik zal uw Kamer bij het bereiken van een volgende mijlpaal opnieuw informeren over de voortgang van het programma.

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur


X Noot
1

Kamerstuk 25 124, nr. 77.

Naar boven