Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 mei 2013
Op 7 mei jl. heb ik u geïnformeerd over een aantal consumentenonderwerpen in de telecommarkt,
waaronder compensatie bij storingen (Kamerstuk 24 095, nr. 342). In deze brief gaf ik aan dat ik nog zou bekijken of aan de wettelijke verplichting
tot compensatie minimale randvoorwaarden worden verbonden. Met deze brief breng ik
u op de hoogte van mijn voornemen om dit inderdaad te doen en welke minimumeisen ik
wil stellen.
Het oorspronkelijke uitgangspunt was een wettelijke bepaling voor een compensatieregeling
zonder dat daar minimumeisen aan werden gesteld. Daarbij zou enkel worden opgenomen
dat de compensatieregeling van de aanbieders gerelateerd moest zijn aan de duur en
omvang van de storing.
Naar aanleiding van het AO van 21 november jl. (Kamerstuk 24 095, nr. 327) over dit onderwerp heb ik bekeken welke voordelen er zijn als er wel minimumeisen
aan de wettelijke verplichting worden gesteld. Als belangrijk voordeel zie ik dat
er een minimumbeschermingsniveau is voor de consument. De consument weet waarop hij
ten minste recht heeft indien zich een storing voordoet. Daarnaast is het van belang
dat ook bij een minimum aanbieders voldoende ruimte houden om zich van hun concurrenten
te onderscheiden.
Vervolgens heb ik bekeken wat die minimumeisen zouden kunnen inhouden. Daarbij is
gekeken naar de duur van de storing en de hoogte van de vergoeding. Uitgangspunt daarbij
was dat er reële bescherming aan de consument wordt geboden en er geen disproportionele
belasting voor de aanbieders is. Dit heeft geresulteerd in de volgende set eisen die
ik wil gaan stellen:
-
• bij een storing die langer dan 12 uur duurt is compensatie verplicht. Een storing tussen 12 en 24 uur wordt beschouwd als een storing van 1 dag. Dit geldt
ook voor elke dag dat de storing voortduurt. Deze duur is gebaseerd op gemiddelde
van enkele bestaande dan wel voorgenomen compensatieregelingen van telecomaanbieders.
Een storing van 12 uur of langer is dermate ingrijpend voor de consument, dat een
compensatie gerechtvaardigd is;
-
• de vergoeding wordt gekoppeld aan de maandelijkse abonnementskosten. Hiermee wordt de consument gecompenseerd voor het ontbreken van een tegenprestatie
voor de betaalde abonnementskosten. Concreet betekent dit dat bij een storing tussen
12 tot 24 uur de klant recht heeft op ten minste 1/30 van de maandelijkse abonnementskosten.
De vorm waarin de consument wordt gecompenseerd laat ik over aan de aanbieder. De
compensatie kan financieel zijn, bijvoorbeeld een teruggave van een deel van het abonnementsgeld.
Ook een compensatie in natura behoort tot de mogelijkheden, indien de economische
waarde hiervan voor de consument helder en gelijkwaardig is. Dit kan bijvoorbeeld
in de vorm van extra beltegoed.
Het recht op compensatie zal ook gelden voor de zakelijke gebruiker. Hiermee zet ik
alvast één stap in de richting van meer bescherming van de zakelijke gebruiker. Zoals
eerder aangekondigd zal ik met de markt verkennen hoe de positie van de zakelijke
gebruiker verder kan worden verbeterd.
De verplichting tot compensatie zal worden opgenomen in een wetsvoorstel tot wijziging
van de Telecommunicatiewet, waarin ook andere onderwerpen worden meegenomen. Dit wetvoorstel
zal binnenkort worden geconsulteerd. De minimumeisen zullen worden opgenomen in lagere
regelgeving (AMvB) hangende onder het wetsartikel met betrekking tot compensatie.
De minister van Economische Zaken,
H.G.J. Kamp