22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 1380 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 maart 2012

Zoals overeengekomen tijdens het Notaoverleg met de vaste commissie voor Europese Zaken van 6 februari jl. (Kamerstuk 22 112, nr. 1365) over het Werkprogramma van de Europese Commissie voor 2012, zend ik u bijgaand een overzicht van de voorstellen uit dat werkprogramma waarover het kabinet voornemens is geen BNC-fiche op te stellen, inclusief motivatie. Hetzelfde overzicht is ook de Eerste Kamer toegezonden.

In aanvulling daarop wijs ik u erop dat de Europese Commissie jaarlijks grote aantallen documenten uitbrengt die geen nieuw beleid of beleidsvoornemens bevatten, maar die overwegend administratief of technisch van aard zijn. Sinds de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon worden al deze documenten uw Kamer rechtstreeks toegezonden, waarmee uw Kamer er dus volledig zicht op heeft. Het spreekt voor zich dat ook over veel van dergelijke documenten het kabinet geen BNC-fiche opstelt. De afweging of een voorstel of mededeling al dan niet voor een BNC-fiche in aanmerking komt, wordt op dagelijkse basis gemaakt aan kabinetszijde, indien nodig in onderling overleg tussen betrokken departementen. Als uw Kamer het kabinet zou verzoeken om over een bepaald voorstel of mededeling een BNC-fiche op te stellen, dan gebeurt dat uiteraard, met inachtneming van de overeengekomen termijnen.

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, H. P. M. Knapen

BIJLAGE VOORSTELLEN UIT HET WERKPROGRAMMA VAN DE EUROPESE COMMISSIE VOOR 2012 WAAROVER HET KABINET VOORNEMENS IS GEEN BNC-FICHE TE SCHRIJVEN, INCLUSIEF MOTIVATIE

Nr.1

Onderwerp

Motivatie

3

Vlotte, geleidelijke afschaffing van de melkquotaregeling

betreft een verslag, naar verwachting zonder nieuwe beleidsmatige elementen

6

Reductie gefluoreerde broeikasgassen

betreft een verslag, naar verwachting zonder nieuwe beleidsmatige elementen

8

Herziening mededeling referentiepercentage

exclusieve bevoegdheid EU, waarbij Lidstaten hooguit op sommige onderdelen om advies wordt gevraagd via consultaties

9

Herziening garantiemededeling

exclusieve bevoegdheid EU, waarbij Lidstaten hooguit op sommige onderdelen om advies wordt gevraagd via consultaties

10

Herziening richtsnoeren staatssteun voor breedbandnetwerken

dit zal een technisch punt zijn; exclusieve bevoegdheid EU, waarbij Lidstaten hooguit op sommige onderdelen om advies wordt gevraagd via consultaties

12

Herziening richtsnoeren reddings- en herstructureringssteun

exclusieve bevoegdheid EU, waarbij Lidstaten hooguit op sommige onderdelen om advies wordt gevraagd via consultaties

13

Herziening bioscoopmededeling

waarschijnlijk een verlenging omdat de huidige mededeling eind dit jaar afloopt

15

Herziening richtsnoeren regionale steun

exclusieve bevoegdheid EU, waarbij Lidstaten hooguit op sommige onderdelen om advies wordt gevraagd via consultaties

33

Opzetten Tripartiete Sociale Top

het gaat om herziening van besluit 2003/174/EG in het licht van het Verdrag van Lissabon en de Europa2020-strategie; besluit 2003/174/EG heeft in 2003 de toen al staande praktijk van tripartiete sociale toppen voorafgaande aan de voorjaarsraad geformaliseerd; in het besluit wordt meermaals gerefereerd aan de Lissabon-strategie; deze is inmiddels vervangen door de Europa2020-strategie; verder heeft de Europese Raad met het verdrag van Lissabon een andere status gekregen (als orgaan erkend); de verwachting is daarmee dat het besluit wordt herzien, zonder grote inhoudelijke veranderingen

39

Koolstofafvang en -opslag (CCS)

betreft een besluit, naar verwachting zonder nieuwe beleidsmatige elementen

95

Bevorderen van de integratie van Roma

– Eerste verslag van de Commissie

betreft een verslag, naar verwachting zonder nieuwe beleidsmatige elementen

98

Informatie-uitwisseling, risicobeoordeling en controle ten aanzien van nieuwe psychoactieve stoffen

betreft een besluit, naar verwachting zonder nieuwe beleidsmatige elementen; het voorstel lijkt vooral van technische aard te zijn; wanneer bij verschijning blijkt dat er toch veel nieuw beleid in staat, zal alsnog kunnen worden besloten wel een fiche te maken

115

Wederzijdse bijstand tussen de administratieve autoriteiten

vereenvoudiging en verduidelijking van bestaande wetgeving, naar verwachting zonder nieuwe beleidsmatige elementen; wanneer bij verschijning blijkt dat er toch veel nieuw beleid in staat, zal alsnog kunnen worden besloten om wel een fiche te maken

123

Stand van zaken douane-unie:

betreft een verslag, naar verwachting zonder nieuwe beleidsmatige elementen; wanneer bij verschijning blijkt dat er toch veel nieuw beleid in staat, zal alsnog kunnen worden besloten om wel een fiche te maken

126

Verslag over handels- en investeringsbelemmeringen

betreft een verslag, naar verwachting zonder nieuwe beleidsmatige elementen

X Noot
1

Verwezen wordt naar de nummering uit de bijlage bij het Werkprogramma van de Europese Commissie voor 2012.

Naar boven