29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

28 165 Deelnemingenbeleid rijksoverheid

Nr. 981 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 mei 2022

Recentelijk heeft NS het Ministerie van Financiën als haar aandeelhouder, en mij als concessieverlener voor het Hoofdrailnet geïnformeerd over de personeelskrapte die NS ervaart onder machinisten, hoofdconducteurs, medewerkers Veiligheid & Service, monteurs, engineers, retailmedewerkers en IT-specialisten. Met deze brief stel ik uw Kamer op de hoogte van de gevolgen voor de dienstverlening van NS en de beheersmaatregelen die zij treft.

Gevolgen personeelstekort korte termijn

Het opgelopen personeelstekort voor wat betreft de hoofdconducteurs is momenteel dusdanig dat het voorkomen van hinder voor reizigers volgens NS niet langer mogelijk is. NS ziet zich daarom genoodzaakt om per 13 juni aanstaande de dienstregeling met enkele treinen af te schalen. Concreet betekent dit dat NS de tienminutendienstregeling op de lijn tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam (de zogenaamde tienminutentrein) tijdelijk terug zal brengen naar een kwartierdienstregeling. Ook worden sommige treinen (waar mogelijk en verantwoord) ingekort, zodat er één in plaats van twee hoofdconducteurs per trein nodig zijn. Daarnaast worden reserves die NS normaal achter de hand houdt voor bijsturing bij verstoringen, op de dag zelf ingezet voor de reguliere dienst. NS verwacht voldoende treinen te zullen blijven rijden voor de huidige reizigersaantallen, en met deze uitsparing haar personeelsroosters op korte termijn rond te kunnen krijgen met een behapbare werkdruk voor haar huidige medewerkers.

Doorkijk langere termijn

NS geeft aan te verwachten dat de krapte op de arbeidsmarkt – ondanks de maatregelen die zij treft – langer voelbaar zullen blijven. NS stelt dat zij bij aanhoudende krapte, zeker als dit in combinatie is met een hoog ziekteverzuim, zich mogelijk genoodzaakt zal zien na de zomer ook op enkele andere trajecten minder treinen te rijden. Hierover kan pas een besluit worden genomen zodra NS meer inzicht heeft in de vacatures en verzuimcijfers richting het najaar.

Beheersmaatregelen NS

Ik vind dat uiteraard geen aantrekkelijk perspectief voor de reiziger, noch voor het personeel van NS. Gelijktijdig zie ik dat er in verschillende sectoren sprake is van personeelskrapte en ook NS daarin afhankelijk is van de arbeidsmarkt. Ook heeft NS ons bevestigd er alles aan te zullen doen om hinder voor reizigers zoveel mogelijk te voorkomen. NS treft diverse maatregelen om de omvang en daarmee de gevolgen van het personeelstekort zo goed als mogelijk te beperken. Zo heeft NS een taskforce heeft opgericht om naar korte en lange termijn oplossingen te zoeken voor de personeelskrapte, en zet zij intensief in op wervingscampagnes om nieuw personeel aan te trekken. Gelijktijdig probeert NS de uitstroom van personeel te vertragen. Zo beziet NS de mogelijkheden om een beroep te kunnen doen op (aankomend) gepensioneerd personeel om (deels) bij NS te blijven werken. Ook kijkt zij naar de mogelijkheden om parttime-contracten uit te breiden.

Vervolg

Het personeelsbeleid is de verantwoordelijkheid van NS. Als concessieverlener zal ik NS blijven aanspreken op de naleving van haar verplichtingen uit de concessie en in gesprek treden over het beperken van hinder voor de reiziger. Samen met het Ministerie van Financiën zal het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek gaan met NS over de beheersing van dit personeelsrisico.

Ik zal uw Kamer informeren in geval de ontwikkelingen omtrent het personeelstekort of de gevolgen hiervan op de dienstregeling hiertoe aanleiding geven.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

Naar boven