24 557 Kansspelen

33 296 Mogelijke beïnvloeding van sportwedstrijden (matchfixing)

Nr. 238 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 mei 2024

In het Commissiedebat Kansspelen van 7 maart jl. (Kamerstuk 24 557, nr. 237) heb ik naar aanleiding van vragen van het lid Eerdmans (JA21) toegezegd een brief te sturen over de stand van zaken van informatiedeling over mogelijke matchfixing. Het lid Eerdmans vroeg daarbij om specifiek in te gaan op de vraag of informatiedeling onderdeel uitmaakt van de evaluatie van de Wet kansspelen op afstand. Met deze brief doe ik deze toezegging gestand. Daarnaast stuur ik u, op verzoek van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport de «Trendanalyse matchfixing 2023» van de Kansspelautoriteit (Ksa), die informatie bevat over meldingen van matchfixing bij de Kansspelautoriteit.1

Aanpak wedstrijdmanipulatie (matchfixing)

In Nederland werken vertegenwoordigers vanuit sport, opsporing, overheid en kansspelen sinds 2014 samen om de preventie, signalering en aanpak van matchfixing te versterken. Een belangrijk element in de aanpak van matchfixing is informatiedeling van signalen van matchfixing. Als het gaat om het organiseren van sportweddenschappen moeten vergunde aanbieders van online sportweddenschappen steeds de risico’s op matchfixing en daarmee de integriteit (eerlijkheid) van de weddenschap goed in de gaten houden.2 Niet alleen voorafgaande aan het openstellen van de sportweddenschap, maar ook als de weddenschap loopt en na afloop van een weddenschap. Een vergunninghouder moet feiten of omstandigheden die uit de analyse naar voren komen en die duiden op een verhoogd risico van wedstrijdmanipulatie melden aan de Ksa, de betrokken wedstrijdorganisator en de sportorganisator.3 Het gaat dan om signalen van verdachte wedpatronen inzake matchfixing, zonder dat dit op individuele personen terug te voeren is. Daarnaast moeten meldingen worden gedaan van transacties wanneer er sprake is van voorgenomen of verrichte ongebruikelijke transacties, op basis van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Dergelijke meldingen moeten via de Financiële inlichtingen eenheid (FIU-Nederland) lopen. Na een verplichte melding conform de Wwft geldt een geheimhoudingsplicht en kan geen naar personen te herleiden informatie verder worden verstrekt aan derden, zoals bijvoorbeeld sportbonden.

In 2021 hebben de betrokken partijen geconstateerd dat de aanpak van matchfixing en de samenwerking versterkt moest worden omdat er divers werd gedacht over de problematiek, omvang en oorzaken. Begin dit jaar is het programma «Wedstrijdmanipulatie (matchfixing)» ingericht. Hierin werken vertegenwoordigers van het Openbaar Ministerie, de nationale politie, de Ksa, de FIOD, het Instituut Sportrechtspraak, het NOC*NSF, KNVB, KNLTB, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Ministerie van Justitie en Veiligheid samen om wedstrijdmanipulatie in Nederland te verminderen en zo mogelijk te voorkomen. Vanuit het programma is een fieldlab gestart waarbij bezien wordt hoe deelnemende partijen binnen de regelgeving informatie beter kunnen uitwisselen.

Uw Kamer wordt bericht wanneer de evaluatie van het fieldlab gereed is. Dit is een eigenstandig traject dat losstaat van de evaluatie van de Wet kansspelen op afstand (wet Koa). De evaluatie wet Koa zal het onderwerp matchfixing bezien vanuit de invalshoek van het voorkomen van fraude en kansspelgerelateerde criminaliteit, één van de drie kansspeldoelen. De evaluatie zal daarom naar verwachting beperkt ingaan op de informatiedeling van mogelijke matchfixingssignalen.

Ksa en «Trendanalyse matchfixing 2023»

Binnen de Ksa is het meldpunt Sports Betting Intelligence Unit (SBIU) ingericht, waarbij kansspelaanbieders signalen van mogelijke matchfixing bij kansspelen moeten melden. In de «Trendanalyse matchfixing 2023» geeft de Ksa een overzicht van meldingen van mogelijke matchfixing die zij heeft ontvangen via de SBIU in de periode 19 december 2022 t/m 31 december 2023. Het aantal signalen afkomstig van vergunninghouders is in 2023 (6 meldingen) sterk afgenomen ten opzichte van 2022 (40 meldingen). Uit de rapportage blijkt dat het aantal signalen afkomstig van buitenlandse toezichthouders, ministeries en opsporingsinstanties van redelijke omvang was. Op basis van deze resultaten heeft de Ksa vergunde aanbieders gewezen op hun wettelijke plicht om de toezichthouder onverwijld te informeren over indicaties die duiden op een verhoogd risico op manipulatie van een betrokken wedstrijd. In dit kader beziet de Ksa aanvullende activiteiten om de bewustwording van de verplichting tot het melden van mogelijke matchfixingrisico’s te vergroten.

De Minister voor Rechtsbescherming, F.M. Weerwind


X Noot
1

Verzoek om toezending van de trendanalyse van de Sports Betting Intelligence Unit (SBIU) van de Kansspelautoriteit naar de Kamer te sturen, gevolgd door een kabinetsreactie, kenmerk 2023Z00692.

X Noot
2

Artikel 4.8 van het Besluit kansspelen op afstand.

X Noot
3

Artikel 4.8 lid 4 van het Besluit kansspelen op afstand.

Naar boven