Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 22112 nr. 1794 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 22112 nr. 1794 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 februari 2014
Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij twee fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).
Fiche 1: Verordening gemeenschappelijke onderneming Shift2Rail (Kamerstuk 22 112, nr. 1794)
Fiche 2: Mededeling kernnetwerkcorridors Faciliteit Europese Verbindingen
De Minister van Buitenlandse Zaken, F.C.G.M. Timmermans
Fiche: Mededeling kernnetwerkcorridors Faciliteit Europese Verbindingen
Titel voorstel
Mededeling van de Commissie Bouw van het kernvervoersnet: kernnetwerkcorridors en de Connecting Europe Facility
Datum ontvangst Commissiedocument
7 januari 2014
Nr. Commissiedocument
COM (2013) 940
Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board
N.v.t.
Behandelingstraject Raad
Transportraad
Eerstverantwoordelijk Ministerie
Infrastructuur en Milieu
In de verordening voor het trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T)* is een kernnetwerk voor vervoersinfrastructuur voor alle modaliteiten gedefinieerd, dat uiterlijk in 2030 aan een aantal eisen moet voldoen. Om dit te bereiken zijn omvangrijke investeringen nodig van de lidstaten, die gedeeltelijk vanuit EU-middelen kunnen worden ondersteund. In het MFK 2014–2020 is voor transport een bedrag van ruim 26 miljard euro (lopende prijzen, inclusief 11,3 miljard euro uit het Cohesiefonds) vastgelegd via de Faciliteit Europese Verbindingen (CEF).
De onderhavige mededeling ondersteunt de gedelegeerde handeling voor de vervoersprioriteiten van de CEF die moet worden aangenomen vóór het programma kan worden uitgevoerd. De mededeling heeft ten doel helderheid te verschaffen over:
– de beschikbare financiële instrumenten en de verdeling van de middelen over de diverse onderwerpen;
– de Commissie-verwachtingen van potentiële begunstigden;
– de wijze waarop de Commissie de samenwerking op de kernnetwerkcorridors zal ondersteunen.
Het ligt in de rede dat de Commissie, die volgens de CEF-verordening belast is met de uitvoering van het TEN-T programma, vanwege de EU-brede doelstelling en scope ervan- vooraf helderheid biedt over de wijze waarop het programma vorm zal krijgen. Bevoegdheid, subsidiariteit en proportionaliteit worden daarmee positief beoordeeld. De wijze waarop het beheer van de kernnetwerkcorridors wordt ingericht zal aanzienlijk minder administratieve inspanningen vergen om tot de afstemming van investeringen te komen dan in de huidige situatie. De corridorfora zullen weliswaar in 2014 meermalen bijeen moeten komen om tot werkplannen te komen, in de jaren daarna is een geringere inspanning voorzien. Aan deze mededeling zijn geen financiële consequenties verbonden, in het MFK 2014–2020 is voor transport een bedrag van ruim 26 miljard euro vastgelegd via het CEF.
Nederland verwelkomt deze mededeling die tot stand is gekomen in dialoog met de lidstaten. Er lopen drie kernnetwerkcorridors door Nederland: Noordzee-Middellandse Zee, Rijn-Alpen en Noordzee-Oostzee, hetgeen het belang van Nederland als transportland bevestigt.
Niet alleen biedt de werkwijze zoals geschetst in de mededeling kansen voor financiële EU-ondersteuning van investeringen in Nederlandse infrastructuur, in het bijzonder voor vaarwegen en spoor, maar ook voor ondersteuning van investeringen die nodig zijn om de achterlandverbindingen te versterken. Hierbij is te denken aan het derde spoor in Duitsland, werken aan de Donau en aan het Seine-Scheldekanaal. Naast de aanleg en opwaardering van traditionele infrastructuur is er bovendien ruime aandacht voor innovatie, multimodaliteit, interoperabiliteit en duurzaamheid, zoals de aanleg van infrastructuur voor hernieuwbare brandstoffen, overslagvoorzieningen, ERTMS (European Rail Traffic Management System) en geluidsarm spoormaterieel.
Nederland zal actief participeren in de fora voor de drie genoemde corridors, en daarmee mede richting geven aan de gecoördineerde investeringen op de corridors. Een goede voorziening moet worden getroffen om de betrokkenheid te verzekeren van regio’s en provincies, infrastructuurbeheerders, (lucht) havens, luchthavens en terminals, met een scherp oog voor de beheersbaarheid van de forabijeenkomsten zelf. Ook een efficiënte samenwerking met de reeds bestaande governance structuur van de spoorgoederencorridors moet worden geborgd. Tenslotte zal Nederland bij iedere TEN-T oproep potentiële aanvragers tijdig informeren en voor zover mogelijk de aanvragen die goed passen in het nationale infrastructuurbeleid ondersteunen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-22112-1794.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.