22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 1434 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 juni 2012

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij twee fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).

Fiche 1: Mededeling Europese consumentenagenda

Fiche 2: Mededeling nationale strategieën voor integratie van de Roma (Kamerstuk 22 112, nr. 1435)

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, H. P. M. Knapen

Fiche: Mededeling Europese consumentenagenda

1. Algemene gegevens

Titel voorstel:

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s, Een Europese consumentenagenda – Vertrouwen en groei stimuleren

Datum Commissiedocument:

22 mei 2012

Nr. Commissiedocument:

COM(2012) 225

Pre-lex:

http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=201588

Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board

Niet uitgevoerd

Behandelingstraject Raad:

Raad voor Concurrentievermogen

Eerstverantwoordelijk ministerie:

Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie

2. Essentie voorstel

De Commissie presenteert een Europese Consumentenagenda. Deze voorziet in een alomvattend beleidskader dat consumenten centraal stelt in de interne markt. De agenda is bedoeld om in te spelen op de uitdagingen van het stimuleren van groei en het vergroten van het vertrouwen in de Europese economie door de positie van de consument te verstevigen en beleidssynergieën te creëren. Deze agenda bevat maatregelen die de Commissie wil nemen gedurende haar mandaat, gepresenteerd aan de hand van acht specifieke doelstellingen, te weten:

  • a. verbetering van het regelgevingskader voor de veiligheid van producten en diensten en verbetering van het kader voor markttoezicht;

  • b. verhoging van de veiligheid in de voedselketen;

  • c. consumenten en handelaars beter voorlichten en bewustmaken over hun rechten en belangen;

  • d. de kennis en capaciteit van consumenten opbouwen zodat zij effectiever aan de markt deelnemen;

  • e. een doeltreffende handhaving van de consumentenwetgeving met de nadruk op de belangrijkste sectoren;

  • f. consumenten efficiënte oplossingen voor geschillen bieden;

  • g. het consumentenrecht aanpassen aan het digitale tijdperk; en

  • h. duurzame groei bevorderen en de belangen van consumenten in belangrijke sectoren behartigen.

De Commissie bouwt met deze doelstellingen voort op het reeds bestaande consumentenbeleid. Daarbij is een aandachtspunt het stimuleren van de consument om meer gebruik te maken van het online aanbod van goederen en diensten.

Op alle acht doelstellingen kondigt de Commissie voorstellen aan. Deze voorstellen bestaan uit een mix van aanpassing van regelgeving, voorlichtings- en bewustwordingscampagnes en het uitbrengen van richtsnoeren ter verduidelijking van de toepassing van bestaande regelgeving. De agenda zelf behelst geen inhoudelijke voorstellen. Deze voorstellen zullen in separate trajecten worden gepubliceerd en zullen worden onderworpen aan een effectbeoordeling.

3. Wat is de Nederlandse grondhouding ten aanzien van de bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit van deze mededeling en de eventueel daarin aangekondigde concrete wet- en regelgeving? Hoe schat Nederland de financiële gevolgen in, alsmede de gevolgen op het gebied van regeldruk en administratieve lasten?

Op basis van artikel 4 lid 2 f VWEU is de EU bevoegd op het terrein van consumentenbescherming. Het betreft een gedeelde bevoegdheid tussen de EU en de lidstaten.

Nederland beoordeelt de subsidiariteit en proportionaliteit van de Consumentenagenda als positief. Nederland erkent dat er voor de beleidsonderdelen waarop de Commissie maatregelen voorstelt Europese coördinatie nodig is. Om namelijk te kunnen komen tot een betere werking van de interne markt voor ondernemers en consumenten is in beginsel optreden op Europees niveau gewenst. Uit de Consumentenagenda zelf vloeien geen administratieve lasten of andere regeldruk voort. Ook zijn er geen financiële gevolgen voor de EU begroting of de nationale begroting. Wel zal Nederland de individueel voorgestelde maatregelen te zijner tijd grondig bestuderen en beoordelen op hun merites, waarbij ook een oordeel zal worden gegeven over de subsidiariteit en proportionaliteit, de mogelijke financiële consequenties en de eventuele administratieve lasten van de specifieke voorstellen. Ter illustratie, de Commissie kondigt aangaande de vijfde doelstelling acties aan betreffende de handhaving van de consumentenregelgeving door het netwerk van Consumentenautoriteiten. Hierbij is het van belang dat een duidelijke afbakening van taken blijft bestaan tussen de verantwoordelijkheden van de Commissie en die van de lidstaten.

4. Nederlandse positie over de mededeling

Nederland streeft net als de Commissie naar een hoog niveau van consumentenbescherming zonder onevenredige toename van de lasten voor het bedrijfsleven en betrokken overheidsdiensten. Ook ondersteunt Nederland de Commissie in haar doelstelling om het functioneren van de interne markt voor consumenten en ondernemers te verbeteren door het bevorderen van grensoverschrijdende koop en verkoop. Nederland is daarom positief over de inzet van de Commissie en de doelstellingen die zij formuleert in het kader van deze agenda. Nederland ziet veel verbeteringen in de afgelopen jaren door de komst van nieuwe wet- en regelgeving. Zo is er met de komst van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken een belangrijk kader gecreëerd ter bescherming van de consument.

Nederland erkent de kansen die de digitale interne markt biedt en verwelkomt daarom acties die de Commissie onderneemt op dit terrein. Ook op nationaal niveau is dit voor Nederland een aandachtsgebied. Daarnaast neemt in Nederland voorlichting ook een belangrijke positie in. ConsuWijzer, het informatieloket van de toezichthouders Consumentenautoriteit, NMa en OPTA, geven consumenten informatie over hun rechten. Het platform Wijzer in geldzaken, een initiatief van het Ministerie van Financiën, werkt aan financiële bewustwording en educatie van de consument. Het platform is een samenwerkingsverband van ruim 40 partners uit de financiële sector, de overheid, voorlichtings- en consumentenorganisaties en de wetenschap.

Nederland erkent ook dat richtsnoeren een effectief middel kunnen zijn om de wet- en regelgeving nader uit te leggen. Daarbij is het wel van belang dat de Commissie zich beperkt tot het verduidelijken van de regelgeving en niet overgaat tot het opleggen van extra verplichtingen in de richtsnoeren.

Veel van de maatregelen die de Commissie opsomt zijn reeds in werking getreden of afgerond. Zo biedt de Richtlijn Consumentenrechten een nieuw regelgevend kader. Ook zijn er reeds onderhandelingen gaande omtrent de Richtlijn Alternatieve Geschillenbeslechting. Ten aanzien van EU-wetgeving op het gebied van passagiersrechten heeft de Commissie eind 2011 reeds een mededeling gepubliceerd, waarin onder meer een aantal acties staan aangekondigd. Nederland heeft hier op gereageerd door middel van het BNC-fiche dat naar aanleiding van de publicatie van deze mededeling is opgesteld.

Nederland zal de individuele voorstellen van de Commissie kritisch beoordelen aan de hand van de doelstellingen die de Commissie zelf formuleert. Tegelijkertijd zullen ook belangrijke aspecten als effectbeoordeling en nut en noodzaak worden meegewogen. Nederland kan vooralsnog geen inhoudelijk standpunt innemen over de afzonderlijke plannen die de Commissie aankondigt in deze agenda, daar alles zal afhangen van de inhoud van een concreet voorstel. Uw Kamer is of wordt hierover in afzonderlijke fiches geïnformeerd.

Naar boven