21 501-34 Raad voor Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport

Nr. 254 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 november 2015

Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een aanvulling op de geannoteerde agenda op het terrein van onderwijs en cultuur voor de Onderwijs-, Jeugd-, Cultuur- en Sportraad (OJCS-Raad) van 23 en 24 november aanstaande. Deze aanvulling gaat over het geplande beleidsdebat migratie in relatie tot onderwijs en het toegevoegde beleidsdebat over de vernietiging van cultureel erfgoed in crisis gebieden. Dit zal in het geplande AO over de OJCS-Raad op 11 november besproken worden.

In de bijlage worden deze twee beleidsdebatten nader toegelicht en treft u per onderwerp de kabinetsinzet aan. Ik wijs u erop dat, zoals te doen gebruikelijk, over de definitieve standpuntbepaling van Nederland nog afstemming in de ministerraad zal plaatsvinden. Over de jeugd- en sportonderdelen wordt u apart geïnformeerd door mijn collega van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker

Aanvulling bij geannoteerde agenda OJCS-Raad 23 en 24 november

Beleidsdebat migratie

Het Luxemburgs voorzitterschap organiseert een oriënterend beleidsdebat over onderwijs en migratie. Dit beleidsdebat is relevant omdat het inzicht kan geven in de nationale aanpak van de lidstaten met betrekking tot onderwijs aan vluchtelingen.

Tegen deze achtergrond zijn door het Luxemburgs voorzitterschap een aantal vragen voorgelegd. De vragen zijn gericht op de bijdrage van onderwijs en opleiding aan de integratie van recent aangekomen migranten en de uitdagingen die er liggen op dit gebied. Tevens wordt gevraagd of actie op EU-niveau op dit gebied een toegevoegde waarde zou kunnen leveren. De Ministers van onderwijs worden uitgenodigd om van gedachten te wisselen en ervaringen te delen.

Inzet Nederland

In de inbreng van Nederlandse zijde zal de aanpak worden geschetst zoals die is weergegeven in de brief aan de Kamer over «Onderwijs aan asielzoekers» van 26 oktober 2015 (Kamerstuk 34 334, nr. 1). Een aantal van de daarin weergegeven maatregelen zal als voorbeeld van de Nederlandse aanpak worden genoemd.

Nu vrijwel alle EU-lidstaten worden geconfronteerd met een grote instroom van migranten kan Europese samenwerking op het gebied van onderwijs haar toegevoegde waarde bewijzen, door het bevorderen van de uitwisseling van kennis en ervaringen.

Beleidsdebat over de vernietiging van cultureel erfgoed in crisis gebieden (Midden Oosten en Noord Afrika)

Aan de agenda van de OJCS-Raad is door voorzitter Luxemburg onlangs een beleidsdebat tussen de Cultuurministers toegevoegd. Het debat zal gaan over de vernietiging van cultureel erfgoed in crisis gebieden (Midden Oosten en Noord Afrika). Momenteel is er nog geen discussiestuk voor het debat, het Luxemburgs voorzitterschap verwacht binnenkort een basisopzet van het te bespreken discussiestuk te kunnen presenteren.

Inzet Nederland

Nederland verwelkomt een beleidsdebat over de vernietiging van cultureel erfgoed in crisisgebieden in het cultuurdeel van de OJCS-Raad. Dit is een belangrijk onderwerp voor alle Europese cultuurministers. Een beleidsdebat biedt een goed platform om nationale ervaringen te delen en met elkaar van gedachten te wisselen over de activiteiten in Europees – en internationaal verband, m.n. UNESCO. Over het beleid voor de bescherming van erfgoed bij gewapend conflict heb ik de Tweede Kamer, mede naar aanleiding van het Algemeen Overleg Cultuur op 2 september 2015, op 22 oktober geïnformeerd (Kamerstuk 31 482, nr. 95). Dit beleid vormt het kader voor de Nederlandse inbreng in het beleidsdebat in de OJCS-Raad.

Naar boven