24 787
Nieuwe regeling inzake de sociale werkvoorziening (Wet sociale werkvoorziening)

nr. 22
AMENDEMENT VAN DE LEDEN BIJLEVELD-SCHOUTEN EN WOLTERS

Ontvangen 8 april 1997

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

I

In artikel 4, eerste lid, vervalt de zinsnede: en bij de toepassing van artikel 7.

II

Hoofdstuk 3 vervalt.

III

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

A. In het eerste lid wordt de zinsnede «de hoofdstukken 2 en 3» vervangen door: hoofdstuk 2.

B. In het derde lid, onder a, vervalt de zinsnede: dan wel arbeidsovereenkomsten op grond van artikel 7.

C. In het derde lid, onder b, vervalt de zinsnede: per arbeidsovereenkomst als bedoeld in artikel 7 en.

IV

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

A. In het eerste lid, onder a, wordt de zinsnede «de hoofdstukken 2 en 3» vervangen door: hoofdstuk 2.

B. In het tweede lid vervalt de zinsnede: of de arbeidsovereenkomst, bedoeld in artikel 7,.

V

In artikel 12 vervalt in het eerste lid onderdeel d.

VI

In artikel 23, onderdeel A, wordt de zinsnede «de hoofdstukken 2 en 3» vervangen door: hoofdstuk 2.

VII

In artikel 23a wordt de zinsnede «de hoofdstukken 2 en 3» vervangen door: hoofdstuk 2.

VIII

In artikel 23b wordt de zinsnede «de hoofdstukken 2 en 3» vervangen door: hoofdstuk 2.

IX

In artikel 36, onderdeel C, wordt de zinsnede «de hoofdstukken 2 en 3» vervangen door: hoofdstuk 2.

Toelichting

In artikel 7 wordt het begeleid werken voor SW-geïndiceerden geïntroduceerd, waarbij de mogelijkheid wordt geboden ook bij begeleid werken het functieloon te betalen. De Kamer heeft in een tweetal moties gevraagd om een oplossing voor het verschil in inkomen tussen WSW-werknemers en personen die begeleid werken. De regeling komt in de plaats van een aantal andere wettelijke regelingen Met het oog op de beoogde stroomlijning van (re)ïntegratie-instrumenten voor personen met een arbeidshandicap is het beter het fenomeen begeleid werken in zijn geheel te behandelen bij de Wet op de Reïntegratie. Deze wet beoogt de diverse reïntegratie-instrumenten voor mensen met een arbeidshandicap te stroomlijnen en tot een werkbaar geheel te komen. Reïntegratie is een dermate complex fenomeen en de huidige regelgeving is zo mogelijk nog complexer, dat dit leidt tot grote werkbelasting voor de uitvoerders, hoge uitvoeringskosten en onduidelijkheid voor de betrokken werknemer. Het is daarom niet wenselijk om vooruitlopend op de Wet Reïntegratie wéér een nieuwe regeling te introduceren.

Daarnaast worden door de voorgestelde regeling Rozij/Werk (Breman-project) en andere initiatieven in hun voortbestaan bedreigd.

Bijleveld-Schouten

Wolters

Naar boven