23 645 Openbaar vervoer

Nr. 807 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 oktober 2023

De rederijen van de Vervoerconcessie Waddenveren West en Vervoerconcessie Waddenveren Oost, respectievelijk de B.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij (hierna: TSM) en Wagenborg Passagiersdiensten B.V. (hierna: WPD), hebben de vervoerplannen voor 2024 bij mij ingediend. Jaarlijks dienen beide rederijen een vervoerplan in met een beschrijving van de plannen voor het volgende dienstregelingsjaar. De vervoerplannen behoeven instemming van mij, als concessieverlener. Met deze brief informeer ik uw Kamer over mijn instemming.

Instemmen vervoerplannen TSM en WPD 2024

Ik heb besloten in te stemmen met de vervoerplannen 2024 van TSM (zie bijlage 1) en WPD (zie bijlage 2). Ik licht mijn beslissing ten aanzien van beide vervoerplannen hieronder nader toe.

Beide vervoerplannen zijn door de rederijen schriftelijk en mondeling aan de consumentenorganisaties en de decentrale overheden voorgelegd. De rederijen hebben de zienswijzen en adviezen van deze partijen overgenomen of hebben duidelijk gemotiveerd waarom ze hiervan zijn afgeweken. Ook voldoen beide rederijen aan de eisen uit de vervoersconcessies. Teksten in de vervoerplannen die geen betrekking hebben op de eisen uit de vervoerconcessies heb ik enkel voor kennisgeving aangenomen.

Wijzigingen vervoerplannen 2024

Tarieven

De tarieven van beide rederijen worden met 8,9% verhoogd. Dit is in overeenstemming met het voorgestelde maximumtariefniveau dat jaarlijks door mijn ministerie wordt vastgesteld.

Overige wijzigingen TSM

De dienstregeling 2024 van TSM bevat nagenoeg evenveel afvaarten als in 2023. Het aantal afvaarten van de sneldienst tussen Harlingen en Vlieland ligt iets lager, omdat er sprake is van structurele onderbezetting op een aantal afvaarten die nu nog wel in de dienstregeling opgenomen zijn. Het gaat om allereerst de afvaarten van de sneldienst op vrijdag om 10:30 van Harlingen naar Vlieland en 11:35 van Vlieland naar Harlingen van 1 tot en met 15 maart en 9 tot en met 22 november. Ten tweede gaat het om de afvaarten van de sneldienst van Vlieland naar Harlingen om 19:10 van mei tot en met september op dinsdag en woensdag en de afvaart van de sneldienst om 20:10 van mei tot en met september op dezelfde dagen.

TSM heeft daarnaast het bagagetarief (het tarief voor extra bagage boven de hoeveelheid toegestane bagage) en supplemententarief (het tarief voor fietsendragers en imperialen) afgeschaft. Ook zal TSM vanaf 2024 één van de schepen op een nieuwe schonere brandstof laten varen en het gebruik van afval in de horeca-aangelegenheden reduceren. In het kader van verduurzaming vind ik dat een positieve ontwikkeling.

Overige wijzigingen WPD

Op 5 september jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over een tussentijds structureel gewijzigde dienstregeling1. Deze nieuwe dienstregeling is ingegaan op 8 september jl. tot het eind van dit jaar. Dit betekent dat er met één schip zes keer per dag per richting wordt gevaren op basis van een vijfkwartiersdienstregeling en met een tweede schip afhankelijk van de waterstand tot vier keer per dag. In voornoemde brief heb ik aangegeven dat deze dienstregeling nog in 2023 zou worden geëvalueerd en dat deze evaluatie de basis zou vormen voor de dienstregeling 2024.

Het voorstel van WPD is om de dienstregeling, die op 8 september jl. ingegaan is, in 2024 voort te zetten. Ik heb navraag gedaan bij de betrokken stakeholders en de reflecties op deze dienstregeling zijn positief. Zo wordt aangegeven dat zij minder te maken hebben met vertragingen dan wel uitval van afvaarten. Ook sluit de vijfkwartiersdienstregeling aan bij wensen die decentrale overheden en consumentenorganisaties in het verleden al met mij gedeeld hebben. Daarom stem ik nu in met de voorgestelde dienstregeling en zal een uitgebreidere evaluatie te zijner tijd gebruikt worden voor aanpassingen aan de dienstregeling, mocht daar aanleiding toe zijn.

WPD stelt verder voor om in 2024 het reserveren voor personen, fietsen en motoren voor de veerdienst in te voeren. Dit om haar reizigers een betere service te bieden, door hen te verzekeren van een plek aan boord.

WPD gaat daarnaast in 2024 verder met het opstellen van een nieuw vervoersconcept, welke een beeld geeft van hoe het vervoer van en naar Schiermonnikoog en Ameland er in de toekomst uit kan gaan zien. Haar doel is om in 2024 een concrete opdracht aan een architectenbureau te verstrekken om de vloot van de toekomst uit te tekenen op basis van de wensen die ze heeft opgehaald bij de gebruikers.

Tot slot

Ik wil graag mijn dank en waardering uitspreken naar de rederijen na het uitdagende jaar waarin veel flexibiliteit nodig was. Gezien de afhankelijkheid van de eilanders en de bezoekers van de Waddeneilanden is het cruciaal dat de bereikbaarheid van de eilanden geborgd blijft en waar mogelijk verbeterd wordt. In hun vervoerplannen voor 2024 laten TSM en WPD naar mijn mening zien dat ze daar op inzetten.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Kamerstukken 31 409 en 29 684, nr. 416.

Naar boven