24 095 Frequentiebeleid

Nr. 492 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 december 2019

Op 11 juni 2019 heb ik de Nota Mobiele Communicatie (NMC) aan uw Kamer gestuurd.1 De NMC vormt het beleidskader voor de verdeling van frequenties voor mobiele communicatie in Nederland in de komende vijf tot tien jaar. De eerste frequentiebanden die verdeeld gaan worden zijn de 700 MHz, 1400 MHz en 2100 MHz-banden. Deze frequenties worden gezamenlijk geveild in 2020. Na de veiling kunnen de winnaars de frequenties in hun netwerken toepassen voor mobiele communicatie. De voorwaarden voor de veiling zijn voor een belangrijk deel reeds in de NMC neergelegd. Het betreft de cap-maatregelen die in de veiling getroffen worden ter borging van de concurrentie in de mobiele telecommunicatiemarkt en daarnaast de eisen die gesteld worden aan vergunninghouders voor wat betreft dekking en ingebruikname.

De NMC heb ik met uw Kamer besproken tijdens het debat over de uitrol van 5G op 4 juli 2019 (Handelingen II 2018/19, nr. 102, item 40). Daarbij heb ik u toegezegd uw Kamer te informeren zodra de consultatie van de veilingregelgeving start. Hierbij deel ik u mee dat de consultatie van de veilingregelgeving op 5 december 2019 is gestart. Ik stel uw Kamer overeenkomstig artikel 3.10, derde lid, van de Telecommunicatiewet in kennis van het ontwerpbekendmakingsbesluit en de daarmee vast te stellen ontwerpvergunningen en de zogeheten transitievergunning2. Dit ontwerpbesluit wordt geconsulteerd door middel van een uniforme openbare voorbereidingsprocedure (UOV) overeenkomstig de Algemene wet bestuursrecht. Tevens stuur ik uw Kamer ter informatie bij deze brief de ontwerpveilingregeling en de ontwerpcapregeling, die -net als het ontwerp bekendmakingsbesluit en de ontwerpvergunningen- op www.internetconsultatie.nl beschikbaar zijn gesteld voor consultatie3.

Vanuit het oogpunt van investeringszekerheid voor marktpartijen, en daarmee hun biedingen in de veiling, is het gewenst dat er voor aanvang van de veiling zoveel mogelijk duidelijkheid bestaat over de (financiële) implicaties van de maatregelen die getroffen dienen te worden om de veiligheid en integriteit van de netwerken te waarborgen. Op 1 juli 2019 is uw Kamer geïnformeerd over deze maatregelen waarvan de juridische grondslag van wordt verankerd in een algemene maatregel van bestuur (AMvB)4. De AMvB is inmiddels vastgesteld.5

Ook geeft deze AMvB uitvoering aan de Aanbeveling Cyberbeveiliging van 5G-netwerken van de Europese Commissie (PbEU 2019, L 88/42). In dat kader zijn in de EU Telecomraad van 3 december ook raadsconclusies over de cybersecurity van 5G-netwerken aangenomen, die mede als basis dienen voor het nemen van (wettelijke) maatregelen door lidstaten.6

De consultatie van het ontwerp bekendmakingsbesluit en de ontwerpvergunningen loopt conform de UOV-procedure zes weken gerekend vanaf 5 december 2019. Deze termijn wordt ook gehanteerd voor de consultatie van de veilingregeling en de capregeling. Daarna zal de definitieve veilingregelgeving uiterlijk 1 maart worden vastgesteld. Met de publicatie van de definitieve regelgeving start de formele aanvraagprocedure. De planning is gericht op een tijdige veiling die voor 30 juni 2020 plaatsvindt; dat is de datum waarop volgens het besluit van de Europese Commissie de frequenties in de 700 MHz band in gebruik moeten zijn gegeven.

In de NMC is ook ingegaan op de veiling van de 3,5 GHz frequenties, die in het algemeen worden gezien als belangrijk voor 5G. Daarbij is aangegeven dat bij de consultatie van de veilingregeling van de multibandveiling van de 700, 1400 en 2100 MHz-banden duidelijkheid zal worden gegeven over het alternatief voor satellietinterceptie in Burum. Uw Kamer heeft hier onlangs in het VAO Telecomraad van 21 november 2019 nogmaals aandacht voor gevraagd en verzocht om deze helderheid voor het einde van het jaar te verschaffen7. De afgelopen periode is gezocht naar een oplossing die recht doet aan de uitrol van 5G enerzijds en het beschermen van de nationale veiligheid anderzijds. Satellietinterceptie levert onmisbare informatie op voor de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en is daarmee van cruciaal belang voor de nationale veiligheid, voor de ondersteuning van de krijgsmacht en binnen het cyberdomein.

In de afgelopen periode is gebleken dat een oplossing in het kader van internationale samenwerking in principe haalbaar is. Alle inzet is er op gericht om tijdig, dat wil zeggen vóór september 2022 deze internationale oplossing te realiseren. Hiermee zal 300 MHz, lopend van 3450–3750 MHz, vanaf 1 september 2022 beschikbaar komen voor mobiele communicatie (5G). Mocht de internationale oplossing niet tijdig gerealiseerd zijn, dan is het noodzakelijk om voor een korte periode een overbruggingsmaatregel te treffen. De komende tijd zal worden bezien of een dergelijke overbruggingsmaatregel zinvol zou zijn, gelet op de impact die uitrol van 5G in de 3,5 GHz-band in Duitsland kan hebben op de satellietinterceptie in Burum. Uiterlijk 1 maart 2020 zal hier meer duidelijkheid over worden gegeven.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer


X Noot
1

Kamerstuk 24 095, nr. 478

X Noot
2

Deze vergunning dient om een soepele overgang van huidige vergunningen voor het gebruik van 2100 MHz frequenties naar het gebruik van nieuwe vergunningen na de veiling. Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
4

Kamerstuk 30 821, nr. 92.

X Noot
7

Zie de motie van de leden Weverling en Van den Berg, Kamerstuk 21 501-33, nr. 784

Naar boven