22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 1032 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 juni 2010

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij 2 fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):

  • 1. Mededeling vereenvoudigen van de tenuitvoerlegging van de kaderprogramma’s voor onderzoek (kamerstuk 22 112, nr. 1031);

  • 2. Mededeling inzake communautair burgerluchtvaartbeleid Brazilië.

De minister van Buitenlandse Zaken,

M. J. M. Verhagen

Fiche: Mededeling inzake communautair burgerluchtvaartbeleid Brazilië

1. Algemene gegevens

Titel: Mededeling van de Commissie: De ontwikkeling van een EU-burgerluchtvaartbeleid ten aanzien van Brazilië.

Datum Commissiedocument: 5 mei 2010

Nr. Commissiedocument: COM (2010) 210 def

Pre-lex: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0210:FIN:NL:PDF

Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: n.v.t.

Behandelingstraject Raad: naar verwachting Transportraad in december 2010.

Eerstverantwoordelijk ministerie: V&W

2. Essentie voorstel

Als onderdeel van de agenda voor een communautair extern burgerluchtvaartbeleid, stelt de Commissie voor onderhandelingen aan te gaan met Brazilië betreffende liberalisering van de luchtvaartmarkt tussen de EU en Brazilië. Liberalisering van de markt zal bijdragen aan een bredere economische ontwikkeling en zal tot voordeel leiden voor luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, passagiers, transporteurs en het toerisme. Uit de economische studie van de Commissie blijkt dat de liberalisering van de markten tussen de EU en Brazilië jaarlijks tot 460 miljoen euro aan voordelen voor de consument zal opleveren. Betere samenwerking op het gebied van regelgeving zal een eerlijke concurrentie tussen alle luchtvaartmaatschappijen garanderen.

Een luchtvaartovereenkomst tussen de EU en Brazilië zal leiden tot een fundamentele herziening van het verdragskader voor luchtdiensten tussen de EU en Brazilië op het gebied van veiligheid en beveiliging. De overeenkomst moet tevens gericht zijn op nauwere samenwerking om het effect van de luchtvaart op de klimaatverandering te beperken. Brazilië moet worden gestimuleerd om maatregelen op te stellen en toe te passen die het milieu- en klimaateffect van de luchtvaart terugdringen, waaronder economische maatregelen zoals bijvoorbeeld emissiehandel.

3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?

Bevoegdheid: het externe luchtvaartbeleid is een gedeelde bevoegdheid van de Unie en de lidstaten.

Subsidiariteit is positief: in dit geval beoordeelt Nederland het voornemen van de Commissie om een luchtvaartovereenkomst te sluiten op het niveau van de Unie positief. Op dit ogenblik zijn de regels voor commercieel luchtvervoer tussen Brazilië en de EU vastgelegd in 15 bilaterale overeenkomsten voor luchtdiensten. Met de bestaande overeenkomsten voor luchtdiensten tussen EU-lidstaten en Brazilië kunnen luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, passagiers en expediteurs de voordelen van open markten niet volledig benutten. De aanzienlijke verschillen tussen de bilaterale overeenkomsten hebben geleid tot een versnippering van de vervoersrechten voor luchtdiensten tussen de EU en Brazilië.

De toegevoegde waarde van onderhandelingen over luchtvervoer met Brazilië op het niveau van de Unie blijft daarnaast geenszins beperkt tot de economische voordelen van liberalisering van de luchtvaartmarkt. Een luchtovereenkomst tussen de EU en Brazilië zou de hoge normen op het gebied van veiligheid, beveiliging en milieubescherming van luchtdiensten vanuit Brazilië kunnen versterken.

Proportionaliteit is positief: het mandaat en de luchtvaartovereenkomst zelf zullen niet leiden tot aanpassing van bestaande of nieuwe wet- en regelgeving. De Commissie gaat nauw samenwerken met de lidstaten en zal naar verwachting gemachtigd worden door de lidstaten om onderhandelingen te voeren. De maatregelen staan in verhouding tot de doelstelling van het initiatief.

Het sluiten van een luchtvervoersovereenkomst zal leiden tot het oprichten van een gemengd comité binnen hetwelk praktische problemen die relevant zijn voor luchtdiensten tussen de EU en Brazilië kunnen worden besproken en opgelost.

Deze Mededeling zelf heeft nationaal geen financiële gevolgen. Nederland is van mening dat eventuele financiële middelen, in het kader van eventuele technische assistentie aan Brazilië, gevonden dienen te worden binnen de bestaande financiële kaders van de EU-begroting.

4. Nederlandse positie over de mededeling

a) Nederlandse belangen en eerste algemene standpunt

Tot nu toe is Brazilië voor de Nederlandse luchtvaart een beperkte luchtvaartmarkt geweest. Een open luchtvaartruimte met Brazilië biedt – in vergelijking met het huidige bilaterale verdrag – grotere commerciële mogelijkheden voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, met name op gebied van beschikbare vliegfrequenties en toegestane bestemmingen. Ook wordt verwacht dat de toename van het aantal passagiers tussen Brazilië en de EU een positief economisch effect zal hebben op de luchthaven Schiphol.

De Nederlandse luchtvaartsector staat positief tegenover het voorstel van de Commissie om een comprehensive agreement met Brazilië te gaan onderhandelen, met name voor het liberaliseren van het 5e vrijheidsvervoer1 voor vracht.

Nederland verwelkomt deze Mededeling maar stelt echter wel als voorwaarde dat het akkoord geen beperkingen mag opleveren voor de EU of haar lidstaten bij de toepassing van milieumaatregelen, inclusief de toepassing van emissiehandel en andere economische of fiscale instrumenten, zoals bijvoorbeeld ETS of belasting op kerosine.


XNoot
1

Recht van een luchtvaartmaatschappij om tussen twee Staten, waaronder niet is begrepen de Staat waarin aan deze luchtvaartmaatschappij een vergunning is verleend, luchtvervoer van passagiers, vracht en post te verrichten.

Naar boven