24 095 Frequentiebeleid

30 821 Nationale Veiligheid

Nr. 515 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 september 2020

In het debat op 6 februari jl. over mogelijke spionage door Huawei in Nederland en de veiling van 5G-frequenties (Handelingen II 2019/20, nr. 51, item 8) spraken wij met elkaar over de vertrouwelijkheid van informatie, specifiek als het gaat om de maatregelen voor de veiligheid en integriteit van de telecomnetwerken. Uw Kamer heeft aangegeven behoefte te hebben aan nadere informatie over deze maatregelen om uw democratische controle goed uit te kunnen voeren. Deze informatie is deels vertrouwelijk en kan niet publiekelijk gedeeld worden. Ik heb u een brief toegezegd over hoe ik uw Kamer kan informeren, vertrouwelijk of openbaar, zodat democratische controle kan plaatsvinden. Hierbij doe ik deze toezegging, mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, gestand.

Vertrouwelijke briefings

Uitgangspunt is dat over de maatregelen voor de veiligheid en integriteit van de telecomnetwerken de Kamer waar mogelijk openbaar wordt geïnformeerd. Wanneer dit niet kan vanwege de vertrouwelijkheid of rubricering van de informatie, krijgt u vertrouwelijk inzage in stukken of wordt u geïnformeerd met een vertrouwelijke briefing. In de afgelopen periode hebben twee vertrouwelijke briefings plaatsgevonden over de maatregelen in de telecomsector. Voor beide briefings zijn alle leden van de commissies van JenV en EZK uitgenodigd.

Allereerst heeft op 25 juni 2019 een vertrouwelijke technische briefing plaatsgevonden over de uitkomsten van de Taskforce Economische Veiligheid. U heeft inzage gekregen in het gerubriceerde rapport van de Taskforce en een toelichting gekregen op de werkwijze van de Taskforce, de dreiging en de maatregelen. Het rapport en de informatie in de briefing was gerubriceerd vanwege risico’s voor de nationale veiligheid en bedrijfsvertrouwelijkheid en kon daardoor niet openlijk gedeeld worden. Op 4 juli 2019 vond een (openbaar) plenair debat plaats over dit onderwerp (Handelingen II 2018/19, nr. 102, item 40).

Op 26 november 2019 bent u vertrouwelijk gebrieft over de (toen nog) concept algemene maatregel van bestuur «Besluit veiligheid en integriteit telecommunicatie». De reden dat deze briefing vertrouwelijk plaatsvond, was dat de hiervoor genoemde ontwerp-AMvB op grond van artikel 26, tweede lid, van de Wet op de Raad van State vertrouwelijk is tot het moment van afkondiging, oftewel de publicatie van de AMvB in het Staatsblad. Deze AMvB is op 5 december 2019 gepubliceerd in het Staatsblad.1

Op 3 september 2020 vindt op uw verzoek een vertrouwelijke technische briefing plaats inzake de uitvoering van het Besluit Veiligheid en integriteit telecommunicatie en de veiligheidsaspecten rondom de uitrol van 5G. Gezien de noodzakelijke vertrouwelijkheid en rubricering van de briefing (staatsgeheim confidentieel) wil ik uw leden verzoeken geen elektronische apparaten mee te nemen. Ik wijs u op het feit dat schending van een staatsgeheim strafbaar is gesteld.2

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus


X Noot
1

Zie Kamerbrief van 3 februari 2020 «Reactie op bericht Nederland kiest harde lijn tegen Huawei in 5Gnetwerk», Kamerstukken 24 095 en 30 821, nr. 495.

X Noot
2

Schending van een staatsgeheim is strafbaar gesteld in artikelen 98 t/m 98c Wetboek van Strafrecht. Schending van een ambtsgeheim is strafbaar gesteld in artikel 272 Wetboek van Strafrecht.

Naar boven