24 077 Drugbeleid

Nr. 544 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR MEDISCHE ZORG

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 juni 2024

Hierbij bied ik uw Kamer het onderzoek van het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM) naar de wetenschappelijke onderbouwing van de plaatsing van drugs onder de Opiumwet. Dit onderzoek vloeit voort uit de motie Van Nispen1. In deze brief vindt u de belangrijkste conclusies van het CAM en mijn appreciatie.

Belangrijkste conclusies

  • 1. Aan het CAM is gevraagd of de conclusie van de Expertcommissie Lijstensystematiek Opiumwet, zoals opgesomd in het rapport «Drugs in lijsten: rapport Expertcommissie Lijstensystematiek Opiumwet», wordt onderschreven of een update vereist is. Het CAM concludeert dat een update op dit moment geen meerwaarde biedt; de huidige lijstensystematiek voldoet.

  • 2. Aan het CAM is gevraagd of zij een quick scan kan uitvoeren voor maximaal 10 middelen die verboden zijn op lijst I of lijst II van de Opiumwet of die waarvan het voornemen tot een verbod kenbaar is gemaakt? Het CAM heeft daartoe zeven middelen2, welke representatief zijn voor middelen die vallen onder de werking van de Opiumwet, opnieuw beoordeeld.

    • Het CAM concludeert dat het, voor alle zeven geselecteerde middelen, gerechtvaardigd is dat deze op één van de lijsten van de Opiumwet staan.

    • Voor LSD concludeert het CAM dat nader onderzocht kan worden of LSD verplaatst kan worden van lijst I naar lijst II. Echter gezien de lage prevalentie is de conclusie dat deze verplaatsing niet urgent is.

    • Voor MDMA/ecstacy concludeert het CAM dat een volledige risicobeoordeling wenselijk kan zijn om dieper in te gaan op de beschikbare informatie van MDMA. Er is meer inzicht gewenst in hoe de risico's van het gebruik van MDMA zich verhouden ten opzichte van die van andere drugs.

Appreciatie van de belangrijkste uitkomsten

De rapportage geeft een mooi overzicht van de huidige wetenschappelijke kennis ten aanzien van de middelen en de risico’s die aan het gebruik hiervan kleven.

Het CAM vormt met haar werkzaamheden een belangrijke pijler onder het evidence based drugs beleid.

Ik onderschrijf de conclusie van het CAM dat de huidige systematiek van indeling in lijsten voldoet.

Voor de indeling van LSD volg ik het CAM in haar aanbeveling dat onderzocht kan worden of LSD van lijst I naar lijst II verplaatst kan worden. Ik zal het CAM daarom opdracht geven voor een volledige risicobeoordeling van LSD.

Het advies van het CAM dat een volledige risicobeoordeling van MDMA wenselijk kan zijn, deel ik en zal betrokken worden bij de beleidsreactie op het advies van de Staatscommissie MDMA dat 6 juni jl. openbaar is gemaakt. Zoals aan uw Kamer is toegezegd, heb ik dit onderzoek van het CAM gedeeld met de Staatscommissie MDMA.

De Minister voor Medische Zorg, P.A. Dijkstra


X Noot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 2020–2021, 24 077, nr. 479.

X Noot
2

De zeven middelen zijn cocaïne, LSD, MDMA/ecstasy, oxycodon, cannabis, GHB en 3-MMC.

Naar boven