Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 september 2015
Conform het op 10 juni 2011 per brief gemelde aangescherpte wapenexportbeleid (Kamerstuk
22 054, nr. 165) en de motie van het lid El Fassed c.s. van 22 december 2011 over verlaging van de
drempelwaarde voor de versnelde parlementaire controle bij specifieke wapenexportaanvragen
naar € 2.000.000,– (Kamerstuk 22 054, nr. 181), ontvangt uw Kamer onderstaande informatie over een door Nederland afgegeven vergunning
ter waarde van € 34.050.000,00 voor uitvoer van militair materieel via Frankrijk naar
Egypte.
Een Nederlands bedrijf heeft onlangs een exportvergunning verkregen voor de uitvoer
via Frankrijk naar Egypte van radar- en C3-systemen, en de bijbehorende technologie
voor de systeemintegratie. Conform de selectiecriteria uit de brief van 10 juni 2011
wordt onderhavige uitvoervergunning versneld aan uw Kamer genotificeerd.
De radar- en C3-systemen van het Nederlandse bedrijf zullen worden geïntegreerd in
Franse korvetten. In juni 2014 tekende de Egyptische marine een contract met het Franse
bedrijf DCNS te Lorient voor de levering van vier Gowind Combat Corvettes. De korvetten
worden gekenmerkt als «Combat», vanwege de mogelijkheid Franse Mica-luchtraketten
en Exocet-antischeepsraketten te plaatsen op het dek. De schepen worden gebouwd op
de DCNS werf te Lorient en een Egyptische werf in Alexandrië. De levering van deze
Franse korvetten vindt plaats in het kader van de modernisering van de Egyptische
vloot, die zal bijdragen aan het in stand houden c.q. verbeteren van de maritieme
veiligheid en kustbewaking rond Egypte.
De aanvraag is getoetst aan de acht criteria van het EU Gemeenschappelijk Standpunt
inzake wapenexport1. Deze toetsing, waarvan de essentie ten aanzien van de meest relevante criteria hieronder
wordt weergegeven, leidde tot het afgeven van de vergunning op basis van de volgende
argumenten:
• Mensenrechten (criterium 2)
In Egypte vinden ernstige mensenrechtenschendingen plaats. Er bestaan echter geen
indicaties dat de uit te voeren goederen verband houden met de geconstateerde mensenrechtenschendingen
of interne repressie. Daarnaast is de Egyptische marine niet betrokken bij mensenrechtenschendingen
in Egypte.
• Interne conflicten (criterium 3)
De interne situatie in Egypte is op dit moment stabiel, maar is nog wel fragiel. Het
harde optreden van de autoriteiten kan op de langere termijn juist weer destabiliserend
uitpakken. Oppositie, critici en NGO’s worden onderdrukt.
Het risico dat de levering van radar- en C3-systemen aan de Egyptische marine bijdraagt
aan interne repressie is echter gering. Het zijn met name de veiligheidsdiensten en
de politie die voor misstanden en repressie verantwoordelijk worden gehouden. Daarnaast
is het onwaarschijnlijk dat onderhavige goederen worden ingezet voor interne repressie,
aangezien de toepassing louter maritiem is. Derhalve is de toetsing aan criterium
3 positief.
• Regionale stabiliteit (criterium 4)
Egypte speelt een actieve regionale rol veelal langs politieke weg. Zo is Egypte betrokken
bij het Midden-Oosten vredesproces (met name bij Gaza en intra-Palestijnse verzoening)
en probeert Egypte het conflict met zijn buurlanden over de bouw van een dam in de
Nijl aan de onderhandelingstafel op te lossen. Egypte steunt het internationale optreden
tegen de terreurgroep ISIS in Irak, maar levert daaraan zelf geen militaire bijdrage.
Een uitzondering vormt de crisis in Libië. Hoewel Egyptische autoriteiten iedere betrokkenheid
ontkennen, zijn er sterke signalen dat Egypte door middel van logistieke steun aan
de VAE wel degelijk betrokken is geweest bij luchtaanvallen op Libië. Ook heeft Egypte
vergeldingsbombardementen op ISIS-doelen in Libië uitgevoerd na de onthoofding van
21 Egyptische Koptische christenen eerder dit jaar. Tevens heeft Egypte de door Saudi-Arabië
geleide interventie in Jemen gesteund en vanwege het toegenomen veiligheidsrisico
marineschepen naar de Golf van Aden gestuurd.
De regionale stabiliteit is zeer volatiel. De Egyptische marine heeft echter een legitieme
veiligheidsbehoefte, bijvoorbeeld bij terrorismebestrijding in de Sinaï en de bewaking
van maritieme gebieden en zeehandelsroutes. Onderhavige transactie voor de marine
draagt bovendien bij aan de maritieme veiligheid van Egypte en de regio, wat mede
in Europees belang is. Voorts speelt de Egyptische marine een belangrijke rol bij
de inzet tegen illegale smokkel van mensen en goederen.
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking,
E.M.J. Ploumen
De Minister van Buitenlandse Zaken,
A.G. Koenders