Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 22026 nr. 521 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 22026 nr. 521 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 juni 2022
Met het opheffen van de Groot Projectstatus van de HSL-Zuid heeft uw Kamer gevraagd om jaarlijks op de hoogte te worden gehouden over het vervoer over de HSL-Zuid en over de restpunten met betrekking tot de aanleg van de HSL1. Middels deze brief informeer ik uw Kamer over de ontwikkelingen op het gebied van het vervoer en de prestaties op de HSL, de voortgang van de verbetermaatregelen uit het € 60mln. pakket en de aanpak van zettingen.
Vervoer over de HSL
Ten aanzien van het vervoer over de HSL-Zuid ben ik blij met de prestaties op de HSL-Zuid van het afgelopen jaar. De KPI Reizigerspunctualiteit 5 minuten op de HSL ligt met 89,2% in 2021 ruim boven de streefwaarde. Uit een analyse van NS en ProRail blijkt dat de hoge punctualiteitscore op de HSL naast de lagere reizigersaantallen onder andere samenhangt met goede prestaties over de gehele linie, de afname van internationaal treinverkeer en de toegenomen punctualiteit op het hoofdrailnet. Ik moedig NS en ProRail dan ook vooral aan om deze goede prestaties vast te houden met de stijgende reizigersaantallen die we al zien in de afgelopen periode. Voor nadere details over de prestaties van NS en ProRail verwijs ik uw Kamer naar mijn brief over de jaarrapportages van NS en ProRail 2021, die ik uw Kamer spoedig zal toezenden. Ik informeer uw Kamer over het internationale vervoer naar Brussel, Parijs en Londen middels mijn brief over internationaal spoor, welke ook spoedig naar uw Kamer verzonden wordt.
Ondanks dat de beperkingen in het openbaar vervoer vanwege corona zijn opgeheven, heeft het hogere verzuim vanwege COVID nog impact op de diensten op de HSL-Zuid. Sinds half april rijden nagenoeg alle treinen weer op het hoofdrailnet, met als enige uitzondering enkele treinen op de HSL (waar op dit moment drie van de vijf binnenlandse treinen rijden). Dit komt doordat de personeelsbezetting, mede als gevolg van hoger ziekteverzuim, nog niet in alle processen voldoende op sterkte is. NS heeft mij laten weten naar verwachting vanaf 12 juni weer alle treinen op de HSL te zullen rijden. Over de gevolgen van de huidige krapte op de arbeidsmarkt op de dienstverlening van NS, de aanstaande frequentieverlaging op het traject Arnhem, Schiphol en Rotterdam, en de beheersmaatregelen die NS treft om de omvang van de gevolgen van het personeelstekort zo goed als mogelijk te beperken, heb ik uw Kamer op 13 mei jongstleden per brief geïnformeerd2.
Restpunten aanleg HSL-Zuid
Verbetermaatregelen HSL
Er is € 60 mln. beschikbaar gesteld voor maatregelen die op korte en middellange termijn de complexiteit van de HSL verminderen en de prestaties moeten verbeteren. Er is een aantal projecten gerealiseerd en dit leidt tot positieve resultaten. Dit betreft o.a. het plaatsen van snelschakelaars in alle spanningssluizen op de HSL die het maken van kortsluiting voorkomen en de windschermen op de Brug Hollandsch Diep. Zodat ook met harde wind er nu kan worden doorgereden op de zuid sectie van de HSL. Daarnaast hebben ProRail en NS het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geïnformeerd dat door een technische meevaller een maatregel uit het € 60 mln. pakket voor significant minder kosten gerealiseerd kan worden. Als gevolg van de meevaller is er ruimte beschikbaar gekomen voor twee projecten, te weten windschermen bij Bleiswijk en aanpassingen aan het ERTMS systeem, waar voorheen nog geen middelen voor waren. De komende periode worden deze verder uitgewerkt en voorbereid. Met het toevoegen van deze projecten, zal de doorlooptijd langer zijn dan de eerder verwachte datum van begin 2025. Daarom wordt het € 60 miljoen budget verlengd tot 2027.
Zettingen
Op de HSL-Zuid resteert nog een aantal restpunten met betrekking tot de aanleg. Eén van deze restpunten betreft de zettingenproblematiek op de HSL-Zuid. In 2017 en 2018 zijn risicoanalyses uitgevoerd naar de te verwachten kosten voor deze zettingenproblematiek. In 2020 en 2021 is de risicoanalyse geactualiseerd voor locaties Rijpwetering, Schuilingervliet en Westrik. Oude Terp is hierbij gekomen. In de MIRT brief van 15 december jl.3 is uw Kamer gemeld dat er een extra reservering is getroffen voor de aanpak van de zettingenproblematiek om de veilige berijdbaarheid en beschikbaarheid van de baan te garanderen. In de afgelopen periode is er onder andere bij Schuilingervliet verder gewerkt aan bodeminjecties en deze zullen de rest van dit jaar vervolgd worden. Ook daarna zullen (zoals voorzien) nog vele jaren bodeminjecties en aanvullende maatregelen nodig zijn. Bij Westrik zijn spoorstaafbevestigingen vervangen door ander type spoorstaafbevestigingen met grotere nastelbaarheid, waarvan het laatste deel begin augustus wordt gerealiseerd. Bij Rijpwetering worden voorbereidingen getroffen om een verankerde dam- of palenwand aan te brengen om de horizontale verplaatsing te verminderen.
Tot slot
In deze brief is de voortgang op verschillende HSL-gerelateerde onderwerpen weergegeven op basis van de huidige stand van zaken. Conform uw verzoek wordt uw Kamer jaarlijks geïnformeerd over de HSL-Zuid en indien nodig ook tussentijds.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-22026-521.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.