Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 februari 2023
Conform het op 10 juni 2011 per brief gemelde aangescherpte wapenexportbeleid (Kamerstuk
22 054, nr. 165) en de motie van het lid El Fassed c.s. van 22 december 2011 over verlaging van de
drempelwaarde voor de versnelde parlementaire controle bij specifieke wapenexportaanvragen
naar € 2.000.000,– (Kamerstuk 22 054, nr. 181), ontvangt uw Kamer onderstaande informatie over een door Nederland afgegeven vergunning
ter waarde van circa € 60.000.000,– voor uitvoer van militair materieel naar Singapore.
Een Nederlands bedrijf heeft onlangs een exportvergunning verkregen voor de uitvoer
naar Singapore van radar- en vuurgeleidingssystemen.
De eindgebruiker van de goederen is de marine van Singapore en het beoogde eindgebruik
integratie in oorlogsschepen.
De aanvraag is getoetst aan de acht criteria van het EU Gemeenschappelijk Standpunt
inzake wapenexport.1 Deze toetsing, waarvan de essentie ten aanzien van de meest relevante criteria hieronder
wordt weergegeven, leidde tot het afgeven van de vergunning op basis van de volgende
argumenten:
Eerbiediging van mensenrechten en naleving humanitair oorlogsrecht (criterium 2)
Er bestaan zorgen t.a.v. de mensenrechtensituatie in Singapore. De vrijheid van meningsuiting
– met name waar het kritiek op de overheid betreft – is beperkt. Ook wordt de doodstraf
toegepast in Singapore. In 2022, na noodgedwongen opschorting vanwege COVID, werd
de doodstraf meermaals voltrokken, veelal voor druggerelateerde misdrijven. Daarnaast
bestaan lijfstraffen zoals stokslagen.
Gezien de aard van de goederen (radar- en vuurgeleidingssystemen) is het onaannemelijk
dat deze een bijdrage zullen leveren aan bovengenoemde punten van zorg. Daarnaast
is de eindgebruiker (marine van Singapore) voor zover bekend niet betrokken bij het
begaan van mensenrechtenschendingen en schendingen van het humanitair oorlogsrecht.
Er bestaat daarom geen duidelijk risico dat de goederen gebruikt zullen worden voor
binnenlandse onderdrukking, of bij het begaan van andere ernstige schendingen van
de mensenrechten en het humanitair oorlogsrecht. Toetsing aan criterium 2 is positief.
Regionale stabiliteit (CR4)
Singapore is één van de meest stabiele landen in de regio en is niet betrokken bij
regionale conflicten. Singapore heeft geen claim in de Zuid-Chinese Zee. Het heeft
als klein land met een open economie alle belang bij stabiliteit, handhaving van de
internationale rechtsorde en vrije doorgang van scheepvaartroutes.
Hoewel het land nog steeds op zijn hoede is voor externe inmenging in interne aangelegenheden,
zet Singapore zich actief in voor regionale samenwerking, o.a. in ASEAN-verband. Singapore
is binnen ASEAN ook betrokken bij de onderhandelingen over een Code of Conduct over de Zuid-Chinese Zee.
Gelet op het voorgaande en gelet op de aard van de goederen (radar- en vuurgeleidingssystemen)
en de eindgebruiker (marine van Singapore) bestaat er in dit geval geen duidelijk
risico dat de te leveren militaire goederen ingezet zullen worden voor agressie jegens
een ander land of het met kracht bijzetten van territoriale aanspraken. Toetsing aan
criterium 4 is positief.
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking,
E.N.A.J. Schreinemacher
De Minister van Buitenlandse Zaken,
W.B. Hoekstra