Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 november 2014
Naar aanleiding van recente persuitingen over de terugtrekking van de leveranciers
van schoolfruit informeer ik u graag over de stand van zaken.
De EU-schoolfruitregeling (Verordening (EU) nr. 288/2009) voorziet in de mogelijkheid
van EU-steun voor verstrekking van groenten- en fruitproducten aan kinderen in onderwijsinstellingen
en bepaalde daarmee gepaard gaande kosten. Het kabinet is, zoals uw Kamer bekend,
op basis van het subsidiariteitsbeginsel geen voorstander van een schoolfruitregeling
op EU-niveau. Het kabinet heeft echter wel gelegenheid geboden om in te tekenen op
de bestaande schoolfruitregeling op voorwaarde van private cofinanciering. De Europese
Unie betaalt sinds dit schooljaar 75% van de gemaakte kosten voor het fruit. Indien
bedrijven willen deelnemen aan de regeling, moeten zij middels eigen bijdrage of sponsoring
zelf zorgen voor de private cofinanciering van 25%. Hiervan is sinds 2009 door diverse
leveranciers gebruik gemaakt, ook toen het EU-cofinancieringspercentage nog op 50%
lag en het private cofinancieringsdeel daarmee eveneens op 50%. Het Ministerie van
Economische Zaken draagt de uitvoeringskosten voor de schoolfruitregeling. Er zijn
ook landen (Zweden, Finland en Verenigd Koninkrijk) waar de schoolfruitregeling nationaal
niet is opengesteld. Andere landen in de EU dragen wel bij met cofinanciering door
de overheid. De EU-verordening laat deze mogelijkheid open, er is geen financiering
door nationale overheden vereist.
Begin dit jaar zijn er onregelmatigheden geconstateerd in de uitvoering van de schoolfruitregeling
over eerdere schooljaren. Ik heb uw Kamer hierover geïnformeerd op 2 juli 2014 (Kamerstuk
22 112, nr. 1874). De uitvoering van de regeling vond tot 1 januari 2014 in medebewind plaats door
het Productschap Tuinbouw (PT). Hoewel de verantwoordelijkheid van een EU-conforme
uitvoering van de schoolfruitregeling primair de verantwoordelijk van de subsidieaanvrager
is, is uit onderzoek gebleken dat er door het PT een te ruime interpretatie van de
regeling is gehanteerd, hetgeen tot onregelmatigheden heeft geleid. Bij het uitblijven
van EU-conformiteit legt de Europese Commissie financiële correcties op. Dit heeft
bijgedragen aan het ontstaan van onduidelijkheid bij de toepassing bij de subsidieaanvragers
over de uitvoeringseisen. Na overleg met de schoolfruitleveranciers is inmiddels een
schikking getroffen 2013/2014.
Op 28 en 29 oktober jl. hebben de 6 leveranciers van schoolfruit aan RVO.nl laten weten dat zij afzien van deelname omdat de schoolfruitregeling in hun ogen
niet goed uitvoerbaar is. In dat verband wil ik graag benadrukken dat voorop staat
dat een EU-conforme uitvoering van de regelgeving noodzakelijk is om verdere onregelmatigheden
te voorkomen. Er heeft veelvuldig en intensief overleg plaatsgevonden met de leveranciers
over de nationale schoolfruitregeling voor 2014/2015.
De leveranciers hadden een aantal wensen tot aanpassing, die voor een deel op continuering
van de onregelmatigheden zouden neerkomen. Wel heb ik een aantal aanpassingen verricht
die aan een aantal wensen van de ondernemers tegemoet kwamen. Zo is de nationale regeling
aangepast voor wat betreft de ingangsdatum van het schoolfruitprogramma en de herverdeling
van de scholen onder de leveranciers.
Twee andere knelpunten met betrekking tot de subsidiabiliteit van de gemaakte kosten
(het kunnen declareren van kosten voor eigen arbeid en vaste kosten per product),
zijn voorgelegd aan de Europese Commissie. Daarbij is er op aangedrongen om de Europese
verordening op deze punten aan te passen. Tot die tijd blijf ik aan de huidige Europese
kader gebonden en kan aanpassing niet plaatsvinden omdat anders wederom strijdigheid
met de Europese regelgeving ontstaat. Bij het uitblijven van EU-conformiteit legt
de Commissie immers financiële correcties op.
De leveranciers hebben eerder aangegeven dat de aangepaste voorwaarden voor het programma
duidelijk waren en hebben zelf een erkenningsaanvraag ingediend onder de nieuwe voorwaarden.
Het is daarom opmerkelijk dat de leveranciers zich, na alle gedane inspanningen, in
dit late stadium terugtrekken. Daar komt bij dat de leveranciers zich terugtrekken
op het moment dat het EU-cofinancieringpercentage voor het schoolfruitprogramma wordt
verhoogd van 50% naar 75%. De scholen en vooral ook hun leerlingen worden hier helaas
de dupe van.
Tenslotte wil ik graag benadrukken dat nieuwe leveranciers van schoolfruit zich nog
altijd kunnen melden. Naar aanleiding van de publiciteit over de terugtrekking van
de bestaande leveranciers heeft RVO.nl reeds diverse informatieverzoeken daartoe ontvangen.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma