22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 1632 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 juni 2013

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij twee fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).

Fiche 1: Verordening Europese milieueconomische rekeningen

Fiche 2: Mededeling energietechnologieën en innovatie (Kamerstuk 22 112, nr. 1633)

De minister van Buitenlandse Zaken, F.C.G.M. Timmermans

Fiche: Verordening Europese milieueconomische rekeningen

1. Algemene gegevens

Titel voorstel

Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EU) nr. 691/2011 inzake Europese milieueconomische rekeningen

Datum ontvangst Commissiedocument

6 mei 2013

Nr. Commissiedocument

COM (2013) 247

Prelex

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0247:FIN:NL:PDF

Nr. Impact Assessment Commissie en Opinie Impact Assessment Board

Niet opgesteld

Behandelingstraject Raad

Ecofin Raad

Eerstverantwoordelijk ministerie

Ministerie van Economische Zaken/Centraal Bureau voor de Statistiek

Rechtsbasis, besluitvormingsprocedure Raad, rol Europees Parlement, gedelegeerde en/of uitvoeringshandelingen

  • a) Rechtsbasis artikel 338, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

  • b) Stemwijze Raad en rol Europees Parlement:

    Gewone besluitvormingsprocedure: gekwalificeerde meerderheid Raad, medebeslissingsrecht Europees Parlement.

  • C) Gedelegeerde en/of uitvoeringshandelingen:

    n.v.t.

2. Samenvatting BNC-fiche

Het onderhavige voorstel sluit aan bij de doelstellingen in het kader van het een nieuw algemeen milieuactieprogramma voor de Europese Unie voor de periode tot en met 2020: «Goed leven, binnen de grenzen van onze planeet». Met dit voorstel beoogt de Commissie verordening (EU) nr. 691/2011 te wijzigen. Op basis van artikel 10 van deze verordening kan de Commissie wetgevingsvoorstellen indienen om het toepassingsgebied van de vigerende verordening uit te breiden met nieuwe milieueconomische rekeningenmodules. Het onderhavige voorstel voorziet er in het toepassingsgebied van de Europese milieueconomische rekeningen uit te breiden met drie nieuwe modules.

Nederland acht artikel 338, eerste lid, VWEU de juiste rechtsbasis voor dit voorstel. Het betreft een gedeelde bevoegdheid. Nederland beoordeelt zowel de subsidiariteit als de proportionaliteit als positief. Deze verordening leidt niet tot extra administratieve lasten omdat voor de uitvoering van de nieuwe modules geen nieuwe gegevens hoeven te worden verzameld.

Nederland verwelkomt het initiatief van de Commissie om het toepassingsgebied van het bestaande rechtskader uit te breiden. Nederland acht het van belang dat ter ondersteuning van de milieuactieprogramma’s van de Unie en van de EU-strategie voor duurzame ontwikkeling op Europees niveau geharmoniseerde, vergelijkbare en kwalitatief hoogwaardige statistische gegevens en indicatoren beschikbaar en toegankelijk zijn. Deze informatie is van belang voor al wie betrokken is bij het bepalen en uitvoeren van het beleid. De werkzaamheden die voortkomen uit deze verordening worden al voor het merendeel door het CBS uitgevoerd.

3. Samenvatting voorstel

De intensivering van werkzaamheden aan de ontwikkeling van een systeem van milieurekeningen is één van de maatregelen genoemd in het nieuwe algemeen milieuactieprogramma van de EU. Dit voorstel komt hieraan tegemoet. Het onderhavige voorstel heeft tot doel het toepassingsgebied van de bestaande Verordening (EU) Nr. 691/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2011 inzake Europese milieueconomische rekeningen, uit te breiden met drie nieuwe modules. Het voorstel heeft niet de bedoeling een nieuw statistisch domein te openen en leidt niet tot nieuwe gegevensverzamelingen. Het onderhavige voorstel geeft een aantal definities en modules aan voor de verzameling van de gegevens. Deze modules hebben betrekking op de productie van jaarlijkse statistische informatie zoals omschreven in de bijlagen.

  • Bijlage IV: module voor uitgavenrekeningen voor milieubescherming

  • Bijlage V: module voor rekeningen voor de milieugoederen- en milieudienstensector

  • Bijlage VI: module voor fysieke-energiestroomrekeningen

Impact assessment Commissie

Er is geen Impact assessment door de Commissie opgesteld

4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel

a) Bevoegdheid

De Commissie baseert haar voorstel op artikel 338 lid 1 VWEU. Op grond van dit artikel nemen de Raad en het EP volgens de gewone wetgevingsprocedure maatregelen aan voor de opstelling van statistieken wanneer dat voor de vervulling van de taken van de Unie nodig is. Dit is volgens Nederland de juiste rechtsgrondslag. Er is sprake van een gedeelde bevoegdheid van EU en lidstaten.

b) Subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel

Het subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel zijn beide positief. Het doel van de verordening, namelijk de wijziging van de bestaande verordening inzake Europese milieueconomische rekeningen door de verordening uit te breiden met drie nieuwe modules, kan uitsluitend op Europees niveau worden geregeld. De verordening beperkt zich tot de relevante maatregelen om vergelijkbare statistieken op Europees niveau te kunnen samenstellen. De verordening gaat niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te realiseren. Nederland acht vervolgens een verordening als het juiste rechtsinstrument aangezien hierdoor in de gehele Europese Unie dezelfde regels gelden.

c) Nederlands oordeel over de voorstellen op het gebied van gedelegeerde en/of uitvoeringshandelingen

n.v.t.

5. Financiële implicaties, gevolgen voor regeldruk en administratieve lasten

a) Consequenties EU-begroting

n.v.t.

b) Financiële consequenties (incl. personele) voor rijksoverheid en/of decentrale overheden

De financiële consequenties zullen beperkt zijn omdat de in de verordening gevraagde informatie voor het merendeel reeds voorhanden is. Wel zal de samenstelling van de in de bijlage IV tot en met VI gevraagde informatie leiden tot beperkte additionele uitvoeringskosten voor het CBS.

Dit heeft er mee te maken dat de samenstelling van de milieu economische rekeningen moet plaatsvinden op basis van dezelfde systeemgrenzen als vastgelegd in de verordening betreffende het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie (ESR). Daarnaast schrijft de verordening voor dat de milieueconomische rekeningen volledig verenigbaar moeten zijn met de gegevens die op basis van het ESR aan de Commissie (Eurostat) worden gerapporteerd.

Nederland heeft op dit moment echter nog geen exact inzicht in de omvang van de additionele capaciteit die benodigd zal zijn om aan de verplichtingen te kunnen voldoen. Dit heeft er mee te maken dat er enerzijds jaarlijks extra capaciteit zal zijn voor het samenstellen van modules, maar anderzijds de bovengenoemde aanpassingen zullen leiden tot een efficiënter productiesysteem. Het is daarom de verwachting dat benodigde additionele capaciteit beperkt zal zijn.

Op basis van een inschatting zal de te verwachten additionele capaciteit voor de uitvoering van dit voorstel voor het CBS niet meer dan maximaal 1,5 fte op jaarbasis bedragen. Voor wat betreft deze eventuele toekomstige financiële gevolgen geldt, dat deze dienen te worden ingepast op de begroting van het beleidsverantwoordelijke departement, conform de regels voor de budgetdiscipline

Daarnaast is de verwachting dat Nederland voor de uitvoering van de noodzakelijk aanpassingen op basis van de vigerende EU-regels – cofinanciering van de Commissie zal ontvangen. De bedragen voor de cofinanciering zijn thans niet bekend. Indien een bedrag aan Nederland wordt toegekend, wordt dat bedrag in mindering gebracht in de opgave van de eventuele additionele uitvoeringskosten.

c) Financiële consequenties (incl. personele) voor bedrijfsleven en burger

Geen

d) Gevolgen voor regeldruk/administratieve lasten voor rijksoverheid, decentrale overheden, bedrijfsleven en burger

Dit voorstel leidt niet tot extra regeldruk of administratieve lasten voor het bedrijfsleven.

Voor de burger zijn er ook geen administratieve lasten of financiële consequenties. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) produceert en publiceert al statistische informatie over de in de verordening genoemde onderwerpen ten aanzien van de milieueconomische rekeningen.

6. Implicaties juridisch

a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid (inclusief toepassing van de lex silencio positivo)

n.v.t.

b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid

Deze verordening treedt in werking op de 20e dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie. Voor Nederland is dat haalbaar.

c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling

n.v.t.

7. Implicaties voor uitvoering en handhaving

In artikel 4 van de Wet op het Centraal Bureau voor de Statistiek is bepaald dat het CBS op nationaal niveau belast is met de productie van statistieken in het kader van de EU. Het CBS dient de statistische resultaten in bij de Commissie (Eurostat).

8. Implicaties voor ontwikkelingslanden

Geen

9. Nederlandse positie

Het onderhavig voorstel sluit aan bij bestaand Nederlands beleid. Nederland verwelkomt het initiatief van de Commissie voor een uitbreiding van de bestaande wettelijke basis betreffende de samenstelling en verspreiding van Europese milieueconomische rekeningen binnen een geharmoniseerd kader. Daarbij beschouwt Nederland de voorliggende verordening als een belangrijke maatregel ter verbetering van de dekking en de beschikbaarheid van geharmoniseerde Europese milieueconomische rekeningen. Hierdoor wordt de inhoud, de kwaliteit, de vergelijkbaarheid en de tijdigheid van de statistische informatie verbeterd.

Nederland acht het tevens van belang dat de Unie beschikt over onderling vergelijkbare milieueconomische rekeningen omdat deze de basis vormen voor de ondersteuning van de EU-milieudoelstellingen. Deze kunnen ook als basis dienen om op EU-niveau de onderlinge samenhang op sociaal, milieu en economisch terrein te meten en te evalueren. In dit kader ondersteunt Nederland het verzamelen van de gegevens zoals door de Commissie wordt voorgesteld. Nederland kan instemmen met het voorstel.

Omdat bij het voorstel geen impact assessment aanwezig is, zal Nederland de Commissie vragen om alsnog een impact assessment met betrekking tot het onderhavig voorstel op te stellen.

Naar boven