22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 1776 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 januari 2014

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij negen fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).

Fiche 1: Wijziging vijf richtlijnen arbeidsrecht zeevarenden (Kamerstuk 22 112, nr. 1770)

Fiche 2: Richtlijn inzake de versterking van het vermoeden van onschuld (Kamerstuk 22 112, nr. 1771)

Fiche 3: Richtlijn procedurele rechten minderjarigen (Kamerstuk 22 112, nr. 1772)

Fiche 4: Richtlijn betreffende voorlopige rechtsbijstand voor van hun vrijheid beroofde personen en rechtsbijstand in Europese aanhoudingsbevelprocedures (Kamerstuk 22 112, nr. 1773)

Fiche 5: Mededeling vrouwelijke genitale verminking uitbannen (Kamerstuk 22 112, nr. 1774)

Fiche 6: Mededeling herstel vertrouwen EU-VS gegevensstromen (Kamerstuk 22 112, nr. 1775)

Fiche 7: Mededeling Europees terrorist finance tracking system (EU TFTS)

Fiche 8: Mededeling evaluatie Safe Harbour regime (Kamerstuk 22 112, nr. 1777)

Fiche 9: Mededeling inzake de Comprehensive approach (geïntegreerde benadering) gericht op inzet in conflict- en crisisgebieden (Kamerstuk 22 112, nr. 1778)

De Minister van Buitenlandse Zaken, F.C.G.M. Timmermans

Fiche: Mededeling betreffende een Europees terrorist finance tracking system (EU TFTS)

1. Algemene gegevens

Titel voorstel

Mededeling van de Europese Commissie aan het Europees Parlement en de Raad betreffende een Europees terrorist finance tracking system (hierna: EU TFTS).

Datum ontvangst Commissiedocument

28 november 2013

Nr. Commissiedocument

COM(2013) 842

Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board

SWD(2013) 489 en SWD(2013) 488

Behandelingstraject Raad

JBZ-Raad

Eerstverantwoordelijk ministerie

Ministerie van Veiligheid en Justitie

2. Essentie voorstel

De Europese Commissie heeft, indachtig een verzoek daartoe van de Raad en het Europees Parlement bij de goedkeuring van de TFTP-overeenkomst in juli 2010, onderzocht of er aanleiding is een voorstel te doen voor een Europees TFTS.

De lidstaten zouden in de vorm van een TFTS een gezamenlijk instrument krijgen met behulp waarvan geldstromen die worden aangewend ten behoeve van terrorisme of de financiering van terrorisme kunnen worden geanalyseerd. De Europese Commissie heeft de opties voor een EU-TFTS, zowel voor een raamwerk voor data-extractie en retentie van data op het grondgebied van de EU als ten behoeve van het creëren van een EU-equivalent voor het Amerikaanse Terrorist Finance Tracking Programme (TFTP), uitgebreid gewogen aan de hand van de criteria noodzaak, proportionaliteit en kosteneffectiviteit. Ook heeft zij in dat verband bijzondere aandacht gegeven aan de bescherming van de grondrechten onder bestaande EU-regelgeving.

Op basis van alle verzamelde informatie, waaronder ook het gezamenlijke rapport van de EU en de Verenigde Staten over de toegevoegde waarde van de TFTP-overeenkomst dat tegelijk met de onderhavige mededeling is gepubliceerd1, is de Europese Commissie tot de conclusie gekomen dat de noodzaak voor een voorstel voor een EU-TFTS niet is aangetoond en dat het haar voorkeur heeft de status quo, dat wil zeggen de tenuitvoerlegging van de bestaande TFTP-overeenkomst tussen de EU en de Verenigde Staten, te handhaven.

3. Wat is de Nederlandse grondhouding ten aanzien van de bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit van deze mededeling en de eventueel daarin aangekondigde concrete wet- en regelgeving? Hoe schat Nederland de financiële gevolgen in, alsmede de gevolgen op het gebied van regeldruk en administratieve lasten?

N.v.t., aangezien de Commissie geen voorstel voor een EU-TFTS zal presenteren.

4. Nederlandse positie over de mededeling

Nederland kan zich scharen achter de conclusie van de Europese Commissie dat er op dit moment geen noodzaak is tot het ontwikkelen van een EU-TFTS. Nederland acht de daarbij in de onderhavige mededeling door de Commissie gemaakte afweging in combinatie met de uitkomsten van het onder punt 2 genoemde gezamenlijke rapport van de EU en de US Treasury Department over de meerwaarde van data die ingevolge de TFTP-overeenkomst zijn verstrekt, overtuigend.

Nederland is het eens met de vaststelling van de Commissie dat een EU-TFTS niet proportioneel is en dermate ingrijpend dat het ontwikkelen daarvan de noodzaak tot robuuste waarborgen op het gebied van gegevensbescherming en andere veiligheidswaarborgen mee zou brengen. Een EU-TFTS zou bovendien zeer kostbaar worden en in technisch en operationeel opzicht complex om te ontwikkelen en te onderhouden. Nederland is het ook met die inschatting eens. De Commissie wijst er in dit verband op dat de lidstaten in toenemende mate een beroep doen op de mogelijkheid onder de TFTP-overeenkomst de Verenigde Staten om informatie te vragen en dat de TFTP-overeenkomst, inclusief de daarbij behorende waarborgen, in de praktijk goed blijkt te functioneren. Nederland onderschrijft dat standpunt.


X Noot
1

Zie COM(2013) 843 van 27 november 2013.

Naar boven